nieuw in de mtb wereld

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
critter
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 apr 2017 08:22

nieuw in de mtb wereld

Bericht door critter »

hallo iedereen
ik wil graag beginnen met all-mountain of enduro
heb nu een gaint atx een goedkope dus :oops:
nu wil ik graag een andere kopen mijn intresses zijn
canyon neuron al 8.9
canyon neuron al 7.9
canyon Spectral AL 7.0

welke zouden jullie nemen of evt andere merken
btw zijn er soms mensen van de kanten van Werchter hier ook
mvg david nijs
carlos bananas
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 23:19
Rijdt met: atlas devinci, revolver fs norco, the following evil, stage pyga

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door carlos bananas »

Aangezien je nog niet veel ervaring hebt vindt ik de spectral minder geschikt, Deze is puur enduro.
De neuron is meer allround, van lokale toertocht, lange Ardennen ritten tot trail en niet te extreme enduro.
Canyon zit scherp met prijs/ kwaliteit en er is een service center in het Leuvense.
Voor de rest keus genoeg Kona, rockymountain, trek, specialized, niner, enz...
Tis maar wat ge wilt en hoe diep de portemonnee is..
critter
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 apr 2017 08:22

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door critter »

de prijsklasse dat ik kan gaan is max 3000 euro
maar deze zijn ook allemaal fully is dit goed of is beter hardtail
het is voor ritjes gewoon hier en ardennen tot het beter gaat dan kan ik zwaarder gaan in ritten en evt naar beringen ofzo

groetjes david
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door dennisVO »

ik heb de Nerve (Neuron) en ben er super content van.

MAAR dit is geen enduro fiets hé.
deze heeft de gewone geometrie van een fully XC fiets.
de Spectral heeft meer veerweg en het voorwiel staat verder naar voor (balhoofdhoek is anders)

dus bedenk goed wat voor tochtjes je gaat ondernemen.
ik rijd voornamelijk toertochten en ga vooral voor het technische stevigere werk, met oog om richting Enduro te gaan.
maar ik zal pas upgraden naar een Spectral als mijn basis goed is. Dat zou nu wat overkill zijn voor 90% van mijn ritjes.
critter
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 apr 2017 08:22

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door critter »

momenteel doe ik ook toertochtjes tot ik meer skills heb maar wil ook niet elk jaar een nieuwe kopen of kan je ook gewoon upgraden dan naarmate de toeren en of ruiger naarmate de vorderingen

mvg david
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door Wacky-S »

Je kan een XC model niet upgraden naar een enduro, downhill,... model. De frame geometrie (hoeken, lengte van de buizen, etc.) is anders. Een frame is ook gebouwd voor een max veerweg. Als je bv in een XC frame (90-100mm) een enduro vork (150-160mm) steekt, gaat dit een grote impact (negatief) hebben op de rijeigenschappen.
Zoals Carlos zegt, kies dan voor een tussenliggend model. Bij Specialized zou je dan kunnen kiezen voor een Stumpjumper FSR ipv een Epic (XC) of Enduro (enduro).
Zelf heb ik een Speci Epic en Speci Enduro. Met de Enduro maak ik ook regelmatig XC tochtjes hier in de buurt. Het is zeker te doen, maar een stuk zwaarder en trager (en meestal serieuze overkill 8-[ ) dan met de Epic. Maar veel leuker om te spelen :-"
Een hardtail is wel beter om een degelijke en goede techniek op te bouwen. En zolang je niet te extreem gaat, kan je er ook overal mee terecht.

En Beringen is alles perfect te doen met een hardtail, zelfs de drops. Niet zo vergevingsgezind als een fully, maar met een beetje techniek knal je er ook mee omlaag (en terug omhoog :wink: )
critter
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 apr 2017 08:22

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door critter »

iedereen dank u voor de antwoorden en domme vragen mischien
ik ga denk ik gaan voor
1 van deze 3
STUMPJUMPER FSR COMP 6FATTIE
STUMPJUMPER FSR COMP 650B
STUMPJUMPER FSR COMP 29
is alle 3 zelfde prijsklasse
welke is betere

mvg david nijs
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door Wacky-S »

Diegene waar je het beste op zit en het liefste mee rijdt :-D
Er is hier geen "betere", dit is persoonlijk. De 650B is ietsje speelser/wendbaarder dan de 29'er (hele discussie over 26 vs 27,5 vs 29 :-) ) De 6Fattie is een 650B met 3.0 (dikte) banden, hoger fun gehalte, maar naar mijn persoonlijke mening ook wat trager. De 29'er vond ik dan weer wat stabieler.

Neem geen definitieve beslissing afgaande op wat je "leest". Zorg dat je verschillende fietsen van verschillende merken en modellen gaat testen en neem je beslissing aan de hand van wat voor jou goed rijdt en zit. In deze klasse heb je geen "slechte" fietsen. Als je ze niet bij de verdelers/fietsenwinkels kan testen, kan je altijd terrecht op events zoals de Happy Bike Days, Specialized Test the Best, etc.
critter
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 apr 2017 08:22

Re: nieuw in de mtb wereld

Bericht door critter »

ik ga zowiezo verschillende testen maar heb nu al een gedacht van hoe wat en waar
alvast bedankt voor jullie hulp ik ga zeker laten weten welke het geworden is
grts david
Plaats reactie