beginners MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: beginners MTB

Bericht door HPA »

een fietsenmaker die je goed kent is ook geld waard :wink:
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: beginners MTB

Bericht door janssis werner »

Hallo. Heb eens een vraagje voor u . Eerste staat deze fiets in zijne winkel. Heb je zijn mening al gevraagd over deze fiets en hoe staat hij er tegen over om er mee echt te mtben. Vraag hem ook eens of hij nog een alternatief heeft voor deze fiets. Heb dit trouwens in mijn begin jaren ook mee gemaakt. Had mijn oog laten vallen op een bepaald model en dat ging binnen komen. Maar daar kwam niks van en werd na verloop van tijd met een fiets opgezadeld die hetzelfde was. Maar nooit tevreden van geweest. Mijne eerste mtb ook zo, had deze zien staan mooie kleur en leek goed voor mij. Stelde de vraag is deze fiets geschikt voor te mtben en zij me jaja. Deze fiets was ok de eerste maanden daarna veel kosten aan gehad. Met dit leergeld had ik toen wel een veel betere fiets kunnen kopen. Daarom kijk ik nu heel anders naar een fiets en vergelijk ik veel modellen op al hun onderdelen en geo plus of het een mooie fiets is die bij mij past. Mijne fietsenwinkel winkel zegt altijd dat je gene fiets moet kopen bij hem waar je geen 100% achter staat. Dus ik rij met een canyon en de zoon met een trek die hij niet verdeeld. Hij heeft hem wel geleverd maar wel zonder korting. Maar hij geeft mij wel zeer goede service en dat is voor mij belangrijker dan dat ze mij een model opzadelen die niet bij mij past.

Grtjs.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: beginners MTB

Bericht door Muntanya »

Free_ltd schreef:De twee gegeven opties zou ik ook durven kopen als beginnersfiets. Ligt ook in de lijn van destijds mijne X-Caliber 9. En eerder zou ik dan nog voor de Cube kiezen wegens 'ietske' betere afmontage. Enkel jammer van de 3x vooraan.
Waarom is dat jammer?

Ikzelf heb een eerste selectie gemaakt met de Cube Acid model 2017 (lijkt niet veel te verschillen met model 2018, wel met 2016) en de Trek X-Caliber 9 (model 2017). Dus een beetje in de richting van topicstarter en u. Waarschijnlijk kan je veel beter krijgen, maar ik wil mijn budget rond de €1000 houden (enkel voor de fiets, schoenen/klikpedalen, kledij en helm heb ik al).
BikerCM29
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 26 aug 2017 16:27

Re: beginners MTB

Bericht door BikerCM29 »

Je kan ook voor een tweedehands gaan? Heb nog een Procaliber 9.6 model 2017 die binnenkort te koop komt (momenteel binnen voor onderhoud) en rond jouw budget zit :wink: Dat 'nieuwe' is er van een nieuwe fiets na 2-3 maanden ook af, en je hebt een betere fiets voor hetzelfde geld, of een even goede fiets voor minder geld.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Muntanya schreef:
Free_ltd schreef:De twee gegeven opties zou ik ook durven kopen als beginnersfiets. Ligt ook in de lijn van destijds mijne X-Caliber 9. En eerder zou ik dan nog voor de Cube kiezen wegens 'ietske' betere afmontage. Enkel jammer van de 3x vooraan.
Waarom is dat jammer?

Ikzelf heb een eerste selectie gemaakt met de Cube Acid model 2017 (lijkt niet veel te verschillen met model 2018, wel met 2016) en de Trek X-Caliber 9 (model 2017). Dus een beetje in de richting van topicstarter en u. Waarschijnlijk kan je veel beter krijgen, maar ik wil mijn budget rond de €1000 houden (enkel voor de fiets, schoenen/klikpedalen, kledij en helm heb ik al).

Omdat 3x een beetje passé is tegenwoordig. Is natuurlijk ook geen handicap hé :lol:
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: beginners MTB

Bericht door Muntanya »

Free_ltd schreef:
Omdat 3x een beetje passé is tegenwoordig. Is natuurlijk ook geen handicap hé :lol:
Ge gaat mij moeten vergeven, ik ben een newbie hé, maar waarom is dat passé?

Ik vind het bij mijn gewone fiets en bij mijn Thompson zelfs erg logisch, stamt nog uit de tijd dat ik met een drievoudige naafversnelling op mijn kinderfietske zat, 1 is bergop, 2 plat en 3 bergaf, achterderailleur dient dan voor te finetunen. Ik zie idd dat 2x vooraan intussen precies een beetje de norm is geworden. Dat zal voor mij wel serieus wennen worden, mentaal gezien dan.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Vroeger zijn ze begonnen met 3 x 6, dan 3 x 7, dan 3 x 8,...

Zo zijn er idd momenteel nog, vooral de goedkopere fietsen, die 3 x 10 hebben. Dan hebt ge 30 overgangen wat een beetje overkill is.
Hoe minder ge moet schakelen en/of nadenken over het schakelen, hoe beter. Dus was er daar de 2 x 10 en 2 x 11. En tegenwoordig is steeds meer 1 x 11, 1 x 12 en las laatst dat de 1 x 13 onderweg is.

Op de duurdere fietsen gaat ge zelden tot niet nog 3 x vinden. Allemaal 2 x of 1 x.

Ik heb thuis ook nog een 3 x 7 staan en Spark heeft 2 x 10. Dus bij de ene heb ik 21 vitessen, bij de andere 20. Maar het bereik zal vergelijkbaar zijn, daar mijn achterste grootste 42 tanden heeft en op de 3 x 7 zal mss 28 tanden zijn. Maar mijn kleinste tandwiel vooraan is dan weer kleiner.

Voorlopig voor mij nog 2 x 10. Mss mijne volgende dan 1 x 12 :lol:

Met een 1 x hoeft ge zelfs nooit meer na te denken op welk tandwiel ge van voor moet staan als ge aan een beklimming begint. En met een 2 x ietske minder na denken dan bij een 3 x :lol: . En geloof me, soms gaat het mis. Want boven mijn shifter heb ik de Twinlock van de dempers staan en het is me al een paar keer gebeurt dat ik zo verdwaasd was dat ik ipv naar het kleine tandwiel te schakelen, mijn vering los zette bij het oprijden van een heftig bergske. En dat betekend dan afstappen :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: beginners MTB

Bericht door Free_ltd »

Maar zoals gezegd, het is geen handicap als de fiets het heeft. Ge kunt dat later nog steeds veranderen naar 2 x. In mijn geval kocht ik een goedkope fiets (die toevallig wel 2 x 10 had) om er een jaar mee te rijden. Als het me dan beviel, kocht ik ne duurdere. En anders was ik maar €1000 kwijt en had ik tenminste iets staan.
Gebruikersavatar
crosserke585
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017 12:18
Rijdt met: Orbea Oiz M30 I9
Contacteer:

Re: beginners MTB

Bericht door crosserke585 »

Op zich zou ik mij er niet op blind staren.. als hij 3x heeft wil het niet zeggen dat je alles moet gebruiken of dat je inderdaad het niet kan veranderen.
Ik in mijn geval heb serieus aan het rondkijken geweest en vooral naar fietsen aan het kijken geweest die mij interesseerden qua veerweg en dergelijke.

Natuurlijk wil het oog ook wat en verder is het proberen zoveel mogelijk te testen.
Ik wacht nu enkel op budget en ga hier dan ook nog wel eens een topic starten met wat fietsen... :-D

Verder ga ik wachten tot januari eventueel om langs Velofollies te gaan, daar staat redelijk wat bij elkaar natuurlijk..
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: beginners MTB

Bericht door Muntanya »

janssis werner schreef:Voor 1000 euro heb je geen steek assen en een vork recon of minder en dikwijls heel basic remmen. Heb vorige jaar de zoektocht gedaan en je vindt er veel rond de 1200 euro maar voor 1000 euro. Dit is mijn gevoel en ik zal hoger eisen stellen aan een degelijke mtb.

Grtjs.
[newbie alert]
Ik ben gelijk overtuigd geraakt van het nut van steekassen, maar ik vind eigenlijk nergens makkelijk terug of de fiets een steekas heeft of niet, ook niet bij de sites van de fabrikanten.

Hoe kan je dit makkelijk te weten komen?
[/newbie alert]
Plaats reactie