wat met 26 na aankoop 29er

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door roger »

Ik heb er 29' wielen ingestoken met race 28mm bandjes en vaste vork,daar doe ik al men trainingen mee.

Door die 29' is de look bijna zoals een racefiets,26'wielen met smalle bandjes is geen zicht.Stuur op 56cm ingekort met corns,handig bij lange beklimmingen.Binnenkort komen er crest velgen op om dan tubeless te rijden die ik nadien kan gebruiken indien ik een 29'er koop.Men mountainbike is een Trek fuel ex in 26',voor mij een echte Roll's,wedstrijden doe ik toch niet meer,dus voor mij nog geen 29'er.

Dit is alleen mogelijk indien je voordien ook schijfremmen had.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door chrisper »

voorlopig gebruik ik hem ook op de tacx, en in de winter/ of zware modder toestanden

had ook al gedacht om hem als baan-trainings-bike in te zetten met slicks/of semislicks
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door Free_ltd »

Mijne 26'er in 1999 of 2000 gekocht en amper op gereden. Twee jaar geleden terug op beginnen fietsen, maar meteen een 29" gehaald. Vermits de fiets nog €0 waard is, gebruik ik hem om met het gezin te gaan fietsen met de aanhangfiets er achter en om naar bv een fuif te gaan of zo. Zitten gewone pedalen op en als hij gepikt wordt, ben ik er ook weer vanaf :lol:
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door geertg »

Er wordt hier toch wat neerbuigend gedaan over de 26", alsof het niet te doen is om daar nog mee te mountainbiken. Het viel mij tijdens de roc d'ardenne op dat er nog veel 26" bij waren (en zij gingen ook zeer goed vooruit, bergop, bergaf, enz.).
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door Dickie »

Neerbuigend, ikke zeker niet :wink: .
Imo zitten de verschillen achter de komma. De rest is marketing :-D
Maar ja, eenmaal je een andere bike uit de nieuwe hipe hebt, blijft de ouwe getrouwe liggen.
Daar pleit ik ook schuldig.

Kan best zijn dat ze binnen een jaar of twintig een 'nieuwe' wielmaat te voorschijn halen die veel agieler is :lol: , tegen dan is het wsl al e-bike wat de klok slaat.
Zondag op de tt van Wezemaal de Bultaco Brinco zien staan, met 24" wielekes.
Met de komst van de e-bikes zijn precies weer kleinere wielmaten vandoen, kan mss voor de stevigheid zijn, maar het relativeert het argument dat je met 29'ers veel makkelijker over obstakels geraakt en meer grip voor het bochtenwerk hebt enz.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door chrisper »

ik wil ook zeker niet neerbuigend zijn over de 26 inch
maar...
een paar dingen vallen voor mezelf op:
1- vind dat de 29 inch wielen beter passen bij mezelf, op de 26 voel ik me net op een te kleine fiets
2- volgens de parcours die ik in de buurt vaak rij, merk ik keer op keer sneller te zijn met de 29er
3- voel meer vertrouwen op mij 29er, hoewel positie op de fiets echt zelfde staat dan mijn 26 inch (ook gewicht van fietsen is +/- gelijk)

het kan natuurlijk ook allemaal in mijn hoofd zitten, nieuwe fiets is toch altijd leuker enz..
en omdat ik natuurlijk niks meer krijg voor mijn 26 inch, hou ik hem ook liever en rijd ik er toch af en toe nog op
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door Boebbel »

Ik vind het ook een lastige, alhoewel mijn oude MTB écht oud is, dus financiële waarde 0. En voor naar het dorp en de kindjes naar school te doen heb ik toch liever bagagerek/lichten/spatborden. Maar om die zomaar weg te gooien of te geven, dat vind ik ook wat moeilijk... :-?

Aan de muur hangen lijkt dan een optie, maar dan wil ik die eerst wel een keer proper zetten en dan bots ik weer op de fietslimiet van de vrouw. Ik wil wel eens een nieuwe gravelracer proberen...

Moeilijk, moeilijk...

Er is niet iemand op zoek naar een oudje om voor te zorgen?
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door Pasta »

Boebbel schreef:Ik vind het ook een lastige, alhoewel mijn oude MTB écht oud is, dus financiële waarde 0. En voor naar het dorp en de kindjes naar school te doen heb ik toch liever bagagerek/lichten/spatborden. Maar om die zomaar weg te gooien of te geven, dat vind ik ook wat moeilijk... :-?

Aan de muur hangen lijkt dan een optie, maar dan wil ik die eerst wel een keer proper zetten en dan bots ik weer op de fietslimiet van de vrouw. Ik wil wel eens een nieuwe gravelracer proberen...

Moeilijk, moeilijk...

Er is niet iemand op zoek naar een oudje om voor te zorgen?
Dit is een optie:

Afbeelding

Afbeelding
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door chrisper »

Pasta schreef:
Boebbel schreef:Ik vind het ook een lastige, alhoewel mijn oude MTB écht oud is, dus financiële waarde 0. En voor naar het dorp en de kindjes naar school te doen heb ik toch liever bagagerek/lichten/spatborden. Maar om die zomaar weg te gooien of te geven, dat vind ik ook wat moeilijk... :-?

Aan de muur hangen lijkt dan een optie, maar dan wil ik die eerst wel een keer proper zetten en dan bots ik weer op de fietslimiet van de vrouw. Ik wil wel eens een nieuwe gravelracer proberen...

Moeilijk, moeilijk...

Er is niet iemand op zoek naar een oudje om voor te zorgen?
Dit is een optie:

Afbeelding

Afbeelding

haha goed idee
ik had eerder gedacht aan een sportievere of actievere functie voor de 26inch bike
maar dit is wel origineel
Gebruikersavatar
Jakke
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 17 nov 2002 16:48
Rijdt met: http://www.youtube.com/watch?v=953PkxFNiko&ob=av2n

Re: wat met 26 na aankoop 29er

Bericht door Jakke »

Vast gemonteerde spatborden op gezet, schwalbe 26x1.75 anti lekrij (zwaar, maar zalig bollend) banden er op gelegd en perfecte woon/werk fietske.

Nu nog opzoek naar een vaste (liefst carbon) vork met velgrem nokken. De geveerde vork (bouwjaar 2005) heeft het echt wel gehad. Dus als iemand iets liggen heeft.
Plaats reactie