Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
stefkes
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 aug 2017 11:20

Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Bericht door stefkes »

Hallo!

Een aantal weken geleden heb ik een Cube Analog (https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/an ... reen-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;) nieuw aangeschaft en al redelijk wat plezier mee gehad. Enkele vraagjes:

- Als ik de achter rem aantrek kom ik tot bijna tegen het handvat. Is dat normaal? Remmen doet hij wel goed maar ik had gedacht dat die rem veel strakker zou moeten staan en dat ik minder zou moeten "knijpen". Werd die dan te slap ingesteld door de winkelier?

- Voor de achter versnelling merkte ik al heel snel (na de eerste 50Km) dat hij niet altijd van versnelling wisselde en dat ik soms 2x moest schakelen. Is dit dan ook slecht ingesteld door de winkelier? Ik kan me niet inbeelden dat een nieuwe Shimano derailleur (Shimano XT RD-M772) al problemen heeft na 50Km. Ik kan er wel mee leven als het moet.

- Wat is beste manier om m'n fiets schoon te maken? Hogedruk reiniger aan de car wash dacht ik absoluut niet, dus best tuinslang of emmer & spons? Steeds WD40 op de ketting en tandwielen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Bericht door Wacky-S »

Best even langs de fietsemaker gaan voor alles terug af te laten stellen, meestal is dit de eerste keer gratis bij een nieuwe bike. Kijk dan even hoe hij het doet :wink:


Achterrem: je remmen hebben enkel reach adjust en geen contact adjust volgens mij, dus je zal de remmen moeten bleeden. Hiervoor heb een bleedsetje compatible met je remmen nodig.

Derrie: moet afgesteld worden, kan je me de schroefjes aan de schifter of op de achterderrie. Fiets op de standaard en begin met 1 klikje naar links te draaien, wordt het erger, moet je de andere kant opdraaien (dus naar rechts). Dit doe je tot hij goed schakelt. Kan je makkelijk zelf doen, geen gereedschap nodig.

Schoonmaken: tuinslang en spons. WD40 is GEEN smeermiddel voor je fiets, integendeel, het is een onvetter. Dit gebruik je enkel om vastzittende onderdelen terug los te krijgen of bij groot onderhoud om lagers, bussen, etc. te reinigen die je nadien terug volledig invet.
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Bericht door Odan »

van de schroefjes op de achter derraileur moet je normaal afblijven.
Deze stellen ENKEL de uitersten van de achterderraileur in. Dwz... dat hij niet in u wiel loopt op het grootste blad en niet van u kleinste blad.
Aan de schroefjes draaien veranderd NIETs aan het schakelgedrag.
Slecht schakelen heeft enkel en alleen met de juiste kabelspanning te maken. Dat er wat rek op de kabel komt is normaal. maar dan moet je enkel de kabel aan de shifter wat bijdraaien.
Ook een correct gesmeerde en gereinigde aandrijflijn verhoogt de schakelprestaties enorm.

Je kan eens proberen je remmen met colson bandjes (zip ties) tot tegen de handvaten te trekken en zo ene nacht laten staan. Wat je dan doet is de lucht die evt in de remleidingen zit de kans te geven om te ontluchten via u remhendels.

Wd40 is een ontvetter. dus goed voor een ketting proper te maken.. niet om te smeren.

Na gebruik van wd40 bij gelakte onderdelen steeds naspoelen. WD40 ontrekt namelijk na verloop van tijd bepaalde componenten uit verven en harsen , waardoor je lak 1) dof wordt en 2) kan gaan barsten.

Om je fiets te reiningen heeft Muc - off een heel mooi gamma dat speciaal ontwikkeld is voor het reinigen van de fiets
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Bericht door Wacky-S »

Inderdaad verkeerd uitgedrukt, ik wou het simpel houden #-o
Met de schroefjes bedoel ik de draaibare hulsjes die rond de buitenkabel zitten op de shifter en/of achterderrie (afhankelijk van het model).

In dit filmpje tonen ze hoe vanaf 1:18 voor de kabelspanning juist te zetten, ervoor is het afstellen van de schroeven voor het bepalen van de uitersten, kan nooit kwaad om het ook te controlen...
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Beginner vragen (remmen, versnellingen, schoonmaak)

Bericht door joske77 »

gewoon naar de fietsenmaker gaan, eerste onderhoudje laten doen, en extra aandacht geven aan de aangehaalde punten...
Plaats reactie