fiets 'ophangen'

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
native instinct
Mountainbiker
Berichten: 695
Lid geworden op: do 11 mei 2006 19:14
Rijdt met: Scott Scale 710 Nino Schurter

Bericht door native instinct »

Fred83 schreef:
native instinct schreef:Mij niet verkeerd begrijpen he :wink:
Het is niet dat ik u niet geloof
maar ik zou eens nen deftigen uitleg willen langswaar die lucht in het circuit geraakt :oops:
Ik vergelijk het altijd met een remcircuit van een auto, daar is zoiets ondenkbaar TENZIJ je ergens met een lek zit natuurlijk
Zet ne keer uwen auto op zijn dak, er zal dan wel lucht in zijn remleidingen komen.

En de uitleg is als volgt, in het reservoir van de remleidingen is er altijd lucht, door hem op zijn dak te zetten gaat de lucht zich een weg naar boven banen en zal dus terecht komen in je hoofdremcilinder.

Dit voorbeeld van de auto op zijn dak te plaatsen is overdreven maar is dus wel degelijk zo dat er dan zonder lek lucht in het circuit komt. Bij een fiets zit er ook altijd een beetje lucht in het reservoir en het terugslagklepje sluit niet voldoende af om deze lucht vervolgens in de leiding te laten komen. Nu spreek ik wel over shimano, wat betreft andere merken kan ik geen oordeel geven.

En heb ik geen gelijk?
Ik zou u niet durven tegenspreken :wink:
Gebruikersavatar
Fred83
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: vr 08 feb 2008 03:43
Rijdt met: Granville Pulse

Bericht door Fred83 »

native instinct schreef:
Fred83 schreef:
native instinct schreef:Mij niet verkeerd begrijpen he :wink:
Het is niet dat ik u niet geloof
maar ik zou eens nen deftigen uitleg willen langswaar die lucht in het circuit geraakt :oops:
Ik vergelijk het altijd met een remcircuit van een auto, daar is zoiets ondenkbaar TENZIJ je ergens met een lek zit natuurlijk
Zet ne keer uwen auto op zijn dak, er zal dan wel lucht in zijn remleidingen komen.

En de uitleg is als volgt, in het reservoir van de remleidingen is er altijd lucht, door hem op zijn dak te zetten gaat de lucht zich een weg naar boven banen en zal dus terecht komen in je hoofdremcilinder.

Dit voorbeeld van de auto op zijn dak te plaatsen is overdreven maar is dus wel degelijk zo dat er dan zonder lek lucht in het circuit komt. Bij een fiets zit er ook altijd een beetje lucht in het reservoir en het terugslagklepje sluit niet voldoende af om deze lucht vervolgens in de leiding te laten komen. Nu spreek ik wel over shimano, wat betreft andere merken kan ik geen oordeel geven.

En heb ik geen gelijk?
Ik zou u niet durven tegenspreken :wink:
Om het simpel te houden, volgens mij zal er in de remleiding van je fiets geen lucht komen met hem op te hangen omdat er normaal in zulke reservoirs geen lucht meer zit zoals ERic B hier neerschrijft.

Dus omhoog hangen, ik ga trouwens voor mijn fietsen ook zoiets maken om plaats te sparen, fietske zal zelf helemaal recht tegen de muur komen te hangen.
Bernard
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: za 26 nov 2005 14:50
Rijdt met: Trek 4700, full lx, Xlands, Michelin tubeless

Bericht door Bernard »

Moest een hydraulisch remsysteem volledig luchtdicht zijn, dan zouden er vele problemen ontstaan.
De uitzetting van de olie zou niet kunnen gecompenseerd worden waardoor bij warme olie de remmen zouden aanlopen.
Bij versleten remblokken zou een vacuum in de pomp ontstaan waardoor de remzuigers steeds volledig zouden terugkeren.
Besluit alle hydraulische remsystemen zijn OPEN remsystemen ook die van een auto.

Kan je deze dan ondersteboven hangen? JA :drunk:
Maar inderdaad is het bij sommige merken beter om met een elastiekje uw rem in te knijpen.
Dit is afhankelijk van de positionering van het remolie reservoir.
Bij Formula kan je bijvoorbeeld uw rempomp zowel links als rechts op het stuur monteren, en werkt de pomp dus ook ondersteboven.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Moest een hydraulisch remsysteem volledig luchtdicht zijn, dan zouden er vele problemen ontstaan.
De uitzetting van de olie zou niet kunnen gecompenseerd worden waardoor bij warme olie de remmen zouden aanlopen.
Bij versleten remblokken zou een vacuum in de pomp ontstaan waardoor de remzuigers steeds volledig zouden terugkeren.
Besluit alle hydraulische remsystemen zijn OPEN remsystemen ook die van een auto.
Nee, nee en nog eens nee #-o
1 ding klopt er in uw uitleg, en dat is dat auto's meestal een open systeem hebben (hadden) m.a.w. de remvloeistof staat in rechtstreekse verbinding met de buitenlucht.
Bij auto's en moto's zit er meestal wel wat lucht in het remvloeistof reservoir maar dit is afgedicht met een membraan. Bij mijn Nissan zit er een spleetje in het membraan zodat er lucht in en uit kan mocht het niveau in het reservoir wijzigen, bijvoorbeeld om de slijtage van de remblokken op te vangen.
Bij moto's is het reservoir volledig van de buitenlucht afgesloten door een zeer soepel membraan. dat dikwijls een harmonika vorm heeft. Zakt het niveau in het reservoir nu, om de remblokslijtage op te vangen, dan geeft dit membraan mee zodat er geen onderdruk kan ontstaan in het reservoir.
Moest de olie uitzetten omdat hij warm word van het remmen, dan vangt het membraan dit ook op.
En dan nu het hydraulisch remsysteem van ons favoriete vervoermiddel, de mountainbike:
Ik spreek alleen over Avid Juicy 3 en 7 en de nieuwe Shimano XT schijfremmen omdat dit enige zijn waar ik tot nu toe aan gewerkt heb.
Deze remsystemen zijn volledig afgesloten van de buitenlucht en er zit, als het goed is, ook absoluut geen lucht in het systeem.
Bij de XT's moet men bij het onluchten het reservoir vullen tot het overloopt, dan het membraan er opleggen zodat er geen lucht onder zit, en dan het deksel sluiten.
Bij Avid heeft men zelfs een hele ontluchtings procedure ontwikkeld met 2 injektie-spuiten, 1 aan de remklauw en 1 aan het reservoir op het stuur, zodat men het remsysteem volledig kan ontluchten.
En wat zou het nut zijn van deze ontluchtingswerken, als het open remsystemen zouden zijn?
Trouwens, je zegt zelf dat je Formula remhendels zowel links als rechts kan gebruiken, dan zou er, bij een open systeem, in 1 van die posities toch remvloeistof moeten uitlopen of lucht in het remsysteem komen?
I rest my case :wink:
Gebruikersavatar
Fred83
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: vr 08 feb 2008 03:43
Rijdt met: Granville Pulse

Bericht door Fred83 »

Terug ff inspringen op dit topic.

Bij het ophangen van de fiets zou bij een geveerde vork olie van de positieve kamer naar de negatieve kunnen vloeien, klopt dit?
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Fred83 schreef:Terug ff inspringen op dit topic.

Bij het ophangen van de fiets zou bij een geveerde vork olie van de positieve kamer naar de negatieve kunnen vloeien, klopt dit?
Als uwe vork ook gemaakt is van chauffagebuizen, zou ik me geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Panda Aars »

Een maat had op een gegeven moment een lekkende voorvork (Rock Shox Reba denk ik). Er kwam olie uit langs de afstelschroef bovenaan. De fietsenmaker vroeg of hij zij mtb verticaal ophing (voorwiel omhoog), wat hij inderdaad deed. Dit was volgens hem waarschijnlijk de oorzaak.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Panda Aars schreef:Een maat had op een gegeven moment een lekkende voorvork (Rock Shox Reba denk ik). Er kwam olie uit langs de afstelschroef bovenaan. De fietsenmaker vroeg of hij zij mtb verticaal ophing (voorwiel omhoog), wat hij inderdaad deed. Dit was volgens hem waarschijnlijk de oorzaak.
Nee, het gevolg van een slechte dichting
Gebruikersavatar
Panda Aars
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 19:45
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Panda Aars »

Dat is idd iets heel anders. Dan zou hij dit eigenlijk moeten laten maken, nu hij nog garantie heeft.
Gebruikersavatar
l3m4nt
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: ma 11 apr 2011 21:30
Rijdt met: Specialized S-Works 2007 Custom

Bericht door l3m4nt »

Afbeelding

^^knap idee :)

nog iemand pics van hoe jullie fiets horizontaal wordt opgehangen?
Plaats reactie