Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Muntanya »

Dank u voor dit nuttige onderwerp. Ik heb op basis hiervan al heel wat kunnen elimineren.
Annanraen
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 jun 2017 13:28

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Annanraen »

Hoi,

Ik fiets al een vijftal jaar recreatief rond de kerktoren, dus voornamelijk vaste parcours in Nederland en België, met een sporadische uitstap naar de Ardennen.
Ik heb daarbij steeds gereden op een hardtail 26" Stevens stoke van 2012. Geen echte problemen mee gehad, maar vermoed ergens wel dat de fiets te groot werd gekocht (ik ben 1m80)

Ik ben nu dus op zoek naar een upgrade voor meer comfort (lichtjes last van de rug) en had oorspronkelijk de spark 920 of de spark 940 op het oog, waarbij de 940 de aluminium variant is van de 920.

Ik kijk even rond bij de locale scott dealer. Hij raadt me echter op de lokale parcours een spark RC aan bvb de team bike omdat die toch wat vinniger en "leuker" zijn. Hij heeft ook nog een spark rc 900 pro staan van 2017 voor een €4000, oftewel een €350 meer dan de 920/rc900 team 2018 (met korting).

Allereerst had ik graag jullie feedback gehad betreffende spark RC vs spark. Ik had eerlijk gezegd als recreatieve rijder nooit naar de RC gekeken, maar het lijkt wel alsof je een lichtere fiets krijgt voor hetzelfde geld?! Het grootste verschil lijkt me de kortere veerweg (100mm ipv 120mm) en de steilere hoek van de vork. Is de RC niet wat overkill voor me of heeft de dealer gelijk dat op de lokale trails dit beter geschikt is? Is de gewone spark niet wat vergevingsgezinder in bvb afdalingen met de minder stijle hoek/meer veerweg?

Indien de spark RC een goede keuze zou zijn: Is de RC pro/world cup 2017 voor €350 meer dan de moeite waard tov de spark RC team 2018? De 2018 versies rijden al met grotere velgen (inner width), is dat de moeite waard?

alvast bedankt!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Mister No Chaïn »

Een Spark is meer een trail bike terwijl de RC een echte XC race fully is.
Door de geometrie en meer veerweg gaat de spark in afdalingen inderdaad meer vergevingsgezind zijn, door de minder steile balhoofdhoek krijg je ook een minder nerveuze fiets.
Bij de RC krijg je inderdaad een lichtere fiets in de plaats die door zijn geometrie wat scherper en vinniger gaat aanvoelen, een trail bike zal wat 'logger' aanvoelen. Met 100mm veerweg ga je ook niet rap wat tekort komen in onze contreien.

Met grotere velgen bedoel je bredere neem ik aan. De trend is naar bredere velgen en het zorgt wel voor verschil, maar het is ook niet dag en nacht. Als dat het enige verschil is waar je 350 euro meer voor moet betalen zou ik het zo laten.

De Spark is meer op fun gericht, de RC meer op snelheid. Ikzelf zou de RC kopen maar vele andere de Spark, aan u de keuze :wink:
Gunther1234
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:32

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gunther1234 »

Hoi,

na enkele jaren op de cx te rijden heb ik besloten om een MTB aan te kopen.

Mijn oog is gevallen op volgende fietsen :

Optie 1 :

https://www.specialized.com/be/nl/men/b ... omp/128949" onclick="window.open(this.href);return false;

Optie 2 :

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... Code=black" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zijn de grote verschillen tussen deze fietsen? Dan bedoel ik niet zozeer naar afmontage maar naar rijgedrag, frameverhoudingen?

De afmontage lijkt me redelijk gelijklopen, minderwaardige onderdelen kunnen in de toekomst steeds upgrade krijgen.

Ik heb ook het plan opgevat om in te toekomst mijn terrein wat te verleggen en eventueel keer deel te nemen aan MTB marathon als afwisseling op de cyclo's. Deze fietsen voldoen daar voor?

Qua looks heeft de chisel +1 ook de bsa lagers zijn meerwaarde naar onderhoud toe. Ik sta wat sceptisch tegenover de PF92. Mogelijks volkomen onterecht.


Graag advies :-)

Gunther
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

Welkom Gunther.
Beide fietsen zijn heel vergelijkbaar, beide zullen heel vlot bollen en zeer geschikt voor marathons.
De Trek lijkt me voor lange afstanden wel iets comfortabeler qua rijden.

over de bottom bracket kan ik helaas niets nuttig vertellen, al m'n bikes hebben een BSA
Gunther1234
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 15 okt 2017 17:32

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Gunther1234 »

Bewuste keuze voor BSA?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door aresius »

Eerder toeval eigenlijk, maar ik vind het wel gemakkelijk die BSA.
Ook van pressfit systemen hoor je vaak slechte ervaringen.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

Is er eigenlijk ergens een soort maat tabel voor XC bikes?

Ik heb namelijk 2 leuke aanbiedingen gezien, echter volledig online.. Wat passen moeilijk maakt (nogal verre winkels).
Ikzelf ben 1m90, en nu twijfel ik tussen Medium (ongeveer 45cm) en large (ongeveer 48cm)...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Wacky-S »

Normaal vermeldt de fabrikant op zijn website (of soms ook de online store) wel de geometrie maten. Hieruit kan je al het een en ander afleiden. Maar voor iemand van een 1m90 denk ik eerder dat je naar een XL moet gaan, zeker geen M. Maar dit hangt allemaal af van het model, daarom voor de aankoop testen door ermee te rijden!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Free_ltd »

crosserke585 schreef:Is er eigenlijk ergens een soort maat tabel voor XC bikes?

Ik heb namelijk 2 leuke aanbiedingen gezien, echter volledig online.. Wat passen moeilijk maakt (nogal verre winkels).
Ikzelf ben 1m90, en nu twijfel ik tussen Medium (ongeveer 45cm) en large (ongeveer 48cm)...
Met 190cm is een medium al compleet uitgesloten. Gij moet vooral zien naar XL. In sommige modellen kan mss een L nog gaan.

Tis vrij simpel. Binnenbeenlengte meten en dan gaan zien hoeveel infc fiets ge moet hebben en dan telkens dit vergelijken tussen de verschillende merken.

Ik ben 185cm en rij Large op de MTB (Scott Spark) en op de CX nen XL (Merida Scultura)
Plaats reactie