beginners MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

beginners MTB

Bericht door GeertVW »

mijn echtgenote en ik zijn op zoek naar een goede beginners MTB.
Welke kunnen jullie kenners ons aanraden of op welke zaken moeten we letten.

Doel:

MTB toertochten rijden. Ikzelf zal dit wel iets intensiever doen dan mijn vrouw met. Moet zeker geen high end fietsje
Mijn vrouw had er eentje van decathlon voor gesteld maar ik stel mij vragen rond de veiligheid van die fietsen....

Budget: rond de 500 a 800 euro.
ik had al eens gekeken op de site van Trek.....

Jullie tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Hallo. In dit budget ga je geen degelijke mtb vinden . Dit zal pas beginnen rond 1200 euro. Als je echt gaat mtben dan zou je toch best vanaf een deor of slx of een degelijke sram groep op staan. Remmen bij Shimano kun je al beginnen vanaf de BR447 of hoger bij sram liefst de duurder. Voor vering vanaf recon of hoger andere instap vorken zijn van minder kwaliteit. Wielmaat voor u liefst 29er voor de vrouw als ze niet te groot is 27,5. Ook liefst met steek as en met wat geluk boost naven. Dit is een hele boterham waar je naar moet kijken en dan nog eene vinden die bij jou past. Wat ook belangrijk is kun je zelf iets herstellen of niet . Dan ga je beter lokaal en in de buurt zodat je altijd snel geholpen bent. Via het internet zijn er ook leuke fietsen te koop en zeker nu met overjarige modellen. Maar dan zoek je ook best een winkel die daar geen problemen mee hebben. Best eens rond kijken en naar deze zaken kijken of de fiets aan deze onderdelen voldoet dan zit je al goed voor te beginnen.

Veel succes met de zoektocht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

€1200 is al wa veel, maar voor €1000 hebt ge al wat goeds. Voor €800 mss iets overjaars. Best vanaf €1000 zien of als het lager moet, een occasie
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Voor 1000 euro heb je geen steek assen en een vork recon of minder en dikwijls heel basic remmen. Heb vorige jaar de zoektocht gedaan en je vindt er veel rond de 1200 euro maar voor 1000 euro. Dit is mijn gevoel en ik zal hoger eisen stellen aan een degelijke mtb.

Grtjs.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Ze gebben decennia lang zonder steekassen gereden en ineens zou dat niet meer goed zijn?

Ik had als vorige een Trek X-Caliber 9 van €999 en heb daar 2000km plezier op gehad, ook met de steekassen. Deze is nu al een jaar bij ne maat van mij en die heeft enkel eens een spaak gebroken gehad en vorige zondag een tandje van zijn tandwiel gebroken wat niet abnormaal is.

Die van €1200 zal idd wel beter zijn, maar in onnoemelijk veel topics hier wordt de grens van €1000 vermeld en uit persoonlijke ervaring kan ik dat okk beamen.

Fiets die ik nu heb met al zijn upgrades zal tegen de €3000 liggen en dat is idd allemaal veel beter. Maar die vorige van €1000 is perfect te doen.

Maar zoals gezegd, voor €800 zou uk eerder voor een occasie zien.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Dat is allemaal juist. Alleen moet je ook eens denken aan wat als je een beter setje wielen wil. Dan ben je al snel uitgekeken. Zo zijn er nog zaken die veel kosten als je ze wii verbeteren op zo een fiets en dan zit je vast. Ik kan daar ook niet aan doen dat ze alles maar veranderen . Heb hier een tweede set wielen liggen voor mij en mijne zoon. Gekocht op voor hand occasie en nu passen ze al weer niet in zijne fiets. Dit is iets waar aan he moet denken bij uw aankoop van je fiets en ook hoe ver je erin wilt gaan . Plus als je dit weet kun je toch al een betere beslissing nemen .

Grtjs.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: beginners MTB

Bericht door Svenny007 »

ik zie op verschillende toertochten zelfs MTB's met V-brakes en goedkope decathlon mtb's

het is wat je er zelf aan kunt/wilt geven .
ik ben juist een jaar geleden begonnen samen met mijn zoon en hebben beide dezelfde fiets gekocht van 700 €
Serious Provo Trail MTB Hardtail 27,5 bij bikester .

ik heb ondertussen een thudbuster er op gezet omdat ik toch wat last had van mijn rug.
ik probeer wekelijks een toertochtje te doen en heb er al enkele in de Ardennen gereden.

dit gaat allemaal prima met deze fiets , maar nu ben ik al enkele stapjes verder aan het gaan en meer "wildere" tochtjes met drops en rockgardens enzo.... dan merk ik toch dat ik tekort kom met deze fiets dus ben ik ondertussen al aan het uitkijken/sparen voor een volgende stap (carbon full suspension )

mijn zoon ziet het ondertussen allemaal minder zitten en gebruikt de mtb nu alleen voor school en af en toe eens met de vrienden naar het stad en terug.....

ik heb geen spijt van de eerst goedkope aankoop, en heb zeer veel geleerd op deze fiets en zal er waarschijnlijk nog een klein jaar mee verder rijden.

zo zie je maar, je hoeft van de eerste keer niet ineens zoveel geld uit te geven en is een goedkopere fiets goed om de basis te leren en te kijken of het je ligt of niet.

ondertussen weet ik (bijna) wat ik echt wil en ga daar ook voor. de lbs is een Specialized dealer en ga deze dan ook eerst uitgebreid testen.
GeertVW
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2017 08:51

Re: beginners MTB

Bericht door GeertVW »

Ok, alvast bedankt voor de reacties.
Nu rest nog een vraag 27,5 of 29inch?
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Zoals ik al gezegd heb . Als je een normale grootte hebt voor u een 29er en voor uw madame normaal een 27,5. Als ze groter is als 170m dan kun je ook nog gaan voor een 29er. Denk er ook aan dat de modellen die iets duurder zijn een betere geo voor deze grote wielen. Een voorbeeld, waar de zoon vroeger niet rond kon op de 26 lukt dit nu met de vingers in de neus. Dit is ook zo met mijne 29er. Als je twee 29ers koopt of anders om dan kun je wel bande en wielen wisselen als je iets voor hebt. Alleen ga je meer plezier hebben met de grote wielen. Veel succes met de keuze.

Grtjs Werner.
Joellemmens
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 sep 2017 16:11

Re: beginners MTB

Bericht door Joellemmens »

Beste,

ik zoek enigszins hetzelfde als u, een beginners mountainbike om met mijn vrienden mee tourtochtjes te rijden voor een budget van rond de 700€.
wat denken jullie van deze? ps, ik ben een echte leek!

1: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attention-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

2: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attention-sl-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

3: http://www.radon-bikes.de/mountainbike/ ... eam-29-60/" onclick="window.open(this.href);return false;

4:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... 9-wmn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie