Van asfalt naar't bos

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Jemp »

Als het toch maar voor in de winter is, zou ik geen te dure bike kopen. Die top onderdelen verslijten ook. Beter wat goedkoper gaan en de fiets goed onderhouden.

Eens kijken op de site van Canyon. Instapmodellen tussen de 500 en 1.000€. 2de hands fiets (zeker een 26er) kan je voor niet te veel geld kopen. Hou er gewoon rekening mee dat je op die 2de hands heel waarschijnlijk redelijk vlug de aandrijving (ketting + cassette + tandwiel) zal moeten vervangen en eventueel het trapaslager. Als je niveau GX / SLX gaat, valt dat qua prijs best mee.

Maar, zoals aangegeven al in dit topic, als je MTB'en echt wil ontdekken, moet je er in de zomer op uittrekken.

Bij mij begint het baanseizone nu.... :lol:
Nielsnh
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 04 mei 2012 18:44
Rijdt met: Radon Jealous 2017

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Nielsnh »

Jemp schreef:Maar, zoals aangegeven al in dit topic, als je MTB'en echt wil ontdekken, moet je er in de zomer op uittrekken.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn bij ons in de club jongens die enkel in de zomer buitenkomen om snelheid te kunnen maken en omdat het dan minder vettig ligt en in de winter op de rollen hun conditie onderhouden (ik zou zot worden), maar we zijn zeker ook steeds met een aantal die er van genieten om in het slijk te gaan spelen. In de winter kan een relatief eenvoudige singletrack ineens heel technisch worden (en kan je ook al eens goed lachen 8) ). Het hangt er gewoon van af wat je graag doet. Waar ik het wel mee eens ben, is dat je onderdelen sneller verslijten. Maar dat is nu eenmaal zo.

On topic: het voorgestelde budget is inderdaad wat laag, maar je weet nooit dat je geluk hebt en een goeie bike vindt, hé! De tweedehands markt is momenteel verzadigd.
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: Van asfalt naar't bos

Bericht door Dace93 »

Staar je niet blind op een triple.
Is m.i. niet nodig.

Heb een compact, 38x26 vooraan, 42x11 achteraan.
Geloof me, daar geraak je overal mee op :-).
Veel rapper dan 40 km/u rij je er wel niet mee :-).

Voor de rest: €500 is te weinig om een kwalitatief goede bike te vinden.
Mijn vorige MTB was eentje van +/-€1000. Mijn huidige €1500 en die rijdt stukken beter (gewicht, handeling, vering).
Plaats reactie