Van asfalt naar't bos

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Waffels
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 nov 2017 21:55

Van asfalt naar't bos

Bericht door Waffels »

Hallo,

ben een 26-jarige asfalt fietser. Nu reeds een jaar bezig en heb het fietsvirus helemaal te pakken! Nu zou ik graag van de racefiets naar een mountainbike overstappen in de winterperiode. Het lijkt me gewoonweg plezant om door de (lokale) bossen te crossen. Al tweemaal met vrienden in de Ardennen gaan crossen met een huurmountainbike en dat ging goed.

Zelf weet ik echter niet wat ik nu juist wil van de fiets... Aantal zaken die ik al op een rijtje gezet heb:

- de fiets zou voor woon-werk verkeer praktisch mogen zijn, maar is geen must
- budget €500 (mag iets meer zijn, maar liever niet)
- geschikt vooral voor smalle paden, bosweg, modder en heuvels (Ardennen)
- triple verzet (ben dit namelijk gewoon vanop mijn racefiets)
- mogelijkheid om dunnere banden op te zetten
- voldoende versnellingen om de Mont Ventoux op te geraken (dit jaar 3x beklommen met de racefiets, dus volgend jaar nieuwe uitdaging met de mtb, of is dit misschien te hoog gegrepen mits ik geen ervaring heb met offroad fietsen?)
- kleine uitvoering; ben maar 1m60 groot :-)

Zelf dacht ik eerst aan een cyclocrossfiets, maar heb schrik dat die niet genoeg schokken gaat opvangen voor hetgeen ik die wil gebruiken. Daarbovenop zijn ze ook vrij duur...

Iemand een idee naar welk soort mtb ik op zoek moet gaan? Aanraders van merken?
Zelf ben ik content van Ridley. Merida gebruikt een maat en die is er ook zeer tevreden mee. Maar helaas beetje prijzig... En tweedehands niet zo'n fan van, owv (meestal) geen garantie.

Op't moment heb ik deze op't oog: https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-rockr ... R-p-120355" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt,

Waffels
Laatst gewijzigd door Waffels op do 09 nov 2017 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Free_ltd »

Decathlon fiets laten staan. Verderr budget minsten verdubbelen owel hopen op een goede occasie.

Die 3x is geen must voogens mij. MV met MTB is geen probleem, want op een MTB kunr ge int algemeen lichter gaan als een racefiets
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door patje2 »

Budget is te laag dacht ik iets of wat instap model kost toch rap €1250 en vermits dat je niet in de zomer maar in de winter gaat MTB rijden gaat ook alles veel vlugger verslijten (modder vreet alles kapot)
Zelfs voor uw budget heb je geen goede 2de hands
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door KrisMaes76 »

Als je toch perse in de winter in de modder wil gaan rijden ben je volgens mij beter af met een gravelracer of een cx
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Mister No Chaïn »

Voor dat budget kijk je best uit naar een 2ehands 26", maar dan nog moet je oppassen dat je geen versleten wrak koopt. En zoals gezegd, als je in de winter wil gaan ploeteren kan je maar best rekening houden met dure onderhoudskosten, als je die B'twin koopt en er iedere zondag mee gaat ploeteren + naar het werk zijn je ketting en tandwielen gewoon op tegen eind februari.
4 maand MTB'n in de winter kost je meer geld dan 8 maand op de weg rijden, hou daar gewoon rekening mee.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door vedet »

Snap niet zo goed dat iedereen in de winter wil gaan mtb-en.

Je rijdt alles snel kapot, door de dikke modder ploeteren, als het dan bereidbaar is met die ander 2000rijders in file door het bos, allemaal op een rijtje, frustraties van de snellen omdat ze niet kunnen inhalen.
Van eind oktober tot midden maart neem ik mijn crossfiets en gaan we gewoon toertochten vanin de zomer op het asfalt narijden.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door kevx »

Ik zit er niks mee in om in de modder te rijden. Vind da wel iets hebben.

Het enige dat bij mij snel aan vervanging toe is zijn men remblokken...
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: do 29 dec 2011 13:10
Rijdt met: Isn't dead.

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Real Epic '89 »

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=144305" onclick="window.open(this.href);return false;
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Aeromax »

doe jezelf een plezier en volg een dagje cursus mountainbiken
mijn eerste cursus was toen ik al 13jaar of zo bezig was
't loont de moeite
mtbclinics
mtbschool
the shelter
Waffels
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 nov 2017 21:55

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Waffels »

Allen, bedankt voor de reacties en tips! Daar kan ik toch al weer wat meer mee :)
Plaats reactie