2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Een dilemma dat elke beginner wel eens meemaakt..

Ga je voor 2e hands 'top' materiaal of ga je voor nieuw "instap" materiaal..

Om een concreet voorbeeld te geven:
Ga je voor een Specialized Epic afgemonteerd met XTR of ga je bijvoorbeeld voor een nieuwe Canyon Lux, afgemonteerd met SRAM GX Eagle materiaal.

Andere voorbeelden gaan natuurlijk ook op, over prijs gaan we niet spreken (die doet er niet toe in dit voorbeeld). Men dient er wel op te letten dat de Epic bijvoorbeeld al 2 jaar oud is.

Graag jullie meningen / ervaring op dit vlak :)
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door Zotte Marre »

Mijn inziens is "instapmateriaal" nogal negatief bedoeld voor Sram GX. Het is geen XX-niveau, maar je kijkt toch beter naar prijs/kwaliteit (tenzij je op een berg geld zit, maar dat lijkt mij niet, aangezien je die vraag stelt).

Volgens mij hangt alles af van de prijs/kwaliteit van een product. Wat voor mij goed werkt, is eerst kwalitatief kiezen, dan kijken of ik er het geld (nieuw) voor over heb, en anders zoeken naar een 2e hands in goede staat. Nieuw of tweedehands, als ik niet overtuigd ben van de kwaliteit, hoef ik het niet.

Een paar voorbeelden:
- SLX-remmen: prijs-kwaliteit onklopbaar, dus als ik SLX wil, dan koop ik die nieuw (voor wat ze maar kosten) (al behoort SLX misschien bij Instapmateriaal). Ik koop dus liever die SLX'en nieuw, dan vb XTR's 2e hands (die zijn fragieler, en geven niet noodzakelijk meer plezier/performance)
- SRAM Xo crank (vb), high end cranken zijn altijd vrij duur, maar op zich "verslijt" een crank niet echt (tenzij er heel veel geschuurd is in de modder), dus voor een losse, high end crank (zonder tandwielen), zou ik wél zoeken naar een 2de handse.
- SRAM GX... nieuw, in bestelling ;-)
- zadels: een nieuw zadel dat ik nog nooit heb gepast (zoals schoenen), probeer ik 2e hands te kopen, te verslijten of terug te verkopen als het niet past, en dan eventueel wat meer uitgeven aan een nieuw. Zo heb ik 4 Fizik Arione's (waarvan 1 nieuw);
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Bedankt voor de insteek, ik stel de vraag vooral omdat je als beginner vaak verzuipt in aanbod van materiaal en dergelijke als je zelf gaat zoeken.

Om wat meer achtergrond te geven:

Mijn budget bedraagt 3000, wil niet zeggen dat een nieuwe fiets 2999 of 3000 moet kosten, zoals iedereen hier mag het altijd "goedkoper". Maar je hebt nieuw materiaal, waarbij je zeker bent van de staat. En je hebt 2e hands, waarbij je mogelijk iemands miserie koopt.

En die grens is nogal vaag, ik had een post klaarstaan met de fietsen die ik als "leek" (komende van downhill / dirt) had gevonden die aansloten bij mijn wensen en budget. Die lijst was al snel vrij lang, zeker als je alu frames mee in de vergelijking opneemt. En dan had ik nog geeneens op de 2e hands markt gekeken, toen ik dat begon te doen werd de keuze enkel moeilijker.
Ik dacht met de eisen: carbon frame / 100mm veerweg en dan te filteren op lockout of dropper post wel te kunnen schiften maar niets is minder waar....

Je zou kunnen zeggen: een goede fiets vind je door te testen.
Ik ben het daar volledig mee eens, maar bij zowel een nieuwe als een 2e hands fiets kan je niet zeggen: "Ik ga even 2 weken het bos in met dit ding en besluit dan of ik hem koop".

Momenteel zit ik zwaar te twijfelen tussen een Focus O1E Evo - een Focus O1E Pro en de Canyon Lux als het op nieuw materiaal aankomt. Al mis ik bij die 3 wel een dropper post, maar die kan ik later nog toevoegen.. Ik weet niet of die zo onmisbaar is?

2e hands had ik bijvoorbeeld een Specialized Epic FSR en een Salsa spearfish gezien, deze zijn beide wel zeker 2j oud en bijvoorbeeld de Spearfish heeft een crankstel met ovaal tandwiel, welke kostelijk zijn om te vervangen.. En bij 2e hands kan dat wel eens nodig zijn.

Dus vandaar een vrij groot dilemma...
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1012
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door IPPE »

Met uw budget zou ik voor nieuw gaan, zeker nu het jaar bijna om is zijn er zaakjes te doen.
vb: als je een medium nodig hebt
https://www.barracuda.be/nl/mountainbik ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En btw, een ovaal kettingblad hoeft niet duur te zijn.

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... ings-oval/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door patje2 »

IPPE schreef:Met uw budget zou ik voor nieuw gaan, zeker nu het jaar bijna om is zijn er zaakjes te doen.
vb: als je een medium nodig hebt
https://www.barracuda.be/nl/mountainbik ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En btw, een ovaal kettingblad hoeft niet duur te zijn.

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... ings-oval/" onclick="window.open(this.href);return false;

+1
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

IPPE schreef:Met uw budget zou ik voor nieuw gaan, zeker nu het jaar bijna om is zijn er zaakjes te doen.
Thanks voor het voorbeeld van het kettingblad, met Barracuda had ik contact voor de laatste large maar ik was helaas net te laat :)

Ik heb helaas dus een large nodig (ik ben 1m90), normaal gesproken kan ik deze https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mounta ... info=48632 krijgen voor 3100€ (zonder verzending).

Het punt is dat ik moet wachten tot de staat eind deze maand mijn belastingen terugstort :)
Gebruikersavatar
Frakke
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: za 13 nov 2010 11:04
Rijdt met: Orbea Alma H10

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door Frakke »

Hou er rekening mee dat je niet overal terecht kan met je online fiets voor onderhoud e.d of mits dat je genoeg tijd hebt om te wachten want eigen klanten eerst of mits extra $$$$$$.


Kijk hier ook eens
https://www.bikeexchange.be/s/mountainbikes-mtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Frakke schreef:Hou er rekening mee dat je niet overal terecht kan met je online fiets voor onderhoud e.d
Op Bike Exchange had ik gekeken, helaas met de "eisen" die ik stel kwam ik uit op 4 resultaten waarvan ik er zelf al 2 achteraan het lijstje plaats omwille van 120mm travel (100 is voldoende hier in België).

Mijn lbs vormt geen probleem, deze ken ik via het dirten en hij serviced alles voor me (heeft hij onlangs nog bevestigd toen ik hem dit vroeg omwille van de zoektocht die ik nu voer)
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door Muntanya »

Na lang nadenken toch een nieuwe fiets gekocht. Ik ken genoeg fanaten wiens fiets totaal "op" is als ze hem op Kapaza zaliger smeten. En ik denk niet dat ik als beginner eruit haal wanneer die fiets te ver is...
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: 2e hands top vs nieuw instapmateriaal

Bericht door crosserke585 »

Muntanya schreef: En ik denk niet dat ik als beginner eruit haal wanneer die fiets te ver is...
Daar heb ik ook wel een kleine angst voor en die is er niet zomaar.. Ik heb ooit een 26" (dirt) hardtail gekocht, op het eerste zicht een mooi lichte fiets die in orde was. Niet spotgoedkoop, niet te duur.. testrit mee gedaan en alles in orde..


Tot de eerste keer ik te kort kwam op een sprong (niet super hard) en het wiel plots enorm hard begon te slepen..
langs de lbs, blijkbaar had het wiel al eens een slag te verduren gehad...
Nu kan dit met nieuwe wielen ook snel verkeerd lopen, maar als ik dit op voorhand wist had ik mogelijk de fiets niet gekocht...

Ik had gelukkig nog een extra wielset staan op dat moment dus een ramp is zoiets niet natuurlijk...
Plaats reactie