Laten opmeten, waar?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Laten opmeten, waar?

Bericht door roger »

Hier nog een goed artikel,wel in het frans,neem het eens door.

http://www.piednoir.com/4.15.Bonne%20position.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook dat van Steve Hogg bikefitting is interressant om te lezen.



https://www.stevehoggbikefitting.com/index/" onclick="window.open(this.href);return false;
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Laten opmeten, waar?

Bericht door chrisper »

roger schreef:Heb verschillende opmetingen laten doen met echt wel grote verschillen.

fit concept
Bike fitting bioracer
Body2 bike (mijn voorkeur),naar het schijnt doen ze geen metingen meer voor mountainbikers
Piron in Bekkevoort is nu overgenomen door iemand anders
Bullen

Heel toevallig een site tegengekomen en daar eens men gegeven ingebracht,groot was men verbazing dat dit bijna helemaal in de lijn lag met Body2bike.
Bij de meeste bikefitters zat ik veel te hoog,nu na 3 maanden begin ik mij terug heel comfortabel op de fiets voelen.
Gelukkig had ik nooit problemen maar was constant naar een goeie zit te zoeken om lange afstanden te rijden.

Hier de site,probeer het eens,had natuurlijk het voordeel dat ik mijn maten had van de vorige fietsmeting.

http://www.argonautcyclecoaching.com/in ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes


Ik heb deze site ook eens gecheckt
...... en wat was ik verbaasd
Ik heb me een 2-tal jaar geleden laten uitmeten bij energylab
en tot mijn verbazing blijkt de berekeningen met deze site zo goed als perfect te kloppen.
hier en daar enkele heel minieme verschillen (max 1 tot 3 mm)
dus aan de hand van deze site, kan ik bij benadering fiets juist zetten, en dan fine tunen naar mijn gevoel
LET OP: schoenplaatjes moeten ook correct gezet worden
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Laten opmeten, waar?

Bericht door roger »

ja,met de schoenplaatjes ben ook nog wat aan het prutsen.Daar heb ik mij laten beinvloeden door de site van Steve Hogg die de plaatjes meer naar achter zet.Zo is het voor mijn schoenmaat van 42 dat het center plaatje 9mm voor center as pedaal staat.Hier de uitleg.


https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... -position/" onclick="window.open(this.href);return false;
witte555
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 30 aug 2013 19:21

Re: Laten opmeten, waar?

Bericht door witte555 »

roger schreef:Heb verschillende opmetingen laten doen met echt wel grote verschillen.

fit concept
Bike fitting bioracer
Body2 bike (mijn voorkeur),naar het schijnt doen ze geen metingen meer voor mountainbikers
Piron in Bekkevoort is nu overgenomen door iemand anders
Bullen

Heel toevallig een site tegengekomen en daar eens men gegeven ingebracht,groot was men verbazing dat dit bijna helemaal in de lijn lag met Body2bike.
Bij de meeste bikefitters zat ik veel te hoog,nu na 3 maanden begin ik mij terug heel comfortabel op de fiets voelen.
Gelukkig had ik nooit problemen maar was constant naar een goeie zit te zoeken om lange afstanden te rijden.

Hier de site,probeer het eens,had natuurlijk het voordeel dat ik mijn maten had van de vorige fietsmeting.

http://www.argonautcyclecoaching.com/in ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel succes
Wat is de reden dat je op verschillende plaatsen geweest bent?
Ben ook op zoek ernaar en diegene die jij opsomt zijn ook allemaal in de buurt.
Welke is dan de "beste" en wat is dan eigenlijk de "beste"
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Laten opmeten, waar?

Bericht door roger »

De reden is,dat ik me nooit goed voelde op de fiets en benieuwd wat anderen er over denken.Had nooit problemen maar moest steeds naar een goeie positie zoeken.Internet was daar de grote schuldige van en wilde eens weten hoe zij mij op een fiets zouden plaatsen en dan is de miserie begonnen,daar waar ik jaren brevetten van 200,300,400 en 600km reed zonder problemen(randonneursfiets)

Nu zovele jaren later zit ik 1,5 cm lager .Pas op met de formule binnenbeenlengte x 0.885,dit is van de tijd van Hinault gebaseerd op de oude race look pedalen die redelijk dik zijn.

De meesten gebruiken nog steeds die berekening.

Body2Bike doet dat niet en stelt je af op het zicht en via camera,zodanig dat je zelf kunt zien hoe je op de fiets zit.Hij heeft me van 71cm naar 69,7 gezet.Begin was nogal moeilijk om mij aan te passen en ging dan voordurend terug naar hoger.

Nu na men breuk van de femur in 2015 heb ik op mij op zijn positie gezet.Soms zijn er nog bikers die vinden dat ik te hoog zit.

Probeer die formule of anders eens een telefoontje naar Body2bike,misschien kan hij je toch verder helpen.Anders met de racefiets gaan en die maten op je mountainbike overzetten,zal niet zoveel verschil geven betreft hoogte zadel en terugstand,enkel lengtezit zal anders zijn.
Plaats reactie