Invloed gewicht biker

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Annanraen
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 jun 2017 13:28

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Annanraen »

Mag je ook zo laag in druk gaan als je met binnenband rijdt?
Ik denk dat er een minimum druk van 2kg staat op de schwalbes of moet ik daar niet echt naar kijken?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door KrisMaes76 »

Annanraen schreef:Mag je ook zo laag in druk gaan als je met binnenband rijdt?
Ik denk dat er een minimum druk van 2kg staat op de schwalbes of moet ik daar niet echt naar kijken?
Met binnenband mag dat iets meer zijn, van die min druk op de buitenband moet je je niks aantrekken
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door geertg »

Ik rij ook vaak in Gedinne, met binnenbanden (buitenbanden zijn Schwalbe Rocket Ron) bandendruk op 1.7 à 1.8 bar vooraan en achteraan. Er liggen daar op sommige afdalingen veel stenen en dan is er bij mij ook sprake van stuiteren maar niet in die mate dat het mij ergert, heb wel al de raad gekregen om tubeless te rijden maar hou het nog altijd bij binnenbanden. Weeg 71 kg.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Headshot »

Wie rijd er tegenwoordig nog met binnenbanden...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door _anonymus_ »

Zwijg mij van binnenbanden.
Deze week in een brute afdaling lek gereden (tubeless). Geen probleem, dacht ik, de vloeistof dicht het wel. Jammer genoeg bleek er een nop gescheurd. Dit in combinatie met niet te veel vloeistof meer in de band, zorgde ervoor dat de scheur niet dicht ging.
Dan maar een binnenband steken, dus. Dat was eens iets anders, ik rij intussen 9 jaar tubeless en heb in die 9 jaar slechts één keer een binnenband moeten steken omdat het lek niet gedicht raakte. Bij deze dus twee keer.
Binnenband gestoken, wat harder gepompt dan gewoonlijk, en weer weg. Toch minder comfort en grip door de hogere druk, maar goed, we rijden weer.
10 km verderop weer lek. Allemaal minieme gaatjes in de band door stekels van braamstruiken. Met tubeless merk je zoiets niet eens, met binnenband geklooi. Band geplakt (gelukkig nog plakkers bij in de rugzak) en weer verder. Enkele kilometers later weer lek, bij bijpompen ventiel afgebroken. Twee uur te voet terug naar de auto.
Geef mij maar tubeless, ik heb 10 kilometer met een binnenband moeten rijden en heb er mijn bekomst van voor enkele jaren.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door KrisMaes76 »

Kheb glittertjes aan de latex toegevoegd, zodat grotere scheuren beter/sneller dichten, er zijn er ook die zand, rijst en nog andere dingen eronder mengen voor betere lekdichting
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door BertG »

_anonymus_ schreef:Zwijg mij van binnenbanden.
Deze week in een brute afdaling lek gereden (tubeless). Geen probleem, dacht ik, de vloeistof dicht het wel. Jammer genoeg bleek er een nop gescheurd. Dit in combinatie met niet te veel vloeistof meer in de band, zorgde ervoor dat de scheur niet dicht ging.
Dan maar een binnenband steken, dus. Dat was eens iets anders, ik rij intussen 9 jaar tubeless en heb in die 9 jaar slechts één keer een binnenband moeten steken omdat het lek niet gedicht raakte. Bij deze dus twee keer.
Binnenband gestoken, wat harder gepompt dan gewoonlijk, en weer weg. Toch minder comfort en grip door de hogere druk, maar goed, we rijden weer.
10 km verderop weer lek. Allemaal minieme gaatjes in de band door stekels van braamstruiken. Met tubeless merk je zoiets niet eens, met binnenband geklooi. Band geplakt (gelukkig nog plakkers bij in de rugzak) en weer verder. Enkele kilometers later weer lek, bij bijpompen ventiel afgebroken. Twee uur te voet terug naar de auto.
Geef mij maar tubeless, ik heb 10 kilometer met een binnenband moeten rijden en heb er mijn bekomst van voor enkele jaren.
Voor grotere scheuren/gaten kan je eventueel dit meenemen:

https://www.bike-components.de/de/MaXal ... et-p44764/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik overweeg om mij dat aanschaffen voor het buitenland en Voerstreek etc. Blijkt goed te werken en bijkomend voordeel is dat je zelfs je band niet van de velg hoeft te halen.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door KrisMaes76 »

Zelfs voor ritten kortbij kan die helpen. Op een gewoon padje heeft ne maat een ferme scheur in de buitenband gehad door een mosselschelp (twas wel een conti racesport band)
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Headshot »

Na lange tijd zonder binnenband te rijden moet je natuurlijk ook heel goed je buitenband controleren als je toch een binnenband steekt, hier zitten dan meestal ontelbaar doorns ed in... Ik heb zo'n patch bij om in de buitenband te kleven bij een groot gat, de vraag is natuurlijk wel of je hem dan daarna ook zonder binnenband terug opgepompt krijgt, meteen CO2 patroon mss al wat beter dan een minipomp...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Reflex »

PaulH schreef:
Reflex schreef:
Wat is je huidige bandendruk dan?
Beetje afhankelijk van seizoen en ondergrond. Normaal 2.0 vooraan; achteraan 2.2. Was wat te hard op de keienafdaling (Gedinne) waar ik het over heb.
Je hebt het antwoord al gehad maar inderdaad is de druk veel te groot. Mag zeker wat minder zijn. Eigenlijk moet je net zoveel druk hebben dat je net geen snakebites krijgt. Maar dat punt moet je ff zelf bepalen. Als je in een gebied fietst met zoveel stenen moet je eens aan tubeless denken. Zelf ook een tijd terug een binnenbad moeten steken na een snakebite met mijn tubeless setup. De hele dag toen gevloekt en gestuiterd omdat ik hem natuurlijk iets te hard had gezet om een tweede probleem te voorkomen. Scheelt echt enorm.
Plaats reactie