leren mountainbiken

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
mcknz
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 22 jan 2017 19:08

leren mountainbiken

Bericht door mcknz »

hallo

ik had een paar vragen
mijn vriend gaat af en toe recreatief mountainbiken, nu had ik daar graag ook mee gestart
eerst en vooral een goede mountainbike kiezen, ik rijd nu al een jaar half met een goedkopere versie, dus om de dagelijkse verplaatsingen te doen, hier in de buurt verkopen ze vooral orbea en Merida, nu zag ik dat ze bij Merida speciaal mountainbikes hebben voor vrouwen en bij orbea vind ik deze niet trg, maakt dit veel uit?
iemand een aanrader?

tips hoe ik het best begin met mountainbiken?
kleding voor vrouwen of maakt dit voor het begin niet uit? schoenen? .....
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: leren mountainbiken

Bericht door Wacky-S »

Je moet een fiets kopen waar "jij" goed op zit, of dat nu een heren of een damesmodel is, dat maakt niet uit (in de herenmodellen heb je een pak meer keuze...).
Dus testen door erop te rijden is de boodschap.
En je kan altijd bij een herenmodel het zadel vervangen door een breder damesmodel, die zitten in het algemeen een stuk comfortabeler.

En is het echt nodig om nu al een nieuwe bike te kopen? (hangt natuurlijk af van wat je nu hebt.)
Ga eens gewoon "rustig" met je vriend meerijden, ga niet tot het uiterste en kies voor de kortere afstanden. Zo leer je je eigen kunnen kennen en blijft het plezant.
Ook ga je dan beter weten naar wat je moeten kijken als je een nieuwe gaat aanschaffen.
Veel hangt af van je budget en wat je er wil aan geven, maar eenmaal je bij de bekendere merken boven 900/1000 euro zit, heb je al redelijk degelijk materiaal voor recreatief gebruik.

Inzake kleding, zou ik het bij dameskleding houden, deze hebben toch een betere pasvorm (vooral bij broeken is het zeem vaak wat groter en specifieker afgestemd). Maar er zijn ook genoeg unisex broeken en truitjes, en over het algemeen, zie je het verschil op de kleurtjes na vaak niet.
En je schoenen, die moeten gewoon goed aan je voeten zitten. Afhankelijk van het model/merk zijn de damesschoenen iets smaller, maar ook hier, passen en proberen.
Is het echt nodig in begin, neen, maar het comfort ervan draagt wel bij aan een betere ervaring als je op de fiets zit :wink:

En voor de rest, gewoon op de fiets kruipen, je amuseren en genieten, want daar draait uiteindelijk toch om (o)
Plaats reactie