Invloed gewicht biker

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
PaulH
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017 14:52
Rijdt met: Scott Scale 950

Invloed gewicht biker

Bericht door PaulH »

Nieuw op dit forum om iets wat me bezig houdt. Ik ben de lichtste (68kg) van een vijftal bikers (ook de oudste). Vooral fijn bij het klimmen. Maar ik heb de indruk dat mijn lichte gewicht ook invloed heeft op de wegligging op losse ondergrond: keien, kiezel. Waar anderen zo doorrijden -
bvb afdaling met keien - stuiter ik heen en weer. Klopt de redenering dat zwaardere bikers meer grip hebben? Wat kan ik doen? Ik kan de bandenspanning nog verlagen, maar het is de bedoeling dat je ook nog vooruit geraakt.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Dickie »

Rij je rigid of met vering vooraan en/of achteraan? Zo ja, welk merk en type vork en/of demper?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Wacky-S »

Vering goed afstelling doet al veel :wink:
PaulH
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017 14:52
Rijdt met: Scott Scale 950

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door PaulH »

Dickie schreef:Rij je rigid of met vering vooraan en/of achteraan? Zo ja, welk merk en type vork en/of demper?
Vering vooraan. Fox Evolution. Meer of minder 'rebound' als hij te springerig is?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Wacky-S »

Dan moet je hem minder zetten. Hoe harder de rebound, hoe "sneller" hoe terugspringt.
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door BGT »

Ook bandendruk mag lager dan bij je kompanen
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Reflex »

Zoals hier gezegd, bandendruk en vering op je gewicht afstemmen. Ik weeg 61kg en heb er toch geen last van. De redenering dat je met een lage bandenspanning niet vooruit komt is dus al fout. Met een lagere bandenspanning is de weerstand juist minder op offroad terrein. Hoeveel kracht en tijd verlies je denk je op die hobbelstroken? En dat is nog maar op de stukken waar je het echt merkt. Over de hele rit verlies je zo veel kracht.

Wat is je huidige bandendruk dan?
PaulH
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 jun 2017 14:52
Rijdt met: Scott Scale 950

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door PaulH »

Reflex schreef:
Wat is je huidige bandendruk dan?
Beetje afhankelijk van seizoen en ondergrond. Normaal 2.0 vooraan; achteraan 2.2. Was wat te hard op de keienafdaling (Gedinne) waar ik het over heb.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door KrisMaes76 »

Ik weeg 82kg en steek 1.5 vooraan en 1.6-7 achteraan. Geen wonder dat je heen en weer stuitert...
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door vedet »

ik weeg 115 en heb 2kg voor- en achteraan. dan zal dat voor een lichtgewicht wel minder mogen.
Plaats reactie