nieuw op dit forum/ met wat vragen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

hallo allemaal
mijn naam is Jurgen 43 jaar (jong) en ben woonachtig te Diepenbeek (Limburg) .
ik ben al sinds jaren geleden een fervent fietsliefhebber geworden maar door onze opgroeiende kids was dit ook al jaren op een laag pitje.
wel nu vanaf vorig najaar ben ik weer meer actief en ik fiets zo een 2 tal keer per week in een groepje met de koersfiets zo een 50 a 60 km per keer fietsen aan een gemiddelde van +- 26 km/h meestal.
En ging geregel deze zomer met mijn fiets naar het werk zo een 17 km enkele rit.
Wel ik ben ook al verschillende jaren in het bezit van een mountainbike waar ik eigenlijk weinig gebruik van maakte.
Maar sinds vorige winter en deze nazomer weer meer mee rondtoer.
dus qua conditie zit ik nu terug goed
mijn mtb is : EEN ORBEA van zo een 14kg zwaar (hij is ook al geen recente fiets aangezien ik hem al jaren heb)
en qua techniek niet echt een topper: triple met een acera groep , rst gla voorvering ,8 speed ,V brake's met een bandenmaat van 26*1.95
maar tot op heden ben ik best tevreden over deze fiets alhoewel het schakelen niet echt altijd top gaat.
nu heb ik ook de vraag moest ik willen kan ik mijn versnellingsgroep ook vervangen door een beteren en zo ja hebben jullie een idee wat er dan allemaal moet vervangen worden ?
graag had ik ook wel geweten welk kostenplaatje aan zoiets vast hangt maar als ik al weet wat er vervangen moet worden kan ik nog altijd online gaan zoeken wat die stukken allemaal kosten
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door Dickie »

Misschien beter eens enkele foto's posten in dit topic.

8 speed zou je imo al beter upgraden naar 9- of 10-speed, dan heb je iig meer keuze in kwaliteitsvol schakelmateriaal. Dat betekent wel een andere naaf en wielen...

Vork is hoogstwsl ook al voor vervanging vatbaar, enz.

Als er meerdere onderdelen moeten vervangen worden, dan is het beter om hier eens rond te neuzen voor een degelijke okkazie 27,5" of 29er. Of uitkijken naar de einde-reeksen bij de lbs.

Zo'n pakketprijs zal dan altijd interessanter zijn dan onderdelen apart te kopen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Mijn vraag was of ik mijn versnellingen kan veranderen bijvoorbeeld of ik de acera kan vervangen door bijvoorbeeld deore xt of andere .
En wat er dan allemaal moet vervangen worden.
Hoe plaats ik foto,s ?
Trouwens hoe weet ik of de vork aan vervanging toe is ?
Het achterwiel is een beetje krom (wel echt heel miniem)dus als ik voor nieuwe wielen moet gaan zal ik al zeker letten op wielen met meer versnellinge moesten ze met cassete verkocht worden.
Maar is dat dan compatibel met de rest ?
Op technisch vlak ben ik echt een onbenul
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door Boebbel »

Ik vermoed dat je wel een 9- of 10-speed op je wiel kwijt kan, als je nu al een acera 8-speed hebt. Ik heb afgelopen weekend toevallig eens getest of mijn 10-speed op de 8-speed Alivio van mijn stadsfiets past.

Maar ja, dat is nog maar het begin, hé. Een complete groep zal toch rap iets van een €300 zijn en dan heb je nog niet één van de grootste voordelen van huidige fietsen: schijfremmen! Die zijn praktisch niet achteraf op te bouwen als je vork en kader er niet op voorzien zijn.

Uitkijken naar een tweedehandse of overjaarse als je het wat beter wil. Ik kan me niet indenken dat ik -mocht ik dat willen - voor mijne Cube van 3j oud veel meer dan €600 zou krijgen. Allé, van kenners, hé. Dus daar zijn zeker zaakjes te doen.

Langs de andere kant kan je ook al eens beginnen met een grondige reiniging van heel je aandrijving en alle kabels eens vernieuwen. Dat kan al een wereld van verschil zijn.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Bedankt voor de info
Mijn fiets heb ik altijd goed onderhouden (gepoetst) de versnellingskabels zijn vorig najaar vervangen en afgeregeld .
Maar wat ik soms voor heb is dat hij niet dadelijk op de juiste versnelling springt.
Ik ga het zo wie zo nog even aan zien want als ik in het veld rij heb ik niet veel problemen maar in de bos schakel ik meer en daar heb ik dan soms van die missers
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Vandaag nog een tour gedaan van 53 km en weinig schakelproblemen ondervonden.
Maar als er zich meer problemen voordoen ga ik mijn versnelling dan wel upgraden.
Maar wat moest ik dan allemaal vervangen ? De cassette alleen ? Of nog andere stuken .
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door Boebbel »

Als je gewoon een nieuwe wil van dezelfde: cassette en ketting, mogelijks kettingblad vooraan.

Voor andere versnellingen komt daar nog derailleur(s) en shifter(s) bij.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Nogmaals bedankt voor de info
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door KrisMaes76 »

jurgen stich schreef:Bedankt voor de info
Mijn fiets heb ik altijd goed onderhouden (gepoetst) de versnellingskabels zijn vorig najaar vervangen en afgeregeld .
Maar wat ik soms voor heb is dat hij niet dadelijk op de juiste versnelling springt.
Ik ga het zo wie zo nog even aan zien want als ik in het veld rij heb ik niet veel problemen maar in de bos schakel ik meer en daar heb ik dan soms van die missers
Heb je de shifterleidingen volledig vervangen of enkel de binnenkabel? Als je enkel de metalen kabel vervangt, dan geeft dat niet zo geweldig veel verschil als de mantel ingesleten is.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: nieuw op dit forum/ met wat vragen

Bericht door jurgen stich »

Inderdaad mijn fietsemaker heeft dit voor mij gedaan ( enkel de kabel).
Vandaag weer een tour gedaan van 15 km met mijn zoontje en ik had weer geen problemen dus alles lijkt nu vlot te werken.
Ik heb wel nog wat geregeld aan de stelbout die op de derraileur staat
Wat zou ik dan best concluderen ? Dat als ik iets vervang ik beter voor een 10 speed cassette ga met nieuwe kettig?
Plaats reactie