Racewielen in MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Racewielen in MTB

Bericht door Free_ltd »

Geachten,

Volgende zomer wss met de wagen op vakantie naar de Provence of Toscana. Mijn tante wilt ook nog eens op vakantie en wil dus mee. Maar mijn oom zit liever 3 weken thuis en elke dag op zijn racefiets :lol: Dus ze krijgt hem alleen mee als hij er ook kan fietsen. Maar hij race, ik MTB. Dus lijkt het mij ook leuk om daar een paar keer mee te gaan fietsen, maar heb geen zin om met brede noppenbanden met mijn tong tussen de spaken, achter hem aan te hollen :lol: Ook zou het leuk zijn een makkelijke oplossing te hebben om door de week, als ik geen zin heb in kuisen, eens op de weg te gaan rijden.

Het gaat over 29".

Ik zit nu met een aantal dingen in mijn hoofd als oplossing, en zou graag jullie advies eens willen. Ik zou er ook niet teveel geld aan willen geven. Bv. Max €300 à €350
1. Nieuwe (in decathlon voor €350) of occasie racefiets erbij kopen. Voordeel is pakken als ik zin heb om op de weg te rijden. Nadeel is weer minder plaats in de garage :lol:
2. Smallere baanbanden (bv 1.6). Echte voordelen??? Nadeel is dat ik telkens terug moet omleggen wat goed is voor die vakantie, maar niet als ik thuis ook eens op de baan wil rijden. Banden voor racefietsen zouden ook passen, maar niet zo stabiel zijn omdat die een licht andere form aanneemt op de brede velg.
3. Punt 2, maar met extra setje velgen.
4. SpeedWheelz. Gisteren over gelezen, maar vindt ze nergens direct te koop of vrij duur. Dat zijn dus racevelgen met MTB naven.

Ik veronderstel dat er hier nog mensen zijn met dit verhaal en dus de vraag hoe jullie dit deden?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Racewielen in MTB

Bericht door TaurineR »

Als het enkel voor deze periode is dan zou ik gewoon smallere bandjes zonder profiel plaatsen, en rijden maar.
Aan bandjes is kueze genoeg.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Dickie »

+1.
Schwalbe Thunder Burt in 2.1 en Liteskin uitvoering op max druk van 4 bar, gewicht 435g en gecombineerd met een lichte mtb velg zal deze imo zeker zijn mannetje kunnen staan tov een goedkope racer, want daar staan wsl zwaardere wielen onder.
Plus dat je er ook off-road mee uit te voeten kan, mits tubeless en latexmelk tegen de doornen ginder. Zijn wel scheurgevoelig...
De roterende massa voel je het meest. Kilootje verschil op het frame+afmontage is van geen belang.
Er komt ook een nieuwe strand race band uit G-one in 30mm en 60mm uitvoering...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Free_ltd »

Dat is idd één van de opties, maar zou graag toch nog een mogelijkheid hebben om thuis ook nog te wisselen en geen half uur bezig te zijn met banden te wisselen. Zo een speedwheelz lijken me het meest interessant, maar vind niets, of ik moet ze laten maken en dan ben ik heeeeeel veel kwijt.

Een mederijder van ons groepje heeft een tijdje terug 1.6 banden gekocht om de dodentocht te rijden. Dat is ook nog een optie, maar hoe dunner, hoe beter.

Alvast bedankt voor de info. Nog steeds info welkom. :lol:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Swannie »

Zo veel verschil maakt nen mtb toch niet tegen de racevlo.
Ik rij soms met de mtb mee met de wegmannen, en wij komen dan binnen met een gemiddelde van tussen de 30 en de 33 gemiddeld op een rit van +100km.
Draai dan mee door en doe gewoon ook mee kop.
Enige aanpassing dat ik aan mijnen mtb heb gedaan is een 34t kamwiel op mijnen XX1.
Voor de rest gewoon mtb banden in 2.25 breedte (nu racing ralph).
Bandjes op 2.2 bar en gaan met die banaan.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Free_ltd »

Amai, wat een prestatie. Daar geraak ik niet aan. Rij ook soms op de weg, maar aan 30km/u kan ik dat niet blijven doen. Dus gemiddeld haal ik dan 25km/u.

De mederijder die de dodentocht heeft gedaan met de 1.6 bandjes, zat ook aan 25km/u gemiddeld en die is zelfs nog sneller dan ik. Dus meedraaien aan 30 of 35km/u dat de meeste kennissen op hun racefiets draaien, gaat mij nooit lukken.

Dus daarom dat ik mijn gemiddelde toch ietske wil opkrikken om het gat wat kleiner te laten :lol:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Swannie »

ok, dan zou ik gewoon een goedkope mtb naaf kiezen, bv Deore of slx ofzo, en een simpele wegvelg, van Mavic of Dt en een wielspaker die ineen laten flansen.
Wegcassette er op, baanbandjes, en uwen mtb is in no time een wegfiets.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Reflex »

Swannie schreef:Zo veel verschil maakt nen mtb toch niet tegen de racevlo.
Ik rij soms met de mtb mee met de wegmannen, en wij komen dan binnen met een gemiddelde van tussen de 30 en de 33 gemiddeld op een rit van +100km.
Draai dan mee door en doe gewoon ook mee kop.
Enige aanpassing dat ik aan mijnen mtb heb gedaan is een 34t kamwiel op mijnen XX1.
Voor de rest gewoon mtb banden in 2.25 breedte (nu racing ralph).
Bandjes op 2.2 bar en gaan met die banaan.

In groep meerijden aan 30 gemiddeld met de mtb kan inderdaad makkelijk. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is. racer is veel stijver en directer en de zit is meestal dieper. Luchtweerstand en rolweerstand is hoe dan ook hoger op de mtb dan de racefiets. Zelfs met dunne banden op de mtb. Voor de weg pak ik dan ook de wegfiets en voor het veld de mtb. Net tegen de herfst rij ik wel eens op de mtb mee om te wennen aan de zit. Maar dan heb ik met een 34/11 soms echt te kort.

Overigens waarom 1.6 banden? Met 28mm racebanden of 32mm cyclocross banden (slicks) kun je ook rijden en dat gaat veel beter.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Free_ltd »

Dat kan ook, maar dan moet ik nog een extra setje velgen op de kop tikken om niet telkens te wisselen. Daarom was het ideaal geweest dat ik meteen racevelgen had met mtb naven. Maar niet zvident te vinden. Dan mss gewoon mtb velgen en daar smal bandje op. Cyclocross band idd nog niet aan gedacht.

Soms zie ik hier wel eens velgen aan een prijske. Dan wel nig andere casette, schijven en bandjes en ik ben vertrokken. Voor op de baan andere casette?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Racewielen in MTB

Bericht door Reflex »

Free_ltd schreef:Dat kan ook, maar dan moet ik nog een extra setje velgen op de kop tikken om niet telkens te wisselen. Daarom was het ideaal geweest dat ik meteen racevelgen had met mtb naven. Maar niet zvident te vinden. Dan mss gewoon mtb velgen en daar smal bandje op. Cyclocross band idd nog niet aan gedacht.

Soms zie ik hier wel eens velgen aan een prijske. Dan wel nig andere casette, schijven en bandjes en ik ben vertrokken. Voor op de baan andere casette?
Als je tubeless mtb banden hebt dan is een 2e setje wel handig ja. Zo niet dan kun je net zo goed de banden wisselen, kost je 5 min. Met een nieuwe wielset zul je ook een ketting moeten verwisselen tenzij je regelmatig met alle 2 de cassettes fietst. (En dan nog raadt ik 2 of meer kettingen aan).
Plaats reactie