Trek Procaliber 9.8 SL

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ga nu de upgrade kit naar de Charger demper (die in de SID RLC en Worldcup zit, 210eu) kopen, deze zou blijkbaar echt wel veel soepeler aanspreken dan de Motion Control demper die in de SID RL zit. Als ik voor dat bedrag een veel aangenamere vork kan hebben, dan waag ik de gok. Ik zal jullie op de hoogte van mijn ervaringen.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Kevin82 »

De mijne is ook geleverd en heb hem vrijdag opgehaald. Ik heb een Fox performance vork liggen om meteen te wisselen. In deze vork ga ik ws ook nog een FIT4 demper monteren maar dit zal bij het eerste onderhoud gebeuren.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Afgelopen week de DNA Motion Control demper vervangen met een Charger 2 demper (degene die ook in de SID RLC en World Cup zit). Het verschil was meteen merkbaar: zelfs met de hand kon ik de demper dieper induwen. Fietsen dan maar: bij het op de pedalen staan merk ik duidelijk dat de vering veel soepeler aanspreekt (zoals ik gewoon was van een goed werkende Fox op m'n vorige fiets). De lockout werkt knalhard: hier zit geen demping meer op. Ter vergelijking: met de vorige demper kon ik de vering nog paar mm induwen. De lockout wordt direct uitgeschakeld bij een grote impact. Werkt perfect dus. Ik heb er nu een stevige rit in Waals Brabant en de Ardennen mee achter de rug, en voor mij is de upgrade echt zijn geld waard. Daar waar het me bij de SID RL voortdurend opviel hoe star de vork is, is dit gevoel met de Charger 2 demper volledig verdwenen. Het blijft een vork voor XC gebruik, maar het comfort, het rijplezier en de controle varen er wel bij. (Nu de vork nog deftig leren afstellen: geen idee hoe ik merk dat ik de rebound of low compression speed zou kunnen verbeteren.. iemand tips?)

Voor degene die geinteresseerd zijn in hoe zo'n demper er uitziet: hieronder de 'oude' SID RL demper, bestaande uit twee stukken en met een open olie circuit. Daaronder de nieuwe RLC demper, bestaande uit één stuk en met een intern oliecircuit.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door madskatingcow »

Allez, mijn ervaring bevestigd ;)

Zaten er van die crush washers bij de upgrade kit? Die zitten tussen de moer en verkoopt aan beide zijden.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Inderdaad, bedankt nog voor je input destijds :)
Ja, bij de demper zat een bottom nut, inclusief crush washer. De bottom nut is trouwens dezelfde als die van de Motion Control demper. De crush washers heb ik nog niet vervangen, Rockshox geeft zelf aan deze slechts te vervangen bij een 200h service beurt, en niet bij de kortere 50h service beurt
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door spaghetti_2 »

Het gekraak en geratel de laatste ritten was niet aan te horen.. Andere bikers konden me van ver horen afkomen. Tot zover de pret van buitenkabels die intern volledig doorlopen. Goed voor het buiten houden van vuil, minder goed om tot rust te komen :-) dit leek ook nog eens versterkt te worden door een gekraak vanuit het stuur/balhoofd elke keer ik wat kracht zette op mijn stuur (zelfs in stilstand).

Van de week stuurpen en balhoofd nog eens goed ingevet en gekraak volledig verdwenen. Een tip voor wie ook met ratelende interne kabels zit: een colson bandje rond de kabel wikkelen en deze in het frame proberen te prutsen. Het colson bandje werkt in het frame een beetje als een springveer en voorkomt dat de kabels gemakkelijk tegen het frame kletsen. Relatief eenvoudige truc en het werkt goed. Je hebt best wel demonteerbare kabelpoortjes zoals op mijn Trek.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door Kevin82 »

Ik heb hier ook wat last van bij mijne Procaliber. Ik heb enkele kabelbeschermers in het frame geduwd maar heb sindsdien niet meer gereden.

Hopelijk ben ik er op die manier ook vanaf. Optisch zijn interne kabels top uiteraard en goed om te schakelen maar lawaai is nog een minpunt. Ze zouden eigenlijk speciale buitenkabels moeten maken met een zachte beschermende buitenrand.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door madskatingcow »

Specialized heeft van die schuimrubberen sleeves die ze over de interne kabels in hun frame schuiven, dat werkt best prima. Heb dit voor mijn Scott's ook toegepast.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door prideandglory1891 »

madskatingcow schreef:Specialized heeft van die schuimrubberen sleeves die ze over de interne kabels in hun frame schuiven, dat werkt best prima. Heb dit voor mijn Scott's ook toegepast.
Totaal off topic maar wanneer koop je nog eens wat nieuws die je hier kan showen dan? :-D
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: Trek Procaliber 9.8 SL

Bericht door BikerCM29 »

/
Laatst gewijzigd door BikerCM29 op za 06 jan 2018 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie