Onderhoud en wassen van bike

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door dennisVO »

Gke schreef:
Free_ltd schreef:Paar weken terug de TT van Kortrijk-Dutsel gereden. Achteraf aanschuiven voor de kuisstand en voor mij kwam er een hogedrukreiniger vrij. Dus die maar genomen. Goed opgelet dat ik voldoende afstand had en niet direct erop spoot.

Paar dagen erna een gekraak aan de fiets en niet kunnen vinden wat het was. Rit erop van hetzelfde. Dacht dan eerst omdat het zadel gebarsten was en dan nog eens met ander zadel gaan rijden, maar geen verbetering.

Dus fiets binnen gebracht en kreeg nu telefoon van de LBS met de vraag of ik mijne fiets altijd poetste met de hogedrukreiniger. :oops: Dus de enige keer dat ik het deed, meteen problemen. Body en bracket staken vol water en lagers al aan het roesten.

Dus zaterdag is hij klaar, maar de rekening gaat volgens mij niet lekker aanvoelen ](*,)

Zeer dure les geweest ](*,) ](*,) ](*,)
Denk eerder dat je hier echt pech hebt gehad....
En zeker geen leuk nieuws is.

dat lijkt me ook gewoon pech.
er zat missch nergens tegoei vet in, waardoor het water overal binnen kan?

soit, ik (en m'n kameraad) spuiten onze fiets al 2 jaar af met de hoge druk na elke TT, en nog nooit last gehad van iets.
ik droog m'n ketting wel af, en dan tikje lube er op.
maar verder…. niks.

ik merk wel dat met een gewone tuinslang het vuil er écht niet afgaat (enkel de brokken), en met de hoge druk van een carwash (heet water) is hij het properste :-)
Ivo L
Mountainbiker
Berichten: 456
Lid geworden op: vr 16 jan 2004 17:05
Rijdt met: Canyon Exceed

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door Ivo L »

geertg schreef:Vorkolie op de foamrings, heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Een druppeltje op de ring en dan openwrijven of wat?
Idem vork met vorkolie behandelen, is dit een druppel op het bewegende gedeelte en dat openwrijven?
Afbeelding
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door Free_ltd »

dennisVO schreef:
Gke schreef:
Free_ltd schreef:Paar weken terug de TT van Kortrijk-Dutsel gereden. Achteraf aanschuiven voor de kuisstand en voor mij kwam er een hogedrukreiniger vrij. Dus die maar genomen. Goed opgelet dat ik voldoende afstand had en niet direct erop spoot.

Paar dagen erna een gekraak aan de fiets en niet kunnen vinden wat het was. Rit erop van hetzelfde. Dacht dan eerst omdat het zadel gebarsten was en dan nog eens met ander zadel gaan rijden, maar geen verbetering.

Dus fiets binnen gebracht en kreeg nu telefoon van de LBS met de vraag of ik mijne fiets altijd poetste met de hogedrukreiniger. :oops: Dus de enige keer dat ik het deed, meteen problemen. Body en bracket staken vol water en lagers al aan het roesten.

Dus zaterdag is hij klaar, maar de rekening gaat volgens mij niet lekker aanvoelen ](*,)

Zeer dure les geweest ](*,) ](*,) ](*,)
Denk eerder dat je hier echt pech hebt gehad....
En zeker geen leuk nieuws is.

dat lijkt me ook gewoon pech.
er zat missch nergens tegoei vet in, waardoor het water overal binnen kan?

soit, ik (en m'n kameraad) spuiten onze fiets al 2 jaar af met de hoge druk na elke TT, en nog nooit last gehad van iets.
ik droog m'n ketting wel af, en dan tikje lube er op.
maar verder…. niks.

ik merk wel dat met een gewone tuinslang het vuil er écht niet afgaat (enkel de brokken), en met de hoge druk van een carwash (heet water) is hij het properste :-)
Ik vind het ook wel vreemd. En vorige week is iemand mee gaan MTB'en die het ook wel heel vreemd vindt. Die vindt dat een MTB daar tegen moet kunnen omdat ge in extreme omstandigheden zit soms.

Dus ja, is de fiets af fabriek mss niet goed ingevet of maakt de LSB mij blaasjes wijs? LSB zei dat hij dat in zijn beginjaren ook een keer had voor gehad en toen zijn lesje geleerd had.

Ik weet van vroeger dat men altijd zei om nooit te kort op de onderdelen te spuiten. Idem voor mijn andere hobby, motoren. Daar heb ik zelfs ooit zo hard op mijn ketting gespoten dat gewoonweg de o-ringetjes kapot gingen en overal rubbertjes uit staken :lol: Was toen ook een dure les :lol:

Toen ik hem ging ophalen, zag ik overal vet uitsteken, dus denk wel dat hij nu heel goed is ingevet :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door Free_ltd »

Gke schreef:
Free_ltd schreef:Paar weken terug de TT van Kortrijk-Dutsel gereden. Achteraf aanschuiven voor de kuisstand en voor mij kwam er een hogedrukreiniger vrij. Dus die maar genomen. Goed opgelet dat ik voldoende afstand had en niet direct erop spoot.

Paar dagen erna een gekraak aan de fiets en niet kunnen vinden wat het was. Rit erop van hetzelfde. Dacht dan eerst omdat het zadel gebarsten was en dan nog eens met ander zadel gaan rijden, maar geen verbetering.

Dus fiets binnen gebracht en kreeg nu telefoon van de LBS met de vraag of ik mijne fiets altijd poetste met de hogedrukreiniger. :oops: Dus de enige keer dat ik het deed, meteen problemen. Body en bracket staken vol water en lagers al aan het roesten.

Dus zaterdag is hij klaar, maar de rekening gaat volgens mij niet lekker aanvoelen ](*,)

Zeer dure les geweest ](*,) ](*,) ](*,)
Denk eerder dat je hier echt pech hebt gehad....
En zeker geen leuk nieuws is.


Ik spuit regelmatig de Bike af met de hogedruk, en ik zie het er zoveel dat doen op TT's
Natuurlijk niet doen met een vuilfrees... En wat weg blijven van lagers.

Ik ga meestal als volgt te werk,

Alles even goed afspuiten,
Wat warm water en car polish...
Alles kuisen met borstel met lange haren en of spons...
Ketting reinigen met ketting reiniger, brake cleaner of dreft, maakt allemaal niet zo veel verschil.... Reinigen drogen en in vetten.
Fietske wat opblinken en klaar zetten voor volgende rit.

Ik heb in het verleden gemerkt dat hogedruk niet zoveel kwaad kan tov ontvettende producten.
Water verdampt relatief snel(zolang er vet in je lagers zit komt het water niet in contact met je kogels,... ) .Ontvettende producten, komen onvermijdelijk waar je lagers zitten, en dat verdampt niet, maar vreet beetje bij beetje het vet weg.... Je krijgt eerst het gevoel dat je lagers wat soepeler lopen (minder vet = minder weerstand), tot er dan water tussen komt... Dan gaan ze vast lopen.
Is een persoonlijke vaststelling, en zal door vele niet goedgekeurd worden, maar zoals eerder aangegeven ieder zijn manier...
Totale reiniging +\- 15min. En Bike ziet er na het kuisen als nieuw uit....
Eigenlijk voel ik geen nood voor een HDR te gebruiken. Met de moto wel.
Maar op die TT was dat de eerste die vrij kwam. Stonden er 2, waarvan eentje met vuilfrees op 8-[ . Maar ik had de andere.

Thuis doe ik het met tuinslang. Eerst spuit ik de dikke modder eraf. Daarna ketting met ontvetter inspuiten en de natte fiets met shampoo inspuiten. Heb nu die van Muc-Off, die ik ook voor de moto gebruik. Daarna ga ik er met een dikke spons over met warm water. Dan weer afspuiten en dan nog eens shampoo en spons. En als laatste afspuiten. Dan nog eens met de compressor de fiets droog blazen.

En nu dat ik hier ineens dat typ van die compressor, stel ik me ineens ook de vraag of daar het probleem niet zit, dat ik eerder daarmee tussen de spleetjes heb geblazen.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door geertg »

Ivo L schreef:
geertg schreef:Vorkolie op de foamrings, heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Een druppeltje op de ring en dan openwrijven of wat?
Idem vork met vorkolie behandelen, is dit een druppel op het bewegende gedeelte en dat openwrijven?
Afbeelding
Ken Brunox maar heb er ook al veel negatief over gelezen.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door chrisper »

ik gebruik ook geen brunox wegens de slechte commentaren die ik heb gehoord en gelezen.
zelf dus geen ervaring mee.
ik gebruik gewone vorkolie, zo een fles om wat olie te druppelen zoals kettingolie om te druppelen
debruynesuiker
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 jun 2016 08:46

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door debruynesuiker »

hoe onderhoud je het best je derrailleurs en voorvork dan?

ik gebruik voorlopig droge/vochtige vod.
reinercremers
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 aug 2016 22:48

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door reinercremers »

Hey,

Ik heb me net een nieuwe Canyon CF 6.9 aangeschaft en ben er zo fan van dat ik hem graag zo lang mogelijk in ere wil houden. Daarom nog enkele vraagjes die zich meer op het langdurig onderhoud richten:

Hoe vaak gaan jullie de Crank uit elkaar halen en onderhouden? Wat houd dit juist in? Welk vet gebruik je hiervoor?
Welk vet gebruik voor de steekas vettig te houden? Is dit nodig?

Hoe vaak ontlucht je de remmen?

Hoeveel km gaan tandwielen gemiddeld mee?

Is het invetten van een voorvork nodig?

Zijn er nog zaken die om de zoveel maanden moeten gebeuren naast het proper houden van ketting en fiets?

Grtz,

Reiner
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door chrisper »

Bij mij gaat de bike 1x per jaar helemaal uit elkaar.
Dan hou ik enkel een kader over.
En begin dan alles terug te monteren. Eerst alles grondig reinigen uiteraard, en controleren op slijtage. Indien nodig vervangen. En invetten.
Hoelang tandwielen enz meegaan hangt af van gebruik, en de omstandigheden waarin gebruikt bvb modder zand...
Voorvork heeft toch jaarlijks grondige beurt nodig, alle olie en dichtingen vervangen...
Goeie tip nog, waar kabels frame kunnen raken zou ik doorzichtige frame beschermings stickers hangen. Kabels die tegen frame schuren kunnen nogal beschadigen
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door chrisper »

O ja, remmen ontlucht ik enkel als ik er probleem met krijg
Plaats reactie