training: rijden op souplesse

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
pal22
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 feb 2008 13:21
Rijdt met: cube ltd cc

training: rijden op souplesse

Bericht door pal22 »

Hoi,
Bij trainingsprogramma's en dergelijke zie ik vaak dat er gezegd wordt te rijden op souplesse. (bijvoorbeeld op de start2sport website). Dan staat daar bijvoorbeeld bij dat de hartslag rond de 140 moet liggen (in mijn situatie, afhankelijk van leeftijd).
Wat is nu eigenlijk rijden op souplesse?
Als ik een hartslag van 140 wil bekomen, ben ik toch al serieus aan het trappen, en heb ik niet echt het gevoel dat ik nog "op souplesse" aan het rijden ben.
Merci.
roadster
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: do 04 jan 2007 19:24
Rijdt met: CANYON NERVE XC 6.0

Bericht door roadster »

souplesse is ronddraaien tegen een vrij hoog tempo zonder 'al te veel' kracht te zetten
dus een klein verzet trappen en redelijk wat omwentelingen maken
Trickwire
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 11 apr 2008 14:38
Rijdt met: Thompson Challenge

Traine op Souplesse

Bericht door Trickwire »

Wat ik vermoed is dat zij vragen een onderscheid te maken tussen extreem hard trainen op vlakke baan of meer aandacht te leggen op het discipline werk. Ik zie het in als een matige snelheid aanhouden Gemiddeld 24km/u maar enorm variërend bochten werk uitvoeren en zorgen dat je dit gedurende een zeer lange afstand ( 45 km ) volhoudt. Zo ga je de weerstand verhogen. Je soupel houden terwijl het zorgt voor een brede work out. Volledige lichaamshouding en cardio. Da's waar mountainbiking toch om gaat hé.. 8)
dokske
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 29 aug 2005 17:55
Rijdt met: stumpjumer fsr comp

Bericht door dokske »

souplesse rijden is dacht ik tussen de 90 a 110 omwentelingen doen per minuut en dit in uw zone van hartslag da kun je best laten bepalen door een sporttest .
Gebruikersavatar
pumpking
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: do 10 apr 2008 17:47
Rijdt met: Specialized Rockhopper
Contacteer:

Bericht door pumpking »

En alsge echt gewend zijt van op Souplesse te rijden, het is best nog aangenaam ook ! :wink:
Gebruikersavatar
Madeiros
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 22:29
Rijdt met: Scott Spark 10
Contacteer:

Bericht door Madeiros »

Blader eens door deze site:

http://www.zitvlees.nl/index.php?id=1000
Griet
Mountainbiker
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 22:48
Rijdt met: Minerva Pantera, Trek Top Fuel 7

Bericht door Griet »

Awel op souplesse rijden is nu iets dat bij mij echt niet lukt.
Heb al 101 keren moeten horen dat ik veel te zwaar trap, maar het lukt me gewoon niet ..................niet met de mtb, niet met de koersfiets zelfs bij het spinnen niet..........ik krijg mijn benen gewoon niet rap genoeg rond.
Soms denk ik dat het aan de lengte van de bovenbenen ligt.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Griet schreef:Awel op souplesse rijden is nu iets dat bij mij echt niet lukt.
Heb al 101 keren moeten horen dat ik veel te zwaar trap, maar het lukt me gewoon niet ..................niet met de mtb, niet met de koersfiets zelfs bij het spinnen niet..........ik krijg mijn benen gewoon niet rap genoeg rond.
Soms denk ik dat het aan de lengte van de bovenbenen ligt.
nee ... souplesse moet je leren.
ik denk vooral dat je vooral anticipeert op een snellere en diepere ademhaling, door weer rap groter te gaan trappen. dat is een fout die bijna iedereen in het begin maakt als ze op souplesse willen leren rijden.
zeker als de vermoeidheid begint te komen.

trouwens... groot rijden MET rendement kan je ook maar pas echt als je de souplesse onder de knie hebt. groot rijden tegen 30-35 per uur, is geen rendement hebben en je doet jezelf tekort, je beperkt je mogelijkheden sterk.

souplesse leren rijden moet je geduld voor hebben, en soms kan dat wat tijd kosten eer het begint te lukken. het is ook een mentale kwestie.
de benen zeggen vaak 'trap maar weer groter, das beter'..... terwijl het helemaal niet beter is. het hoofd moet zeggen 'nee en ik blijf klein rijden'.

in het begin draai je de benen niet zo snel rond als je zou willen met dat kleine verzet... zeer normaal ook, want je moet dat gevoel ook gaan ontwikkelen, en de spieren een snellere samentrekkings-reflex aanleren.
dat kan een paar weken duren eer het vlotter gaat draaien.

als je uiteindelijk vlot op souplesse je trainingen kan volbrengen, zullen je mogelijkheden ook een stuk breder worden, je zal ook sneller gaan vorderen conditioneel, je gaat beter recupereren na tempoversnellingen, de verzuring word langer uitgesteld, de kans op blessures word bijzonder klein,...

kortom : niks dan voordelen eraan verbonden.


nog wat : in wedstrijd is het echt noodzakelijk dat je op souplesse kan rijden.
wie altijd vrij groot rijd omdat die geen souplesse in de benen heeft, denk goed vooruit te gaan maar in realiteit schiet het niet op... hier zou je bv 2 minuten gaan verliezen terwijl je ook op souplesse kan terugvallen misschien 1 minuut gaat verliezen of zelfs minder.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

een tijdje terug heb ik heel veel op souplesse gereden. iets té veel lijkt me. nu rijd nog dikwijls souplesse terwijl ik eerder gas wil geven. maar dan lukt het me niet. :-?
Griet
Mountainbiker
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 22:48
Rijdt met: Minerva Pantera, Trek Top Fuel 7

Bericht door Griet »

@ Sunn xtreme, ...........als ik dat hier zowat lees zal ik er eens terug werk van maken zodra ik beter ben.

t Is waar wat ge schrijft over het feit dat die benen zeggen "trapt maar terug zwaar", dat is dus ook mijn probleem.
Wanneer ik dat gevoel niet heb is t moeilijk om op souplesse te rijden.
Dan schakel ik idd direct terug op zwaar.
Heb tijdens wedstrijden al dikwijls achter mannen of vrouwen gereden die dubbel zo snel ronddraaien dan ik.

Dat wilt dan ook zeggen dat ik nog beter kan worden, hmhm :lol:
Plaats reactie