Invloed gewicht biker
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33
Re: Invloed gewicht biker
Bericht door scaramouche »
Heb de topic met veel interesse gelezen. Nog maar een maand of twee geleden beginnen biken, op mijn 38e dan nog, maar wel helemaal verkocht. Ik weeg net geen 60 voor een lengte van 179, een pluimpje dus. Ik heb zeker ook soms last van dat gestuiter op plaatsen waar veel wortels, hobbels dicht bij mekaar steken, of op ruwe afdalingen, de fiets die me eraf wil gooien als het ware. Bandendruk mag dus minder heb ik begrepen en de vork op maximale vering en traagste rebound. Zou het kunnen dat juist hele lichte rijders meer baat hebben bij full suspension dan andere, of zie ik dat verkeerd?
Re: Invloed gewicht biker
Bedankt voor de adviezen. Ik rij voorlopig nog met binnenbanden. Vanochtend een rit op 1.5 voor (Nobby Nic) en 1.8 (Maxxis Ikon) achter. Was niet al te technisch maar heb toch een paar stuiterstroken opgezocht. En inderdaad veel betere grip en minder gestuiter.
- KrisMaes76
- Mountainbiker
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
- Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom
Re: Invloed gewicht biker
Bericht door KrisMaes76 »
De vering wordt van fabriek uit getuned voor een gemiddeld gewicht biker, val je daarbuiten, dan moet je zelf een beetje opzoeken hoe en wat de mogelijkheden zijn om de vering correct te krijgen voor je gewicht.scaramouche schreef:Heb de topic met veel interesse gelezen. Nog maar een maand of twee geleden beginnen biken, op mijn 38e dan nog, maar wel helemaal verkocht. Ik weeg net geen 60 voor een lengte van 179, een pluimpje dus. Ik heb zeker ook soms last van dat gestuiter op plaatsen waar veel wortels, hobbels dicht bij mekaar steken, of op ruwe afdalingen, de fiets die me eraf wil gooien als het ware. Bandendruk mag dus minder heb ik begrepen en de vork op maximale vering en traagste rebound. Zou het kunnen dat juist hele lichte rijders meer baat hebben bij full suspension dan andere, of zie ik dat verkeerd?
Er circuleren wel een aantal goede handleidingen op het internet die vrij goed beschrijven hoe je de vering moet instellen en welk knopje waarvoor dient. Zal eens opzoeken of ik er nog op mn harde schijf heb staan.
Edit: http://www.sram.com.cn/sites/default/fi ... eplica.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je daar tenminste interesse voor hebt, ik vind het nog altijd onvoorstelbaar hoeveel mensen ik tegenkom die absoluut geen idee hebben dat je een vering kan afstellen en vol overtuiging zeggen dat hun fietsenmaker dat doet
-
- Mountainbiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33
Re: Invloed gewicht biker
Bericht door scaramouche »
Tis te zeggen: ik dacht dat een hardtail voor mij altijd wel de beste keuze zou zijn, maar als ik deze topic lees heb ik de indruk dat een fully misschien wel juist voor lichte rijders 'sneller' nuttig is?
- Headshot
- Mountainbiker
- Berichten: 3660
- Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
- Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
Re: Invloed gewicht biker
Rebound ook niet volledig dicht zetten, dan kan je op een lange afdaling zonder veerweg komen te zitten
Als ik het juist heb tenminste...
Als ik het juist heb tenminste...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33
Re: Invloed gewicht biker
Bericht door scaramouche »
Lijkt me een logisch geval: als je licht bent heb je makkelijker last van stuiteren, en met een vering achteraan heb je een middel extra (naast settings voorvork en bandenspanning) om daaraan te verhelpen?Wacky-S schreef:Waarom? Alles staat of valt met de afstelling van je vering, of je nu licht of zwaar bent.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 884
- Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
- Rijdt met: Scott scale 29
Re: Invloed gewicht biker
Bericht door Japie carbon »
Dat is echt onzin. Een lichtere rijder heeft niet meer last van stuiteren. Je moet je fiets anders afstellen.
Je moet ook niet als een zak zout blijven zitten, als het een beetje uitdagend wordt moet je wel gaan staan. Daarmee vang je met je benen al heel veel gestuiter op.
Je moet ook niet als een zak zout blijven zitten, als het een beetje uitdagend wordt moet je wel gaan staan. Daarmee vang je met je benen al heel veel gestuiter op.
- Wacky-S
- Mountainbiker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
- Rijdt met: ene zonder moteur
Re: Invloed gewicht biker
Waarom zou je in hemelsnaam meer last hebben van stuiteren als je lichter bent, 't is niet dat je maar 2 kg weegt he...
Nogmaal, alles hangt af van de afstelling van je vering en bandendruk. Als ik met mijn 90kg vollenbak of een wortelsectie knal met banden die op 3 bar staan en een demper op maximum druk en snelste rebound, dan ziet ge mij ook vliegen
Nogmaal, alles hangt af van de afstelling van je vering en bandendruk. Als ik met mijn 90kg vollenbak of een wortelsectie knal met banden die op 3 bar staan en een demper op maximum druk en snelste rebound, dan ziet ge mij ook vliegen
Re: Invloed gewicht biker
ja de combinatie van bandendruk en instelling van de rebound doet wonderen.
en dat is nog eens verschillend van parcours ook
ik heb ook lang gezocht naar mijn ideaal compromis.
vroeger vond ik de instelling rebound ook iets overbodig eigenlijk, ik dacht altijd dat snel terugveren het beste was, voor het geval er meerdere kleine putten zijn enz.
maar dit is dus niet het geval heb ik nu geleerd.
ook bandendruk beetje meer of minder kan veel helpen, is wel even zoeken geweest in mijn geval.
maar nu rijd ik bijna altijd met ongeveer dezelfde instelling, ik ga niet steeds veranderen naar gelang het parcours
en dat is nog eens verschillend van parcours ook
ik heb ook lang gezocht naar mijn ideaal compromis.
vroeger vond ik de instelling rebound ook iets overbodig eigenlijk, ik dacht altijd dat snel terugveren het beste was, voor het geval er meerdere kleine putten zijn enz.
maar dit is dus niet het geval heb ik nu geleerd.
ook bandendruk beetje meer of minder kan veel helpen, is wel even zoeken geweest in mijn geval.
maar nu rijd ik bijna altijd met ongeveer dezelfde instelling, ik ga niet steeds veranderen naar gelang het parcours