welke onderdelen demonteren om te smeren.

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door Svenny007 »

ik vraag me af welke onderdelen ik zelf kan/mag demonteren om te reinigen en terug in te smeren.

zijn er bepaalde lagers die je best af en toe terug moet invetten ofzo ?

ik ben wel handig in het demonteren en terug monteren van dingen en heb wel wat fietsgereedschap liggen.
maar ik zou niet graag hebben als ik iets open doe dat er een hoop kogel-lagertjes uitrollen die je er dan niet meer deftig terug in krijgt...

ik denk dat onderdelen gewoon inspuiten met wd40 ofzo niet goed is omdat dat het vet ook oplost ?...
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door G-m@n. »

de tijd dat de kogeltjes los in de lager zitten is gelukkig voorbij.
af en toe u balhoofd eens zuiver maken en smeren, net als u trapas lagers.
voor de rest niet teveel demonteren als ge gewoon u fietst poetst ;-)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door Reflex »

Allereerst je busje WD40 (als het de traditionele WD40 is want tegenwoordig hebben ze ook smeermiddel) weggooien en niet gebruiken op je fiets.

Verder ligt het er gewoon aan wat er allemaal op je fiets zit. Zoals hierboven gezegd sowieso trapas en balhoofdlagers daarnaast kun je bij sommige pedalen ook die voorzien van nieuw vet. Je voorvork zal je ook 1 x in de zoveel tijd moeten onderhouden.
Gebruikersavatar
Svenny007
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: za 06 aug 2016 20:10
Rijdt met: Specialized StumpJumper 29
Contacteer:

Re: welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door Svenny007 »

balhoofd heb ik vandaag al eens gereinigd en terug dik vet in gesmeerd want dit kraakte .
dit was zeer eenvoudig en stuur draait terug geruisloos nu.

voor de trapas heb je "speciaal" gereedschap nodig zeker dat dan weer verschilt van merk tot merk ?



de wd40 gebruik ik alleen om dingen te kuisen/ontvetten en om mijn kader en velgen mee in te smeren..
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Re: welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door RIBI »

Die losse kogeltjes "zijn" of "waren" zo slecht nog niet.
We leven trouwens in wegwerpmaatschappij waardoor meer en meer onderdelen vervangen worden ipv onderhouden.
Als het je ding is kan je ook plezier hebben van alles te onderhouden.
Bij de al genoemde dingen wil ik zeker ook de vork vermelden.
Reinigen, olie controleren, op druk zetten.
Derrie wieltjes ook .
Door veel zelf te doen, ken je je fiets door en door. Hoe meer je doet hoe meer vertrouwen en hoe simpelder het word.
Op internet kan je alles vinden zodat je technische ondersteuning hebt. Ook probleem oplossingen voor alles en nog wat.
Ikzelf hou het bij, wat ok is blijf ik af. Trappers onderhouden (smering vet bijdoen) kan maar zou ik zeker niet regelmatig doen.
Het is moeilijk "op voorhand voor de problemen er zijn" onderhoud te doen. Die feeling krijg je als je een tijdje bezig bent.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: welke onderdelen demonteren om te smeren.

Bericht door Wacky-S »

Reflex schreef:Allereerst je busje WD40 (als het de traditionele WD40 is want tegenwoordig hebben ze ook smeermiddel) weggooien en niet gebruiken op je fiets.
Weggooien zou ik nu ook niet doen, is het ideale middel om je lagers mee te reinigen. Demonteren, goed inspuiten met WD40, even laten inwerken, proper wrijven, onderdompelen en poetsen in een schaaltje met wat dreft en dan naspoelen met zuiver water. Nadien goed terug invetten en monteren, bollen als nieuw.... :-D
Plaats reactie