Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
|JEF|
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 16 mei 2014 11:08

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door |JEF| »

OK, cool...

Het is namelijk zo dat een lefty mij totaal niet ligt, hoewel de Cannondale-fietsen best wel mooie en goeie bikes zijn!

Maar nu weet ik dat ik de Lefty's niet standaard moet overslaan bij mijn zoektocht naar een MTB, en dat ze dus aan te passen zijn naar een 'gewone' vork...

Nog bijkomend vraagje... Waarom moet ik letten op de maat van het balhoofd en inbouwhoogte? Welke consequenties heeft dit?
Blubber bakske
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 20 mar 2012 12:31
Rijdt met: Cannondale Scalpel 29er + Kona Unit 29er Singlespeed

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Blubber bakske »

De beste verende vork die ooit ontwikkelt is op de markt is de lefty.
Veert onder elke omstandigheden, is licht, is stijver dan andere vorken en ziet er ook nog eens gaaf uit !

Heb nog geen nadeel kunnen vinden en rij al jaren met lefty, second best option is een vaste vork. (wel goed rebound instellen enz.)
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door stijnel »

Interessante tekst voor een beginner als ik :) thanks
debruynesuiker
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 jun 2016 08:46

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door debruynesuiker »

sinds vorig weekend een LTD Race van Cube gekocht, prachtding :) 'k heb de microbe te pakken :)
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Ratchet »

[quote] sinds vorig weekend een LTD Race van Cube gekocht, prachtding :) 'k heb de microbe te pakken :) [/quote]

Het wordt alleen maar beter!!! Van waar zijt ge?
debruynesuiker
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 jun 2016 08:46

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door debruynesuiker »

Ratchet schreef:
sinds vorig weekend een LTD Race van Cube gekocht, prachtding :) 'k heb de microbe te pakken :)
Het wordt alleen maar beter!!! Van waar zijt ge?
regio aalst :)
Gebruikersavatar
Ratchet
Mountainbiker
Berichten: 208
Lid geworden op: do 26 apr 2012 10:59
Rijdt met: Iets met twee wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Ratchet »

Wel, veel fun gewenst!!!
Horste
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 jul 2016 17:46

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Horste »

Hallo iedereen. Aangezien ik niet goed weet waar ik deze vraag kan stellen dacht ik het hier maar te doen. Ik ben op zoek naar mijn eerste MTB, en ben binnengeweest bij de lokale fietshandel die me de rockhopper comp 29 (https://www.specialized.com/be/nl/bikes ... -29/106485" onclick="window.open(this.href);return false;) aan zou raden afgaand op mijn budget (800 euro). ik zou deze fiets kunnen kopen voor 750 ipv de aangeraden 850 euro aangezien de nieuwe modellen er blijkbaar aan zitten te komen. is dit ok voor deze fiets of kijk ik in deze prijsklasse beter uit naar iets anders? Ik verkies een nieuwe aangezien ik voor een 2ehands niet de kennis heb en ook niemand heb die meekan om een 2ehands te keuren.

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

Dat lijkt me een redelijke fiets om mee te beginnen biken.
Pas wel op Specialized is een groot merk waar je iets meer betaalt voor iets minder fiets.
Bij de iets budgetvriendelijkere merken (bv Canyon, Cube, ..) is het andersom, daar krijg je meer waar voor je geld.
Ik weet niet wat je ambities zijn op korte tijd, maar voor zware MTB marathons of wedstrijden zal deze fiets snel tekort schieten.
Maar voor gezellig wat rond te bollen is dat meer dan voldoende.
Eens je wat langer fietst zal je iets duidelijker je focus kunnen leggen waar je heen wil, mountainbiken is namelijk nogal breed van begrip. :-D

have fun en welkom
MGS
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 aug 2016 12:48

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door MGS »

Hallo,
Mijn laatste poging om te mountainbiken dateert van 1997 met een '96 Marin Nailtrail. Toen ik hier vorig jaar nog eens op reed, was het precies of mijn kont tussen mij oren werd geduwd, het stuur leek ook heel ver en laag en mijn buik zat wat in de weg van mijn bovenbenen... Heb hem maar rap terug weggezet.
Ondertussen ben ik wat aan mijn conditie en gewicht beginnen werken en zou graag terug beginnen mountainbiken.
Op de websites van de fabrikanten kan ik eigenlijk door het bos de bomen niet meer zien; XC, Trail, hardtail, fully ...
In elke categorie is er dan ook nog eens heel veel verschil.

Mijn vraag: Wat voor soort MTB type heb ik nodig om op de Hagelandse (Lubbeek, Holsbeek, Pellenberg,..) MTB parcours goed weg te kunnen? Snel, maar nog komfortabel. Ik ga geen wedstrijden doen.

Ik zoek dus vooral type en specs: frametype, veerweg, hardtail of full suspension, heb ik een dropper zadelpen nodig, enz.
Merk/model en afmontage kan ik dan zelf wel uitzoeken. Alhoewel goede voorbeelden ook welkom zijn.
Wel specifiek voor Hageland.

Ik ben niet kompleet achterlijk en weet dat veel ook afhangt van persoonlijke voorkeur, maar ik moet ergens van vertrekken, he.
Technisch ben ik ook goed onderlegd, en kan zondig mijn eigen fiets in elkaar steken en afregelen (denk niet dat dit nodig is met de hoeveelheid keuze die er is, en sowieso niet goedkoper).

Thanks,
Mark
Plaats reactie