Bike navigatie

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
rutten72
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 okt 2016 09:51

Bike navigatie

Bericht door rutten72 »

Hallo

ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met navigatie voor de mountainbike.
Gebruiken jullie navigatie op de mountainbike of enkel gps locatie?
Gebruik je dan een los apparaat/ device of een app op je mobiele telefoon? En welke?
Wat zijn de positieve punten of negatieve punten hiervan?
Waar zou ik rekening mee moeten houden (qua functionaliteiten en andere randzaken) bij aanschaf of gebruik van apparaat/ device of app?
Evt andere opmerkingen hierover zijn ook meer dan welkom.

Alvast bedankt

met vriendelijke groet
Grwn
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Bike navigatie

Bericht door aresius »

Er zijn inderdaad heel veel navigatie-/fietstrainingstoestellen op de markt. Om een goeie keuze te maken wat je wil, moet je goed weten waarvoor je het wil gebruiken. Een toestel dat superieur is voor alles, bestaat helaas (nog) niet.

De volgende uitleg beperkt zich even tot de Garmin producten (imho nog steeds de beste als het om navigatie gaat).
De pure navigatietoestellen GPSmap 64, Oregon, .. zijn super voor navigatie maar hebben geen hartslag/cadans/fietstraining mogelijkheden.
De Garmin Edge modellen zijn dan weer erop voorzien om de specifieke trainingsnoden van fietsers te ondersteunen. Helaas is de Edge dan weer beperkter als het gaat om puur navigeren en robuust zijn.

Zelf gebruik ik een (intussen redelijk oude) GPSmap 60csx. Voor mij is dit het ideale toestel, ideaal voor navigatie voor fietsen en wandelen.
Zelfs voor gebruik in de wagen is dit een fijn toestel. Afgelopen reis in Israel hebben we deze in de huurwagen gebruik in combinatie met een wegenkaart (van papier :lol: ) en we zijn overal geraakt waar nodig :)

Apps op gsm toestellen vind ik nogal fragiel voor mountainbike gebruik.
Tegenwoordig heb je ook meer en meer sporthorloges met diverse GPS functies maar daar ben ik niet mee vertrouwd.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Bike navigatie

Bericht door Beny »

Ik zou zeker opteren voor een echt gps toestel en niet voor een app wegens:
- Nauwkeurigheid
- Robuust
- Waterdicht
- Mogelijkheden

Betreffende Garmin:
Alle outdoor toestellen en alle Edge toestellen zijn geschikt om op de mountainbike:
- Een bestemming te bereiken = routeren = naar analogie auto gps met begeleiding
- Een tocht exact na te rijden = track/spoor/koers volgen = op lijntje rijden
De benadering en de handelingen zijn uiteraard toestel type afhankelijk
Plaats reactie