Aankoop mtb

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
bram96
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 okt 2017 20:33

Re: Aankoop mtb

Bericht door bram96 »

Ben ik dan beter af met een iets duurdere versie te nemen zoals deze?
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... black_blue" onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop mtb

Bericht door Free_ltd »

Jdw77 schreef:
Wacky-S schreef:Voor de meeste niet competitie rijders onder ons is een SLX/Sram x7-9 ook al voldoende hoor, laat je niet gek maken door XT...
Ik zou zeker geen enduro nemen als hij ook moet dienen voor de gewone XC bos en veldritjes hier.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de Trek ziet er zeker niet slecht uit.
Hier zitten ongetwijfeld bikers die ermee rijden en je er meer over kunnen vertellen.
Ik heb Deore remmen en Deore derrie gehad bij m'n eerste mtb.
Nooit meer. Niets van miserie mee gehad, talloze keren binnengegaan om de derrie opnieuw af te stellen. Telkens het niet goed nemen van de versnellingen
ook de remmen waren precies natte dweilen ](*,)
Ik heb een Trek X-Caliber 9 gehad en goede fiets om mee te beginnen. Enkel de achterderrie was een goedkope XT versie wel, de rest allemaal deore en crank FSA. Op zich wat dat goed, maar toch ook paar keer binnen moeten steken omdat ik het niet meer afgesteld kreeg. Nu heb ik compleet XT785 en enkel SLX shifters en dat is toch een wereld van verschil. Dus voor minder ga ik zeker niet meer.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Aankoop mtb

Bericht door Free_ltd »

bram96 schreef:Ben ik dan beter af met een iets duurdere versie te nemen zoals deze?
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... black_blue" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er idd al beter uit, alhouwel ik niet zo heel veel af ken van SRAM afmontage. Maar waarom persé Trek? Alez, dat is wel goed hé, maar denk dat ge mss beter eens wat meer rond kijkt. Want volgens mij moet ge voor €2500 (netto €2250) mss toch nog wat betere afmontage kunt hebben. Zo denk ik bv. aan de Cube Stereo HPC 120 of 140. Let wel op, die hebben dan nog telkens 3 soorten per reeks met andere afmontage.

Ik zelf rij liever XC, want ik ga geen rotsen doen in het buitenland en 100mm veerweg is voldoende. Zelf vind ik de Orbea OIZ een geile bike. Maar als ge wat meer veerweg wilt, mss de Orbea Occam. Ik weet niet hoe groot ge zijt, maar hier staat ergens op het forum een leuke Occam voor een mooi prijske en nauwelijks 200km. Dat is een medium. Dacht dat dit tot 180cm was of zelfs minder. Ik zelf ben 185cm en rij op Large. Zelf heb ik occasie gekocht en weet zelfs niet als ik nog ooit nieuw zou kopen. Nu is de moment dat velen hun 2018-modellen geleverd krijgen en dus veel 2017-modellen voor een mooi prijske de deur uit gaan.

Op zich zijn de prijzen redelijk vergelijkbaar onder de merken, maar ze goochelen nogal met de afmontages door de mixen. Cube steekt vaak een hele XT M8000 groep erop, terwijl andere merken mixen tussen XT, Deore en SLX om de kosten te drukken.

Ik zelf vind het gewoon leuk om een budget te bepalen en dan bij alle merken te gaan kijken wat ze voor dat bedrag hebben :lol:
Maar probeer voor uw eigenlijk al vooral uit te zoeken of ge een XC, Enduro of Trail nodig hebt, want dat is een groot verschil.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Aankoop mtb

Bericht door janssis werner »

Hallo. Kijk altijd naar de hele fiets en staar u niet dood op de versnellingen alleen. Bij deze fietsen moet je ook nog eens kijken welke rijstijl bij u past. Bij de traditionele merken zit je altijd met race of te technisch. Dit maakt een groot verschil in rijgedrag. Ook moet je eens kijken welke soort wielen,vering en remmen krijg ik voor dat geld. Bij ons heeft iemand eene pure race fully die gaat snel maar op het kort draaien komt hij veel te kort op mijne bike. Ik heb er al vele vergeleken en komt áltijd op het zelfde neer . Alleen canyon heeft bij de neuron een tussen fiets die de twee verbindt. Technisch en toch nog snel genoeg bij de 29er en bij de 27'5 nog meer voor te spelen. Alleen heb je dan voor dat geld een top fiets maar je moet wel eerst zien of ze inde winkel er aan willen werken of je kort bij Leuven woont. Daar is de herstel dienst. Maar leer eerst kijken naar alle onderdelen en ook naar de merken die erop staan. Ik ben ook een liefhebber van Shimano en dit geeft bij mij sneller de doorslag. Maar dit is persoonlijk en om er zelf aan te werken.

Grtjs.
bram96
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 05 okt 2017 20:33

Re: Aankoop mtb

Bericht door bram96 »

Bedankt voor de informatie!
Plaats reactie