Aankoop MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Aankoop MTB

Bericht door Odan »

Hoi,

waarschijnlijk een topic die al veel gesteld hier is , maar toch een klein beetje met een " twist"

Wij krijgen op het werk via een leaseplan de kans om een fiets te leasen met optie tot aankoop na de looptijd.
Dit mag zowel een E-bike, als racefiets als een MTB zien...
Gezien de aard van dit forum weet je uiteraard waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Nu zijn er zoveel opties dat men op de duur de bomen door het bos niet meer ziet.
Hardtail, fully, XC, trail, enduro .. etc etc

Mijn eerste voorkeur ging uit naar hardtail met bv een rolhoff aandrijving en gates carbon belt zoals bv de Endorfine Speed-R Sl, de Muesing Rohloff 9
Etc etc..


Nu ben ik ook eens gaan kijken bij de fully's met gewone aandrijving omdat ik denk dat deze toch breder inzetbaar zijn, zeker als het allemaal wat ruwer wordt?
ik probeer niet te extreem te gaan kwa veerweg , dus zo ergens rond de 120 mm

Mijn keuze ligt daar meer bij de "gewone" merken

dit zijn degene die op mijn " test " lijst staan :
- Scott Genius 920
- Cube Stereo HPC SL
- BMC speedfox 02 SLX - XT
- Specialized camber comp 29
- Trek fuel ex 9 ( wat is het verschil met de 9.7? )

Het budget via het leaseplan ligt op max 4000 euro.. dus er is wel wat mogelijk

Graag een beetje advies en duiding ?
ivm hardtail vs fully ( met lockable achtervering), rohloff vs klassieke derailleur .. en evt goede alternatieve merk/model van fiets :)

bedankt al !
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoop MTB

Bericht door aresius »

Het aanbod voor zo'n budget is inderdaad zeer groot.
Het type fiets hangt voornamelijk af van wat je er mee wil doen.

Een do it all bike bestaat helaas (nog) niet. Sommige komen aardig in de buurt maar elk type heeft z'n voor- en nadelen.
Twee vragen naar jou toe:

Wat wil je doen met de bike?
Zondagse veldtochten racen? Meerdaagse marathons? Technische oorden opzoeken? Supersnel naar beneden vlammen? Door de lucht vliegen?

Waar wil je ermee rijden?
Rond de lokale kerktoren? Ardennen? Alpen/Pyreneeën? Utah/Colorado?
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Aankoop MTB

Bericht door Odan »

zoals iedereen moet ik ergens beginnen.

Ik heb gezien dat er hier in de buurt al veel groene en blauwe lussen zijn ( sport vlaanderen website)
En ook een zwarte lus in de schorre te Boom
We zullen daar al mee beginnen.
Ardennen etc sluit ik zeker niet uit..

en dan zullen we zien hoe hard de microbe bijt om evt in een wintersportgebied ( in de zomer ) ook eens te gaan mtb'en :)

Maar we zullen beginnen hier achter de hoek :P

Een van de reden waarom ik voor MTB kies ipv een wegfiets is omdat je al snel een toertje van 20 / 30 km kan meepikken en relatief "snel" terug thuis bent...
ik heb geen zin om 100 km af te maken op een wegfiets...
ik heb hier 2 dochters , 1 tje van 5 maanden en eentje van 3 jaar.. das al een full time bezigheid :)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoop MTB

Bericht door aresius »

Zeker en vast dat je in het begin nog niet echt weet welke richting je uit wil.
In 2005, toen ik voor de eerste maal op een geleende MTB zat, wist ik ook nog niet of ik het zou blijven doen.. nu zo'n 12 jaar later wel :-D

Maar om te beginnen is een normale hardtail meer dan voldoende. Ik zou niet te racegericht gaan en ook niet te downhill.
Met een leuke tour/trail hardtail geraak je al een heel eind.

Een Rohloff naaf weet ik niet echt of het echt MTB geschikt is.
Ik heb er een op m'n gewone (woon-werk/trekking) fiets en ik vind het iets te lomp schakelen voor MTB gebruik. Ook zit het gewicht op een nogal lastige plek, als het budget ervoor is zou ik eens een fiets met Pinion gearbox overwegen.
Endorfin heeft deze ook, maar is dat merk nog te verkrijgen? Ik had enkele jaren terug een VP-4 sl (fijn machien... helaas wat verouderd intussen)
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Aankoop MTB

Bericht door joeke »

Hallo,

Met dat budget heeft u natuurlijk wel mogelijkheden.

Zelfs een deftige e-bike die een zeer ruim inzetbereik heeft.
Wat denkt u van deze https://www.orbea.com/be-nl/ebikes/wild-20" onclick="window.open(this.href);return false; ?

27,5" plus. Tour - all mountain hardtail.
Hier kan u ook 29" wielen in monteren.
e-bike voor het geval de conditie minder is.

En wie zegt dat u er geen aanhangwagen kan aanhangen voor de kids?

Groetjes,

Joeke
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Aankoop MTB

Bericht door Edlisjas »

joeke schreef:Hallo,

Met dat budget heeft u natuurlijk wel mogelijkheden.

Zelfs een deftige e-bike die een zeer ruim inzetbereik heeft.
Wat denkt u van deze https://www.orbea.com/be-nl/ebikes/wild-20" onclick="window.open(this.href);return false; ?

27,5" plus. Tour - all mountain hardtail.
Hier kan u ook 29" wielen in monteren.
e-bike voor het geval de conditie minder is.

En wie zegt dat u er geen aanhangwagen kan aanhangen voor de kids?

Groetjes,

Joeke
Sorry maar als gezonde jonge gast zou ik echt niet weten wat je met een e-bike als mountainbike moet beginnen.
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Aankoop MTB

Bericht door Odan »

joeke schreef:Hallo,

Met dat budget heeft u natuurlijk wel mogelijkheden.

Zelfs een deftige e-bike die een zeer ruim inzetbereik heeft.
Wat denkt u van deze https://www.orbea.com/be-nl/ebikes/wild-20" onclick="window.open(this.href);return false; ?

27,5" plus. Tour - all mountain hardtail.
Hier kan u ook 29" wielen in monteren.
e-bike voor het geval de conditie minder is.

En wie zegt dat u er geen aanhangwagen kan aanhangen voor de kids?

Groetjes,

Joeke

Bedankt voor de input,

Echter naar een E-bike ben ik niet op zoek .
enerzijds ben ik nog jong genoeg om zelf te trappen,
en ook naar diefstal toe van de losse onderdelen ( batterij) ben ik niet zo een fan.


Heeft een fully niet meer doorgroeipotentieel ? aangezien ik toch 3 jaar zal moeten doen met de fiets ?
wat zijn de voor en nadelen van een hardtail TOV een ( goede) fully ?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Aankoop MTB

Bericht door aresius »

Oei, het hardtail versus fully verhaal. Daar is al ontzettend veel over geschreven en vaak ook heel persoonlijk getint.
Zelf heb ik van elk een en dat vind ik fijn. De hardtail is ongeveer de winterfiets en de fully spaar ik voor zwaardere, drogere of buitenlandse ritten.

Kort door de bocht:
Een fully is comfortabeler en gemakkelijker om te biken, nadeel is dan weer iets "zwaarder" en duurder in aankoop en onderhoud.
Met een hardtail moet je zelf meer moeite doen om de oneffenheden van het terein op te vangen. Voordelen, meestal lichter en goekoper.
Zwaarder tussen "" want mijn hardtail is zwaarder dan m'n fully 8)

Persoonlijk vind ik dat je met een hardtail een betere basistechniek leert. Je voelt beter hoe de fiets reageert op bepaalde obstakels en zo leer je deze vlotter overbruggen (spelen met gewicht, pompen, ....). Als je deze technieken op een fully ook gebruikt, ben je een pak sneller.

In verband met fully's vind je hier veel info:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 0&t=139527" onclick="window.open(this.href);return false;
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Aankoop MTB

Bericht door joeke »

Hallo,

Hardtail of fully? Moeilijke vraag. Hangt af van wat je wil doen en je niveau van rijtechniek.

Middels de 29" en min of meer bredere banden (2,25 à 2,4"), kan je al redelijk wat aan met een hardtail. 27,5 plus kan nog iets meer aan.
Met een hardtail over het algemeen minder comfort, maar ook minder onderhoud en lichter.

Zelf heb ik het ook al gepresteerd om me te amuseren met een 29" fully met 100mm veerweg om in de Alpen Enduro trails niveau S3 te rijden.
Dan zit je met de Crest velgen en Shimano XT remmen 180mm Icetech wel op de limiet. Werk aan de winkel voor de bestuurder, maar wel fun.
Misschien wel meer fun met een grotere veerweg, maar zeker remmen en wielen moeten er dan op voorzien zijn.

In mijn ogen primeert plezier op de fiets hebben. Snelheid en prestaties interesseren me minder. Maar zo denken er maar weinigen in Vlaanderen.

Naar e-bike toe zou ik het niet onderschatten. Het is ook werken om deze goed onder controle te krijgen in de moeilijkere gedeelten, maar je knalt wel naar boven. Is in mijn ogen een andere tak van de sport, maar je kan er ook zeker plezier aan beleven.

Jullie nog veel plezier wensende.

Joeke
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Aankoop MTB

Bericht door Odan »

Ik heb nog wat aan het zoeken geweest en ik denk dat ik mijn keuzes heb beperkt tot
1) Scott Spark 720 plus
2) Trek Fuel Ex 9

Als ik het goed begrijp kan ik in zowel in de TRek als de scott zonder aanpassingen een set 29" als 27" plus monteren, wat ik persoonlijk een mooie troef vind ifv het terrein waar je gaar op rijden.
beiden hebben een ALu frame met nagenoeg identieke afmontage

de veerwegen op beide fietsten zijn " de middenmoot" 130 mm dus breed inzetbaar.

het grootste verschil zit hem in de werking van de (achter) veer.
Scott gebruikt het twinlock systeem , waarbij je de achterdemper ofwel los zet / vast of voor en achtervering vast. je kan er dus een "hardtail" van maken.
Trek heeft een andere benadering met hun Re:aktiv systeem met een regressieve valf waardoor de demper "dicht" blijft bij omhoog trappen. Indien nodig kan je de achterdemper achteraan ook nog verstellen in de gekende 3 standen "climb/trail/decend)...

Aangezien ik op dat vlak 0.0 ervaring heb.. graag jullie input ?
Plaats reactie