Nieuw en om voor te stellen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
McBeagle
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 12:41
Rijdt met: nog geen

Nieuw en om voor te stellen

Bericht door McBeagle »

Hallo iedereen

Ik ben Philippe (McBeagle als nick) en nieuw op dit forum. Gisteren had men me gevraagd of ik zin had om deze winter mee te gaan mountainbiken en dit zie ik alvast zitten. Momenteel ben ik dan ook bezig met de zoektocht naar een degelijke tweedehands.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door KrisMaes76 »

Een goeie tip: biken in de zomer is veel leuker dan in de winter gaan stoempen in de modder :)
McBeagle
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 12:41
Rijdt met: nog geen

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door McBeagle »

Bwa, we zijn beiden wel buitensporters (geweest) dus koude, regen, modder, sneeuw zijn voor ons het extraatje :)

Nu alleen nog een goede fiets vinden voor 1.93 m en 105 kg...

Iemand een mening over deze?

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 99871.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door patje2 »

McBeagle schreef:Bwa, we zijn beiden wel buitensporters (geweest) dus koude, regen, modder, sneeuw zijn voor ons het extraatje :)

Nu alleen nog een goede fiets vinden voor 1.93 m en 105 kg...

Iemand een mening over deze?

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 99871.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou voor een 29 inch gaan ipv 26 inch
Ziet er wel een mooi fiets uit voor die prijs
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door janssis werner »

Zomer,winter,regen,modder,stof of sneeuw is altijd fun en ook on het donker. Kijk betere eens uit naar een 29er daar ga je meer plezier aan beleven . Deze is nog ok om mee naar het werk te bollen in weer en wind.

Grtjs Werner.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door Free_ltd »

KrisMaes76 schreef:Een goeie tip: biken in de zomer is veel leuker dan in de winter gaan stoempen in de modder :)
Wat moet ge dan in de winter gaan doen? :-k
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door Wacky-S »

janssis werner schreef:Kijk betere eens uit naar een 29er daar ga je meer plezier aan beleven. Deze is nog ok om mee naar het werk te bollen in weer en wind.
:-k #-o :roll:


Maar goed... eerst en vooral wees welgekomen op het forum :-D Hoop dat je veel plezier gaat beleven aan deze hobby.

Een fastoenlijke 29'er XL vinden voor dit bedrag is niet makkelijk. Misschien beter om eerst eens je budget te zeggen (denk er dan ook aan dat je de gepaste kleding nodig hebt, een helm, etc...).
Voor een kleine 1000 euro heb je al een mooie 29 waar je menig TT (zelf in de Ardennen) mee kan meedoen. Je zal geen top materiaal hebben maar wel eentje die tegen een stoot kan en waar je niet om de haverklap aan moet sleutelen.
Wil je minder uitgeven is de 2de handsmarkt inderdaad een goede oplossing. Maar hier is het altijd goed uitkijken. Best neem je iemand mee die wat verstand van zaken heeft.
Op foto ziet de Scott er goed uit, op de redelijk roestige ketting en roest op de zadelpenklem na. Dit kan zijn van een al tijdje stil te staan. Hou er ook rekening mee dat je 2de hands fietsen meestal ook de aandrijving (ketting/cassette/tandwielen) aan het vervangen bent.
McBeagle
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 12:41
Rijdt met: nog geen

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door McBeagle »

Alvast bedankt voor de info aan allen. Op zich is de bedoeling voor mij om aan mijn fysiek te werken. Of dit nu met een 26 of 29 inch wiel is, maakt voor mij niet zoveel uit. Budget daarentegen zou ik toch graag rond de 500 euro willen houden vermits helm en kledij er ook nog bij komt. Een meevaller is wel dat de maat waarmee ik ga mountainbiken zelf technieker / garagist is en ik slechts de aankoopprijs van onderdelen + pinten (werkuren) betaal.
hitchhikerzguide
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: di 08 aug 2017 09:21

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door hitchhikerzguide »

Maak eens een testrit voor je een fiets koopt. Testrit op een fiets van 500 euro en testrit op een schappelijke prijskwaliteitsfiets van min. 1000 euro en dan weet je waar je op wilt fietsen. Spaar wat geld uit door je eerste outfit in de Decathlon te kopen, hebben ze genoeg goede kledij met goede prijs/kwaliteitverhouding. Na een half jaar mountainbiken heb je die fiets van 500 euro al aan gort gereden. Ik zou persoonlijk even wachten en doorsparen. Ik spreek namelijk uit ervaring.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuw en om voor te stellen

Bericht door KrisMaes76 »

Free_ltd schreef:
KrisMaes76 schreef:Een goeie tip: biken in de zomer is veel leuker dan in de winter gaan stoempen in de modder :)
Wat moet ge dan in de winter gaan doen? :-k
ook biken natuurlijk, maar om 1 of andere reden verwarren veel mensen MTB met cyclo-X.

Als ik aan sommige mensen vraag om es mee te rijden buiten de winter kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom
Plaats reactie