Trek Procaliber 9.8 SL

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door madskatingcow »

spaghetti_2 schreef:Komende van een Fox vork, is de Rockshox SID RL toch echt wel een zeer starre vork (wat overeenkomt met wat ik er over gelezen had). Ik had de vork ingesteld naar mijn gewicht maar heb nog niet eens de helft van de veerweg gebruikt. Wat luchtdruk aflaten dus, maar ik denk niet dat ze ooit zo soepel op kleine schokken zal reageren als een Fox 32. Het blijft dan ook een XC-vork, waarbij de focus op snelheid en gewicht licht.
Dat de SID RL een zeer starre vork is waarbij je niet eens de helft van de veerweg gebruikt kan ik alleen maar bevestigen. Pas vanaf de RLC wordt gebruikt gemaakt van de Charger demper. Ik heb mijn RL vervangen door een SID World Cup. Dag én nacht verschil, zo soepel dat die aanspreekt. Op 5mm na wordt de ganse veerweg gebruikt. Meer zelfs, ze spreekt zo snel en soepel aan dat je amper merkt dat je een obstakel gepasseerd hebt. Ik heb ook een Fox Step Cast 32 FIT4, in vergelijking spreekt de SID met Charger demper toch een stuk soepeler aan en is ze stukken stijver wat zich vertaalt in directer sturen. Mijn favoriet van beide is de SID WC. Eventueel vervang je de standaard demper met een Charger upgrade kit, te koop bij Bike-Components.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Dat ik ga op termijn wel eens overwegen. Bedankt voor de tip alvast!
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Wout_RS »

Prachtige fiets! Zeer mooie kleur trouwens!
Zelf ook een flashy kleurtje op de fiets!

Is dit een 1x.. set up als ik dit goed bekijk?

Tof dat je zelf ook veel werk kan verrichten aan de fiets! Zelf aangeleerd?
Zou dit ook willen, bv wrm na 500km met een nieuwe fiets op het lichtste verzet plots begint te kraken, waar ik moet gaan zoeken,...

Ben dus benieuwd naar je ervaringen met deze fiets!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Is inderdaad een 1x set-up, tot nu toe zeer tevreden: ik kom niets tekort, noch op steile hellingen, noch op snelle stukken. Dit met een 32T voorblad en een 10-42. Ik begin mij af te vragen waarom er ooit 30 versnellingen op een fiets stonden :-) Al ben ik wel eens benieuwd naar de eerste Ardennenrit, maar in het Hageland heb ik toch ook al ritten met +1000hm gedaan en met soms héél steile stukken. Op 200 km tijd nog maar 1x de 42 nodig gehad.

Ik heb inderdaad alles zelf aangeleerd. Is een proces van vele jaren geweest, met veel trial & error, maar ondertussen kan ik eigenlijk zo goed als alles aan de fiets zelf doen, tot het onderhoud van de vork toe. Een box met fietsgereedschap (vind je soms in promo in de Lidl of Aldi) is een goede start, en tegenwoordig vind je zowat alles op het internet, van handleidingen tot en met tutorials op youtube. Het is een deel van de pret voor mij, en het houdt de fiets in prima staat natuurlijke zonder torenhoge rekeningen van de fietsboer.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Zondag mijn eerste wedstrijd mee gereden. Ik vind het echt een geweldige fiets die pas volledig tot zijn recht komt wanneer je er het volle pond mee geeft. Versnellen gaat als vanzelf, je stampt op de trappers en je gaat vooruit. Ook qua afdalen, bochten nemen en singletrack is het gewoon een zeer fijne fiets: hij geeft enorm veel vertrouwen, is zeer wendbaar en doet gewoon wat je wilt. Ook van de Bontrager XR1 banden ben ik echt zeer tevreden, ze bieden enorm veel grip en vertrouwen, ondanks een redelijk licht profiel. Ze waarschuwen netjes op tijd wanneer je toch grip begint te verliezen. Als je goed tempo rijdt op bospaadjes, dan voel je wel effectief het dempende effect van de isospeed decoupler. Op graspaadjes of wegen vol met stenen (zoals ze in de regio Thuin wel liggen) moet hij het wel afleggen tegenover een fully, het blijft dan ook een volbloed hardtail racer :-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Bij het koude ochtendgloren in Meerdaalbos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Kevin82 »

Mooi! Ik heb net bericht gekregen dat mijn 2017 model ook is aangekomen. Normaal zou hij vrijdag moeten klaarstaan. Ik kijk er al naar uit!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Je gaat er veel plezier aan beleven! Dat is het matzwarte model zeker? Dat vond ik ook zeer mooi :)
Mocht je zoals mij in het begin last hebben van rammelende kabels (het lijkt op gekraak maar het zijn de buitenkabels in je frame die rammelen), ik heb dit opgelost gekregen: je kan het colson bandje onderaan de downtube vervangen en zo strak mogelijk aantrekken. Het is een prutswerkje maar het werkt dus wel :)
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Kevin82 »

Ja is idd het matzwarte model. Ah goed om te onthouden mocht ik dit "probleem" ook hebben. Bedankt om even te laten weten!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Mister No Chaïn »

Mooie racebak! Ik rijd nu een jaar met een 9.7 en ben er erg tevreden van. Geen last gehad van rammelende kabels.

Als ik 1 minpuntje moet opsommen is het bij mij toch ook de RockShox vork. In afdalingen vind ik de vork prima, ik gebruik ook de volledige veerweg maar op kleine oneffenheden vind ik em niet erg soepel.
Plaats reactie