Help, kenner gezocht!

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
frutella
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 nov 2017 12:20

Help, kenner gezocht!

Bericht door frutella »

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum, waaronder het aankoopadvies voor beginners ;-)
Daar lees ik dat Specialized een 'goed' merk is. Nu heb ik een specifiek model op het oog, nl. de Specialized Jynx Elite 650b.
Nu heb ik de kenmerken wat proberen te ontcijferen adhv het aankoopadvies en zie/denk dat dit nu wel niet het beste materiaal is, maar ook niet persee slecht voor 'recreatieve rijders'. Klopt mijn interpretatie?
Het is natuurlijk wel verleidelijk dat ik dit model nieuw kan kopen voor de helft van de prijs, dus voor 425€ ipv 850€.
Ik zou er ongeveer 2wekelijks een tocht mee doen (cross country).
Een DO or DONT? :-)

FRAMESET
ZADELPENKLEM Alloy, 30.8mm
BALHOOFDSTEL 1-1/8" upper, 1-1/2" lower, threadless, Campy style, cartridge bearings
FRAME Specialized A1 SL Premium Aluminum, Women's Sport Trail 650b Geometry, women's double-butted tube sets, tapered steerer, forged dropouts, replaceable alloy derailleur hanger

WIELEN
VOORBAND Specialized Fast Trak Sport, 40TPI, wire bead, Flak Jacket protection, 650bx2.0"
VELGEN Specialized Stout XC 650b, disc, alloy, double-wall, pin joint, 26mm inner width, 32h
ACHTERNAAF Specialized Stout XC, Hi Lo disc, alloy, RCC bearing system, QR, 32h
SPAKEN Stainless, 14g, black
BINNENBAND Standard, Presta valve
VOORNAAF Specialized Stout XC, Hi Lo disc, alloy, RCC bearing system, QR, 28h
ACHTERBAND Specialized Fast Trak Sport, 40TPI, wire bead, Flak Jacket protection, 650bx2.0"

AANDRIJVING
KETTING KMC X10, 10-speed, w/ reusable MissingLink
ACHTERDERAILLEUR Shimano Alivio Shadow, 9-speed, SGS cage
SCHAKELHENDELS Shimano Acera RapidFire Plus, SL type, 9-speed, w/ optical display
VOORDERAILLEUR SRAM X5, 2x10, high mount
TRAPAS Square taper, cartridge bearings
CASSETTE Sunrace, 9-speed, 11-36t
CRANKSTEL Specialized Stout, forged alloy, 2x9, square taper spindle, 36/22T, anti-corrosion hardware

COCKPIT
HANDVATTEN Specialized Body Geometry XCT Women's, Kraton w/ gel, lock-on, closed end
STUURPEN Specialized, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
ZADEL Body Geometry Women's Riva Sport Plus, steel rails, 155mm
STUUR Specialized Stout, double-butted 6061 alloy, 9-degree backsweep, 5-degree upsweep, 15mm rise, 31.8mm
ZADELPEN Alloy, 2-bolt, micro-adjust, 12.5mm offset, 27.2mm

REMMEN
REMHENDELS Tektro Auriga, hydraulic, short reach adjust
ACHTERREM Tektro Auriga, hydraulic disc, resin/metallic pads, 160mm rotor
VOORREM Tektro Auriga, hydraulic disc, resin/metallic pads, 160mm rotor
ACCESSOIRES
PEDALEN Alloy, 1 pc. body, 9/16", w/ reflectors

VERING
VORK Custom SR Suntour XCR 32 650b, custom Multi-Circuit Damping, custom coil/MCU spring weights, 80mm travel, lockout, preload adjust, 1-1/8" steerer, mag lowers, Hi-Ten 32mm stanchions, disc mount
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Help, kenner gezocht!

Bericht door KrisMaes76 »

Als je maar om de 2 weken es een tochtje doet en daarbij niks spectaculairs wil doen, dan denk ik dat deze fiets wel ok is voor dat doel.
janm
Mountainbiker
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 01 okt 2014 20:48
Rijdt met: Giant Talon / Felt Q600

Re: Help, kenner gezocht!

Bericht door janm »

ik kan niet direct een link leggen maar ik denk dat je voor 4 a 500 euro toch wel beter materiaal vindt op de 2 de hands markt. Als je zelf niet veel van fietstechniek kent, zou ik dit niet kopen. ik spreek echt uit ervaring dat je met alivio, niet ver geraakt in het bos, grote paden en boswegen lukt wel maar voor singletrackjes in bergop en iet wat vettig, wordt het al moeilijker.
mijn gedacht (waar niet iedereen akkoord mee moet zijn) pak je een iets beter model op de 2 de handsmarkt.
Gebruikersavatar
Xfrank
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: za 20 sep 2008 19:21

Re: Help, kenner gezocht!

Bericht door Xfrank »

In de lijst van de toertochten staat soms een "K" en een "T"
de "K" staat voor Kids toer.
maar waar staat de "T" eigenlijk voor?
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Help, kenner gezocht!

Bericht door _Knarf_ »

Xfrank schreef:In de lijst van de toertochten staat soms een "K" en een "T"
de "K" staat voor Kids toer.
maar waar staat de "T" eigenlijk voor?
Dat er een Topic is op het forum.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Help, kenner gezocht!

Bericht door _Knarf_ »

janm schreef:ik kan niet direct een link leggen maar ik denk dat je voor 4 a 500 euro toch wel beter materiaal vindt op de 2 de hands markt. Als je zelf niet veel van fietstechniek kent, zou ik dit niet kopen. ik spreek echt uit ervaring dat je met alivio, niet ver geraakt in het bos, grote paden en boswegen lukt wel maar voor singletrackjes in bergop en iet wat vettig, wordt het al moeilijker.
mijn gedacht (waar niet iedereen akkoord mee moet zijn) pak je een iets beter model op de 2 de handsmarkt.
Helemaal akkoord met janm...
Plaats reactie