training: rijden op souplesse

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

beste is inderdaad een cadansmeter aanschaffen. Ik merk dat ik heden ten dage meer op mijn cadans let dan mijn hartslag...
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Hoe kunt ge weten dat ge goed zit?
Ik kijk op mijn computerke en zorg ervoor dat ik in 6 seconden ongeveer 9 à 10 omwentelingen heb. Dan moet ge niet zo lang tellen :wink:

En niet op de snelheid letten (wat soms nogal moeilijk is), want die is van ondergeschikt belang.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

cadansmeter is niet nodig... het kan helpen, maar dan moet die nog op je polar voorzien zijn voor weergave.

je voelt dat wel. als je een stuk kleiner rijd dan voordien zal je ook sneller gaan ronddraaien.
aan 100 rpm ga je int begin niet geraken.. en dat moet ook niet.... dat komt later vanzelf.
het is gewoon beginnen met kleine versnellingen te draaien en wat rapper ronddraaien op gevoel. waar je waarschijnlijk eerst een 75-80 rpm max draaide, zal je nu tegen de 90 komen te zitten.

na een weekje ga je al een verschil voelen, en ga je al meer automatisch op souplesse gaan. je probeer een hogere trapfrequentie te combineren met een lagere pols.
Griet
Mountainbiker
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 22:48
Rijdt met: Minerva Pantera, Trek Top Fuel 7

Bericht door Griet »

Iegienie schreef:beste is inderdaad een cadansmeter aanschaffen. Ik merk dat ik heden ten dage meer op mijn cadans let dan mijn hartslag...
Dat is inderdaad wel zo denk dat ge dat constant gaat controleren of ge nog goed zit.

Als ik beter ben, (en dat begint toch stillekesaan) ga ik eerst eens proberen zonder cadansmeter.
Tellen zal nog wel lukken (heb ik er ineens een geestelijke training bij :lol: ).
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

Sunn xtreme schreef:cadansmeter is niet nodig... het kan helpen, maar dan moet die nog op je polar voorzien zijn voor weergave.
ik persoonlijk vind het toch handig om de naakte cijfertjes te zien. het geeft ook meer moed als je ziet dat er vooruitgang geboekt wordt.

eenmaal je de zaak onder de knie hebt, is het inderdaad niet echt meer nodig, dat is juist. Maar toch, ik betrap er mezelf telkens weer op dat ik meer naar de kadans kijk dan naar mijn hartslag...

soit, ieder zijn manier van werken he. ikzelf ben nu eenmaal nogal "bezeten" van mijn polarfilekes, die ik van 99% van mijn trainingen op computer heb, al van een jaar of acht ver...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

voor iemand die begint op souplesse te rijden, bestaat het gevaar dat hij zich hoe dan ook aan die bepaalde hoge(re) cadans wil houden....
dat is dan ook niet de bedoeling....in de beginfase moet hij dat vooral op zijn gevoel doen. Als je benen een 90 rpm aankunnen, en je hoofd zegt 100... dan denk ik dat je best naar het gevoel luistert op dat moment en wat geduld oefent.
;vandaar dat ik zeg, dat het niet noodzakelijk is. wel handig, dat spreek ik niet tegen.

vooral mensen die altijd te groot - en vaak met te weinig rendement - hebben gereden en trage omwentelingen maken, hebben in het begin het er moeilijk mee om een hogere cadans aan te houden met een kleine versnelling. ze moeten het toch op gevoel en mentale kracht doen.
Gebruikersavatar
devil biker
Mountainbiker
Berichten: 2500
Lid geworden op: do 18 mei 2006 19:44
Rijdt met: cube ltd team , trek top fuel 8 2010
Contacteer:

Bericht door devil biker »

heb gisteren training gehad op de spinning souplesse, voel mijn benen nog en als we op kracht trainen voel ik volgende dag niks.
trapte vroeger altijd zwaar nu op de voorste blad op middelste en achterste op de zwaarste (natuurlijk bij bergop ga ik naar kleinere vitessen en bij los zand enz tuurlijk ook)

ps : op de mtb een trapfrequentie meter instaleren (polar cs300), volgens sommigen heeft dat geen nut als ge amper op de baan traint of heeft da offroad ook zijn nut ?
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

devil biker schreef:heb gisteren training gehad op de spinning souplesse, voel mijn benen nog en als we op kracht trainen voel ik volgende dag niks.
trapte vroeger altijd zwaar nu op de voorste blad op middelste en achterste op de zwaarste (natuurlijk bij bergop ga ik naar kleinere vitessen en bij los zand enz tuurlijk ook)

ps : op de mtb een trapfrequentie meter instaleren (polar cs300), volgens sommigen heeft dat geen nut als ge amper op de baan traint of heeft da offroad ook zijn nut ?
de eigenlijke soeplessetrainingen gebeuren gemakkelijkst op de baan, das zeker. maar meten is weten, dus kwaad kan het ook niet...

Offroad heeft het trouwens nog meer nut om soepel te trappen dan onroad, je verteert de oneffenheden veel beter en kan gemakkelijker blijven doortrappen, allé, naar mijn o zo bescheiden mening he...
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

da's voor een groot stuk aangeboren, al is het mss beter trainbaar dan andere zaken (zoals vo²), wat mss impliceert dat het niet voor iedereen is weggelegd: ook bij de profs trapt niet iedereen zoveel omwentelingen

op de spinning trapte ik van bij het begin een heel stuk sneller dan de meeste anderen, sinds kort let ik er ook op duurtrainingen, dit weekend bvb. bijna 8 uur, zonder problemen, ik vind het wél moeilijk om met zeer lage hartslagen te fietsen (onder de 130 vs. omslag van 173)

een voordeel ervan is dat je beter de pedalen rondtrapt (duwen én trekken), wat vooral bergop belangrijk is (minder belasting voor de dijspieren)

volder keek wel raar op bij het eerste trainingskamp van quickstep, nadat hij heel de winter op soeplesse getraind had: hij kon iets moeilijker mee bergop geloof ik, ik weet niet of dit kwam door de vele omwentelingen of doordat hij uitsluitend met zeer lage hartslagen getraind had
Griet
Mountainbiker
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 22:48
Rijdt met: Minerva Pantera, Trek Top Fuel 7

Bericht door Griet »

Ben maandag terug gestart met de trainingen na 2 weken herstel.

Direct begonnen met souplessetraining en ik moet zeggen het zal iets van lange duur worden.
Mijne hartslag gaat direct de hoogte in, mijn snelheid piekt naar beneden, krijg krampen in mijn kuiten...........en kan niet stilzitten op mijne zadel.

Maar 't is hier al eerder vermeld dat het vooral "blijven oefenen"zal zijn dus ik weet mij de volgende weken........maanden wel te amuseren.
Plaats reactie