training: rijden op souplesse

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Mister No Chaïn »

Souplesse werd tijdens de periode Armstrong beschouwd als de heilige graal, maar zoals mtber zegt moet je souplesse én kracht trainen.
Souplesse houd je benen frisser, met kracht kom je vooruit ... fietsen is een combinatie van de twee. Als een renner een gat van 10 seconden wil dichtpoefen dan doet ie dat op de power, eens aangesloten zal ie een tandje terugschakelen en weer naar een lichtere cadans gaan.

Met op training af en toe eens groot te trappen is niks mis hoor. Die profs vliegen niet vooruit door een heel jaar enkel maar aan lage cadans te rijden :-)
buck
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 28 mei 2007 17:37
Rijdt met: Lapierre XR 729

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door buck »

Om je souplesse te trainen kan je ook interval trainingen doen. Als je zeer veel km aan hoge trap frequentie rijd ga je ook het effect krijgen dat je precies niet mee kan versnellen en op die 100 à 110 tr/min blijft hangen. Door een intervaltraining in te lassen, af en toe eens naar je max aantal omwentelingen te gaan, kan je leren om vlot te versnellen tot 150 à 160 tr/min.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Free_ltd »

Nu toch een maandje of 2 op cadans aant rijden. Probeer zoveel mogelijk tussen 90 en 100tpm te bliiven met soms er net boven en soms eens eronder. Ik vind dat het op die maanden al wat vooruitgang brengt. Veel minder snel verzuurde benen en het klimmen gaat 'ietske' beter.

Rhans vorige zondag ietke minder erop gelet en ook regelmatig stukken tss 80 en 90 gedaan en zelfs net onder de 80tpm en die combinatie voelde zeer goed aan.
Mij kon mijne maat niet altijd volgen, maar bij aankomst was hij leeg gereden terwijl ik spijt had dat ik niet de 55km ipv de 45km had genomen.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door spectral »

dit oudere topic nog maar eens bumpen. Zonder ooit aandacht te besteden aan cadans rijden is mijn natuurlijke rijstijl al behoorlijk cadansgericht. Ik heb nu op mijn cadansmeter gemerkt dat voor mijn lichaam op dit moment rond de 85-88 omwentelingen als zeer natuurlijk aanvoelt. 90 haal ik zeer zelden tenzij ik er echt op let dat ik op 90 cadans fiets. Ik wilde dus op mijn tacx eens een souplesse training doen, om mijn cadans nog ietsje te verhogen maar als ik boven de 95ga begin ik echt te wippen op mijn zadel en fietst het niet comfortabel meer. Tenzij ik zwaarder schakel, dan kan ik wel 100rpm halen met minimaal 'wippen', maar dan schiet mijn hartslag weer de lucht in.

Is dit 'wippen' ook iets dat went? lijkt het voor mij gewoon alsof ik 'wip' maar is het in realiteit niet zo? of doe ik iets verkeerd?

P.S. om op 90+cadans een aanvaardbare hartslag te houden moet ik echt wel in een lichte versnelling schakelen, anders stijgt die te snel.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Free_ltd »

Ik rij op de MTB en de race rond de 90tpm. In het peloton minder omwille het aanzuigeffect :lol:
Maar op de rollen een cadans van 90 kan ik niet lang volhouden. Geen idee hoe het komt, maar op de tacx let ik enkel maar op mijne hartslag en zit ik tussen de 70 en 80 tpm te trappen.
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door spectral »

Free_ltd schreef:Ik rij op de MTB en de race rond de 90tpm. In het peloton minder omwille het aanzuigeffect :lol:
Maar op de rollen een cadans van 90 kan ik niet lang volhouden. Geen idee hoe het komt, maar op de tacx let ik enkel maar op mijne hartslag en zit ik tussen de 70 en 80 tpm te trappen.
ik rij geen peloton ofzo, ik rijd elke morgen op de rollen, op nuchtere maag, voornamelijk om wat kilo's te verliezen, maar die dagelijkse 45min op de rollen dacht ik nu te combineren met dat souplesse training, dat ik er misschien nog iets aan heb buiten de kcalorien? maar boven de 90 voelt het alsof ik telkens loskom van mijn zadel...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Free_ltd »

spectral schreef:
Free_ltd schreef:Ik rij op de MTB en de race rond de 90tpm. In het peloton minder omwille het aanzuigeffect :lol:
Maar op de rollen een cadans van 90 kan ik niet lang volhouden. Geen idee hoe het komt, maar op de tacx let ik enkel maar op mijne hartslag en zit ik tussen de 70 en 80 tpm te trappen.
ik rij geen peloton ofzo, ik rijd elke morgen op de rollen, op nuchtere maag, voornamelijk om wat kilo's te verliezen, maar die dagelijkse 45min op de rollen dacht ik nu te combineren met dat souplesse training, dat ik er misschien nog iets aan heb buiten de kcalorien? maar boven de 90 voelt het alsof ik telkens loskom van mijn zadel...
Ik hoor mensen alleen maar klagen over de rollen, maar voor mij is dat relax. Ik fiets ook vooral voor te vermageren, maar de apres-bike gooit altijd roet in het eten. Persoonlijk rij ik graag op de rollen om de benen los te maken terwijl ik een film op netflix kijk. Maar op souplesse rijden, lukt me niet echt op de rollen. Het geeft een compleet ander gevoel. Het wippen heb ik niet. Maar ik hou het souplesse rijden voor buiten.

Mss eens kijken als ge uw houding wat veranderd of het beter gaat?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door RigolleM »

Buiten rij ik bijna altijd +/- 95rpm... ik schakel hoger/lager als die zakt/stijgt.. Van mijn laatste rit ligt het gemiddelde rond de 88rpm (daar zit wel alles in verwerkt: aanzetten, uitbollen, lichtjes meetrappen in bergaf, iets lager rpm tijdens een zwaardere klim).
Ik krijg vaak de opmerking van fietsers die ff met mij meerijden dat ik klein trap, maar zelf sta ik daar niet meer bij stil.
Is iets dat ik moeten aanleren heb meer dan 10 jaar geleden om mijn knieën te sparen.
Van wippen is geen sprake, heb dat enkel als ik aan 120rpm zou fietsen..
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door Bossi13 »

Sinds ik mijn trainingen op hogere cadans moest uitvoeren is dat iets dat er toch wat is blijven inzitten.
Heb dat ook al veel te horen gekregen dat ik klein en vlotjes trap maar ik rijd precies soepeler aan 95 dan aan 85rpm.
Verschil is dat ik langer dan mijn medehobbyisten volhoudt. En die zijn dan 12j jonger he.

Tuurlijk zit er ook eens een stuk aan een lagere cadans in met meer wattage.

Ben zo heel snel van 24km/u naar 29km/u geraakt als gemiddelde snelheid, maar over die 30 wil me maar niet lukken...
Das natuurlijk relatief want ik ben van 128W naar 185W gegaan ook en dat zijn feiten, ongeacht de mee- of tegenwind.

(wel allemaal training en rijden op koersfiets)

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: training: rijden op souplesse

Bericht door RigolleM »

Bossi13 schreef: zo 15 nov 2020 15:40 Das natuurlijk relatief want ik ben van 128W naar 185W gegaan ook en dat zijn feiten, ongeacht de mee- of tegenwind.
Die wattages is dat uw FTP of gewoon een gemiddelde tijdens de rit?
Plaats reactie