beginners MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Ge moet ook achteraan gaan kijken.
Mijne MTB van 20 jaar oud heeft 3 vooraan en 7 achteraan. Grootste achteraan zal 25 of 28 zijn.
Bij de 2 x op mijne huidige MTB zat achteraan de grootste 36 en heb nu een casette met 42. Dus die verhoudingen zijn anders.

Op mijne koersfiets heb ik achteraan grootste 28. Dat is op sommige bergen wel stoempen, waar ik met de MTB zittend naar boven kan.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: beginners MTB

Bericht door Svenny007 »

GeertVW schreef: Gebruik je nooit het grootste tandwiel nooit ook al rijd je constant op de weg?
Mijn echtgenote vreest daar ze nu met een triple rijd op haar koersfiets ze dit gaat missen.
Op haar koersfiets rijdt ze op het vlak altijd op haar middenste blad

gewoon op de baan haal ik makkelijk een gemiddelde snelheid van 30km/u op het middelste blad.

het grootste gebruik ik zeeeeeer af en toe in een langere afdaling op de weg ofzo om eens 50 a 60 km/u te halen :)
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: beginners MTB

Bericht door Luhmann »

Dacht eerst ook aan de Cube Attention SL maar dan in een andere winkel de Cube LTD Race tegengekomen en zelfs met gewoon even rond de kerk fietsen merkte ik toch al een verschil. De LTD versie is toch iets zwaarder uitgerust dan de Attention.
Dat gezegd zijnde: als ik de Cube's algemeen vergeleek met andere beschikbare merken staken deze er naar prijs/kwaliteit en afwerking toch wel uit.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Is er een groot verschil in Achterderailleur tussen slx en de xt? Dat is het enigste waar de Ridley en de Cube in verschillen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: beginners MTB

Bericht door aresius »

Nee, dat verschil is verwaarloosbaar zeker op een beginnersfiets.
Moest je nu wedstrijden en dergelijke willen rijden wel, maar voor gewone tochtjes voel je het niet.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Tussen slx of xt is er alleen wat vershil in gewicht. Zelfs eene hele groep van deor is dik ok. Alleen vindt je geen fietsen die zo zijn afgemonteerd. Waar je veel meer plezier gaat aan beleven zit hem in de geometrie van de fiets. Daar zit het grote vershil in prijs en ook de vering maakt dat de fiets beter stuurt en zich gedraagt op het terrein. Daarom staar u niet blind op xt of slx maar op de afwerking van het frame en wielen. Voor iets meer heb als je zoekt een veel betere fiets dan de deze. Plus tweemaal kopen kost ook geld.

Grtjs.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Pfffff moeilijk kiezen. De Ridley is bij een bevriende fietsenmaker met heel veel ervaring de Cube niet.
Tis enkel die SLX waar ik over twijfel op die Ridley.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: beginners MTB

Bericht door Wacky-S »

Waarom zou je moeten twijfelen over de SLX? Dit is een goede robuste groep en meer dan voldoende voor de gewone biker. Het verschil tussen de SLX en XT ga je echt niet merken :wink:
(tenzij in je portomonee als je hem in prak rijdt en moet vervangen :lol: )
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Door een flinke korting is de Ridley even duur als de Cube
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: beginners MTB

Bericht door Wacky-S »

Dan zou ik persoonlijk voor de Ridley gaan... maaaaar.... heb je al eens gereden op beide fietsen? Ik zou dat eerst doen en dan kiezen voor diegene waar je het beste op zit...
Plaats reactie