Aankoop mtb

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
bram96
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 okt 2017 20:33

Aankoop mtb

Bericht door bram96 »

Beste leden

Ik ben namelijk opzoek naar een mtb.
Ik zoek een goede mtb die ik breder kan inzetten. Zelf heb ik geen kennis van wat goed is en niet.
Op het internet ben ik al enkele mooie fietsen tegengekomen zoals:
Trek procaliber 6 2018
Specialized chisel comp
Ik heb een budget tot 2000 euro.
Wat raden jullie mij aan (moet niet uit de 2 bovenstaande fietsen te zijn) en waar moet ik zeker opletten.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet

Bram
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoop mtb

Bericht door Wacky-S »

Allerbelangrijkste is dat je voor de aankoop op de fiets hebt gezeten en gereden, maw "testen" :wink:
Met een budget van 2000 euro (ik neem aan enkel fiets, dus helm/kleren/schoenen/etc. heb je reeds?) kom je al een heel eind.
Maar kan je verduidelijken wat je bedoelt met "breder" inzetten? Waarvoor wil je hem gebruiken?
bram96
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 okt 2017 20:33

Re: Aankoop mtb

Bericht door bram96 »

Het budget van 2000 is enkel voor de fiets zelf.
Met de fiets breder inzetten bedoel ik zowel rotsachtige tochten maken in Slovenië waar ik elke zomer kom, alsook hier bij ons bos ritten maken.
Nu heb ik ook enkele full suspension fietsen gezien is dit beter?

Alvast bedankt
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Aankoop mtb

Bericht door Jdw77 »

bram96 schreef:Het budget van 2000 is enkel voor de fiets zelf.
Met de fiets breder inzetten bedoel ik zowel rotsachtige tochten maken in Slovenië waar ik elke zomer kom, alsook hier bij ons bos ritten maken.
Nu heb ik ook enkele full suspension fietsen gezien is dit beter?

Alvast bedankt
een fully buiten een hardtail is een persoonlijke keuze, ikzelf heb na de verkoop van mijn HT besloten om voor een fully te gaan.

Moest deze keuze al véél vroeger gemaakt hebben.


Het comfort die de achterveer biedt bij afdalingen en zowel bij 'boerenslagskes' is fenomenaal.

Als je af en toe eens wat ruig terrein opzoekt zou ik je zeker een fully aanraden. (maar dat is en blijft persoonlijk :-D )


Test eens beide (eventueel huren?) maar wat je ook koopt, zorg datie deftig afgemonteerd is (goeie remmen, derrie, enz enz)
bram96
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 okt 2017 20:33

Re: Aankoop mtb

Bericht door bram96 »

Bedankt voor de uitleg!
Na een beetje rond te kijken ben ik bij deze fiets terecht gekomen.
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 2600-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit wat?
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Aankoop mtb

Bericht door Jdw77 »

bram96 schreef:Bedankt voor de uitleg!
Na een beetje rond te kijken ben ik bij deze fiets terecht gekomen.
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 2600-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit wat?
Prima fiets, zou 'm enkel wat upgraden met XT stukken (Deore is kwalitatief niet zo goed)

Heb een kennis die een trek fuel bij de locale dealer hier gekocht heeft voor ongeveer hetzelfde bedrag met wat XT spul op. Dus als je goed uitkijkt en wat vergelijkt (effectief bij de dealers) kan je wel een slag slaan
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop mtb

Bericht door Free_ltd »

bram96 schreef:Bedankt voor de uitleg!
Na een beetje rond te kijken ben ik bij deze fiets terecht gekomen.
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 2600-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit wat?

Wel straf dat die voor deze prijs zelfs gene XT achterderrie heeft.

Hou er wel rekening mee dat voor de meeste merken 10% er nog af gaat bij de winkels. Dus deze gaat er er zeker voor €1800 mee krijgen, maar dan moet ge bv wel weer de pedalen, drinkbushouder,... en wat ge allemaal wilt nog bij tellen.

Voor zo ver ik weet, geeft enkel Specialized geen korting. De rest zit standaard 10% op en op overjaarse modellen kunt ge nog meer krijgen.

Vooral ook bij een goede shop gaan ipv online iets te bestellen. Vooral voornaam ivm de maat van de fiets zodat ge de juiste hebt.

Voornaam is idd wat ge ermee wilt doen. Zoals ik uit uwe 'brede inzetbaarheid' kan afleiden, zeker uw handen af van een XC (HT of fully), maar dan eerder naar een Trail of Enduro model gaan. Meer veerweg, iets andere geometrie. En deze zijn sowizo fully.

Leuk budget ook, maar net iets te weinig voor ne deftige fully. Dan zou ge minimum toch aan €2500 moeten gaan denken. Maar als ge weet welke maat ge nodig hebt, kunt ge ook eens kijken voor een occasie hier op het forum. Staan soms leuke fietskes bij.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Aankoop mtb

Bericht door Wacky-S »

Voor de meeste niet competitie rijders onder ons is een SLX/Sram x7-9 ook al voldoende hoor, laat je niet gek maken door XT...
Ik zou zeker geen enduro nemen als hij ook moet dienen voor de gewone XC bos en veldritjes hier.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de Trek ziet er zeker niet slecht uit.
Hier zitten ongetwijfeld bikers die ermee rijden en je er meer over kunnen vertellen.
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Aankoop mtb

Bericht door Jdw77 »

Wacky-S schreef:Voor de meeste niet competitie rijders onder ons is een SLX/Sram x7-9 ook al voldoende hoor, laat je niet gek maken door XT...
Ik zou zeker geen enduro nemen als hij ook moet dienen voor de gewone XC bos en veldritjes hier.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de Trek ziet er zeker niet slecht uit.
Hier zitten ongetwijfeld bikers die ermee rijden en je er meer over kunnen vertellen.
Ik heb Deore remmen en Deore derrie gehad bij m'n eerste mtb.
Nooit meer. Niets van miserie mee gehad, talloze keren binnengegaan om de derrie opnieuw af te stellen. Telkens het niet goed nemen van de versnellingen
ook de remmen waren precies natte dweilen ](*,)
Jdw77
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: di 20 sep 2016 17:40
Rijdt met: Specialized camber

Re: Aankoop mtb

Bericht door Jdw77 »

Free_ltd schreef:
bram96 schreef:Bedankt voor de uitleg!
Na een beetje rond te kijken ben ik bij deze fiets terecht gekomen.
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 2600-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit wat?

Wel straf dat die voor deze prijs zelfs gene XT achterderrie heeft.

Hou er wel rekening mee dat voor de meeste merken 10% er nog af gaat bij de winkels. Dus deze gaat er er zeker voor €1800 mee krijgen, maar dan moet ge bv wel weer de pedalen, drinkbushouder,... en wat ge allemaal wilt nog bij tellen.

Voor zo ver ik weet, geeft enkel Specialized geen korting. De rest zit standaard 10% op en op overjaarse modellen kunt ge nog meer krijgen.

Vooral ook bij een goede shop gaan ipv online iets te bestellen. Vooral voornaam ivm de maat van de fiets zodat ge de juiste hebt.

Voornaam is idd wat ge ermee wilt doen. Zoals ik uit uwe 'brede inzetbaarheid' kan afleiden, zeker uw handen af van een XC (HT of fully), maar dan eerder naar een Trail of Enduro model gaan. Meer veerweg, iets andere geometrie. En deze zijn sowizo fully.

Leuk budget ook, maar net iets te weinig voor ne deftige fully. Dan zou ge minimum toch aan €2500 moeten gaan denken. Maar als ge weet welke maat ge nodig hebt, kunt ge ook eens kijken voor een occasie hier op het forum. Staan soms leuke fietskes bij.
Klopt volledig
ook bij de fietsendealer ("moeten") ze u volledig uitmeten.

Zodanig je juist op de fiets zit.

bij specialized kan je bv "korting" krijgen door updates te vragen

En inderdaad, je zal je budget iets moeten overschrijden vreesk
Plaats reactie