Aankoopadvies voor beginners!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Wacky-S »

Eerst beginnen met je budget te bepalen. Hou ook rekening met wat je nog allemaal moet (nieuw) kopen zoals kleding/accessoires/etc.
Voor de rest hangt veel af van waarvoor je de fiets wil gebruiken.
Ik neem aan dat je grotendeels ritjes zoals Bloso routes en TT's zal rijden. Dan zou ik gewoon in de XC modellen blijven. Trail/Enduro/All Mountain/Down hill zijn een beetje overkill dan :-D

Hardtail of fully, hangt van je budget en voorkeur af. Een fully rijdt comfortabler, maar kost en weegt wat meer en vraagt meer onderhoud.
Een dropper heb je niet nodig voor de normale doorsnee routes.
Meeste XC modellen zitten rond 80-100mm veerweg vooraan, das ruim voldoende.
Inzake frametype, ik lees dat je graag snel gaat, dus kan je opteren voor een meer race gerichter frame.

Maar hier is maar 1 raad de beste: "zelf testritjes maken en kiezen voor het model/type waarop jij het best op zit en binnen je budget valt..."
MGS
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 aug 2016 12:48

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door MGS »

Budget zal afhangen van wat ik blijk nodig te hebben. Maar rond de 1000,- had ik gedacht. Om te beginnen...
Is altijd rekbaar.
In het XC segment is echter ook nog veel verschil. Ik wil wel snel, maar het moet komfortabel en leuk blijven, dus daar wil ik zeker wel wat water bij de wijn doen.
Had een hardtail in gedachten met niet te lage en verre stuurpositie.
Suggestie?
En waar kan je verschillende fietsen testen? En dan bedoel ik niet even op de parking.
vanhovek
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 09 nov 2013 13:40

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door vanhovek »

Wil even mijn fiets in de aandacht brengen, die ik te koop heb staan.
Zeker de moeite voor waard voor beginners.
Bij interesse hoor ik het wel.

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=139168" onclick="window.open(this.href);return false;
MGS
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 aug 2016 12:48

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door MGS »

Ziet er goed uit.
Ik ga me voorlopig nog wat verder informeren. Wil niet te snel beslissen.
Maar tweedehands kan zeker een goede optie zijn.
vanhovek schreef:Wil even mijn fiets in de aandacht brengen, die ik te koop heb staan.
Zeker de moeite voor waard voor beginners.
Bij interesse hoor ik het wel.

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=139168" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Frakke »

Aan het twijfelen tussen deze 2

http://www.ibike.be/index.php/fietsen-c ... fly-6.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ibike.be/index.php/fietsen-c ... a-h10.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand suggestie's
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janssis werner »

Hallo. Voor deze keuze hebben wij ook gestaan voor nieuwjaar. Op deze twee heeft de orbea voorsprong maar wij zijn voor het model hoger gegaan bij trek. De rede is dat ik meer vertrouwen heb in de instap remmen van Shimano dan van sram. De orbea is ook een zeer mooie fiets en heeft het ook moeten afleggen omdat de winkel verder lag en ik bij de andere al klant was. Er was wel een klein min puntje , dat de kabels niet ingewerkt zijn. Maar dit heeft als voordeel dat je snel nieuwe kunt plaatsen . Voor mij de rode trek dan de orbea en als laatste de groene trek.

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janssis werner »

Hallo. De trek 7 is nu even duur als de orbea.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door Frakke »

Alvast bedankt zal pas voor na augustus zijn dat ik hem ga bestellen maar ben dan weer aan het twijfelen om nog ff te wachten op de nieuwe modellen!

Trek vind ik niet zo'n mooie kleur :-?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door janssis werner »

Dat is uw beslissing. Weet het niet zeker maar denk vermits ze korting geven van trek uit dat deze reeks weer op zen einde loopt. Dus best eerst eens horen en anders wachten op de modellen voor 2018. Maar zou zeker in deze prijsklasse voor Shimano onderdelen en zeker remmen kiezen. Kijk dan ook nog naar steek assen en als het kan op boostnaven. Ook de vork kan een pluspunt zijn. Veel succes met de zoektocht.

Grtjs.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: Aankoopadvies voor beginners!

Bericht door crosserke585 »

Even voorstellen:

Ik ben 1m90 en voordien (een 4-tal jaar geleden) deed ik dirt met een hardtail en had ik een downhill fiets om wat losjes rond te rijden (wanneer noem je iets echt downhill :) ).
Nu wil ik terug mountainbiken en is er een groepje vrienden dat aan mijn mouw trekt om wekelijks mee xc te rijden.
Nu was ik naar volgende fiets aan het kijken en was de vraag of deze voldoet hiervoor, er op gelet dat de anderen van een trailbike naar een fully xc gegaan zijn en ik ongeveer hetzelfde tempo wil kunnen draaien (qua fiets, het manneke moet maar :lol: ).

Giant Trance 2 LTD
https://www.giant-bicycles.com/int/trance-2-ltd

Andere voorstellen zijn ook altijd welkom, wel liefst een fully en dit is ook het maximum budget ( ongeveer 2000).
Thanks!
Plaats reactie