Eerste MTB

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
beemer_e91
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 feb 2015 10:49

Re: Eerste MTB

Bericht door beemer_e91 »

Ik heb nog een mooie specialized in de aanbieding
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Bij een aantal winkels rondgegaan en mijn oog laten vallen op een Scott Scale 950, model van 2015.

http://www.bikezone.nl/scott-scale-950-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijs ligt op 1350, enige ervaringen en/of meningen? ;)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Eerste MTB

Bericht door chrisper »

Wat betreft 26, 27.5 of 29: dit zou ik zeker even testen, want ze rijden allemaal net wat anders.
Ik heb sinds kort ook de overstap gemaakt naar 29er, en rijd inderdaad zalig naar mijn gevoel (maar misschien ietsje minder 'speels')
Ik heb ook nog de 26 staan, en wil hem ook wel houden eerlijk gezegd. Ik vind de afwisseling wel heel leuk.

In de winkel waar ik de 29 kocht vertelden ze me dat er nu vooral 27.5 en 29 zijn, 26 gaat eruit
27.5 is vooral voor de kleinste framematen, de 29 voor de gemiddelde en grote frame-maten

en ik kan me enkel aansluiten bij vorige reacties wat betreft aankoop met uw budget.
voor 1500euro kun je leuke, goed afgemonteerde bikes vinden die nieuw zijn
tenzij je met dit budget ook nog schoenen, kleren, enz moet kopen.
mijn raad is eens bij lokale fietsboer binnenspringen, eens mogelijkheden bekijken (of testen) dat zal je een heel goed beeld geven
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

chrisper schreef:Wat betreft 26, 27.5 of 29: dit zou ik zeker even testen, want ze rijden allemaal net wat anders.
Ik heb sinds kort ook de overstap gemaakt naar 29er, en rijd inderdaad zalig naar mijn gevoel (maar misschien ietsje minder 'speels')
Ik heb ook nog de 26 staan, en wil hem ook wel houden eerlijk gezegd. Ik vind de afwisseling wel heel leuk.

In de winkel waar ik de 29 kocht vertelden ze me dat er nu vooral 27.5 en 29 zijn, 26 gaat eruit
27.5 is vooral voor de kleinste framematen, de 29 voor de gemiddelde en grote frame-maten

en ik kan me enkel aansluiten bij vorige reacties wat betreft aankoop met uw budget.
voor 1500euro kun je leuke, goed afgemonteerde bikes vinden die nieuw zijn
tenzij je met dit budget ook nog schoenen, kleren, enz moet kopen.
mijn raad is eens bij lokale fietsboer binnenspringen, eens mogelijkheden bekijken (of testen) dat zal je een heel goed beeld geven
Ben ondertussen een stuk of 6x gaan fietsen op de Teut te Zonhoven, met een 26' Medium.
Ikzelf ben 1m86 en weeg 75 kg ongeveer, zeer lange benen.
Vandaag een paar modellen getest in verschillende winkels, volgens de verkopers zou ik best een 29 nemen.

Granville EVO Team 29 2015 (880 Euro)
Scott Scale 950 29 2015 (1350 Euro)
Trek X-Cal 9 29 201? (990ish)

Granville, redelijk goed qua onderdelen, frame?
Trek, hier moet precies wat meer gespendeerd worden voor degelijke onderdelen te krijgen?
Scott, bij deze heb ik de indruk dat ondanks de iets hogere prijs ik wel direct aan het mtb'en ben zonder me (direct) ergens aan te ergeren ofzo, mooi frame ook imo. :) Lees redelijk goede recensies hierover, behalve het feit dat de remmen brol zouden zijn?

Qua kleding ben ik volledig in orde, veel kleding voor op de weg.
Alleen schoenen zou ik nog moeten kopen, en pedalen ook niet vergeten.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Eerste MTB

Bericht door chrisper »

in mijn geval, had ik in de tijd gekozen voor cube omdat afmontage/prijs wel vrij goed zat.
toen had ik voor de LTD reeks gekozen en +/-1200 betaald, en had daarvoor een goede xt groep.
deze bike is nu bijna 10 jaar, en die rijd nog schitterend zonder noemenswaardige kosten (behalve de normale slijtage kosten natuurlijk)
dus ik denk dat mijn investering wel niet slecht was (was toen ook van plan om een 600 euro uit te geven, blij dat ik toch iets meer uitgaf)
maar iedereen moet zijn eigen budget bepalen he
cube ltd reeks zit ongeveer tussen 1100 en 1500 euro, waarvoor je een goede basis xt afgemonteerde fiets voor terugkrijgt
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Eerste MTB

Bericht door dennisVO »

Evs schreef:Bij een aantal winkels rondgegaan en mijn oog laten vallen op een Scott Scale 950, model van 2015.

http://www.bikezone.nl/scott-scale-950-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijs ligt op 1350, enige ervaringen en/of meningen? ;)
ik ga mijn Scott Scale 960 wegdoen, moest je interesse hebben .... :-)
modeljaar: 2013
nieuwprijs 1199euro.
deze week ga ik hem op 2dehands.be zwieren, en volgt ook hier bij het onderdeel bikes&frames te koop mijn zoekertje.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

dennisVO schreef:
Evs schreef:Bij een aantal winkels rondgegaan en mijn oog laten vallen op een Scott Scale 950, model van 2015.

http://www.bikezone.nl/scott-scale-950-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijs ligt op 1350, enige ervaringen en/of meningen? ;)
ik ga mijn Scott Scale 960 wegdoen, moest je interesse hebben .... :-)
modeljaar: 2013
nieuwprijs 1199euro.
deze week ga ik hem op 2dehands.be zwieren, en volgt ook hier bij het onderdeel bikes&frames te koop mijn zoekertje.
Had wel interesse, maar het is een medium. Ik zoek een XL. :)
Heb je veel plezier van de fiets gehad? Wat zijn je algemene ervaringen?
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Eerste MTB

Bericht door dennisVO »

Evs schreef:
dennisVO schreef:
Evs schreef:Bij een aantal winkels rondgegaan en mijn oog laten vallen op een Scott Scale 950, model van 2015.

http://www.bikezone.nl/scott-scale-950-2015" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijs ligt op 1350, enige ervaringen en/of meningen? ;)
ik ga mijn Scott Scale 960 wegdoen, moest je interesse hebben .... :-)
modeljaar: 2013
nieuwprijs 1199euro.
deze week ga ik hem op 2dehands.be zwieren, en volgt ook hier bij het onderdeel bikes&frames te koop mijn zoekertje.
Had wel interesse, maar het is een medium. Ik zoek een XL. :)
Heb je veel plezier van de fiets gehad? Wat zijn je algemene ervaringen?
het is mijn eerste fiets geweest en ik kan er alleen maar lof over spreken.
ik heb er geen brokken/kosten aan gehad.
hij deed/doet alles wat hij moet doen.
veel plezier aan gehad, en hopelijk de volgende eigenaar ook.
Evs
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 jan 2016 22:23

Re: Eerste MTB

Bericht door Evs »

Nog altijd geen mtb gekocht. :roll:

Ben al veel winkels gaan bezoeken, allerhande prijzen en variaties tegengekomen.

Waar ik wel al uit ben is dat ik single speed wil gaan rijden.

Waar ik nog niet uit ben is:

Scott Scale 950,
Rocky Mountain Vertex 930 en zo default rijden,
of full-out gaan met Vertex 950 RSL met Crest's voor tubeless en DT-350.

Op de fiets ga ik graag vooruit, ik weet (nog) niet als ik me verloop van tijd ga storen aan het niet kiezen voor carbon en zou minder graag duurdere upgrades doen aan een alu frame.
Misschien toch nog even sparen. :)
Ervaringen met tubeless carbon tov alu?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Eerste MTB

Bericht door Wacky-S »

Single speed (1x1) of 1x11? groot verschil :wink:

Waarom zou een alu geen duurdere upgrades verdienen?

Vraag aan je LBS of je eens op eenzelfde model (zelfde vork en wielen) in alu en carbon mag rijden. Dan kan je zelf afwegen of het verschil in rijgedrag de meerprijs waard is...
Als je het budget hebt, ga gerust voor een carbon, anders neem gewoon alu voor je eerst bike.

En denk eraan, hoe duurder de bike qua afmontage, hoe duurder de kosten zijn bij herstellingen :-"

Ik rij zowel tubeless als met binnenband. Voordeel van tubeless is dat je met minder druk kan rijden (meer grip) en kans op platte band is een stuk minder. Nadeel is dat het meer werk is om banden te wisselen als je met 1 wielset rijdt.
Plaats reactie