Onderhoud en wassen van bike

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
hcmudd
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 02 jun 2015 02:04

Onderhoud en wassen van bike

Bericht door hcmudd »

Hello peepz,

Ik vroeg mij af: hoe onderhouden jullie jullie bike na het maken van een fietstocht?
Draaien jullie de fiets zo goed als uit elkaar voor alle onderdelen fatsoenlijke proper te maken?
Een goede vriend van me die al even met een mtb rijdt draait hem dus na het fietsen zo goed als volledig uit elkaar en kuist zo zijn onderdelen.
Nu ik als beginner heb geen clue van wat ik doe als ik een fiets uit elkaar draai.. :roll: :-k ](*,)

Welke onderdelen en op welke manier moet ik deze onderdelen dan fatsoenlijk onderhouden voor een zo lang mogelijke levensduur van de fiets te hebben?

En hoe "kuisen" jullie de fiets na een tocht?
Gewoon afspuiten met de hogedrukreiniger? Of de fiets wassen met de hand en een spons?
Misschien ook een domme vraag: :roll:
Welke zeep gebruiken jullie?
bv: fiets proper maken met dreft in het water? Kan dit kwaad?
Ik zou niet willen dat ik iets om zeep help ( :lol: ), door het gebruiken van de verkeerde producten.

Hopelijk kunnen jullie mij wat duidelijkheid geven..
Cheers!!
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door KrisMaes76 »

Beetje overdreven om fiets volledig uit elkaar te halen na elke rit, maar ik denk dat iedereen wel een andere methode hanteert, gaande van alles uiteen tot niks :)


hoe ik mn ros proper houd:

Indien na de rit fiets enkel wat stoffig: binnenpoten van de voorvork en demper proper vegen en kijken of er nie teveel stof en vuil op ketting zit, verder doe ik er niks aan (tenzij de stoflaag na een paar ritten te veel wordt)

Fiets te vuil: afspoelen met water, sopje met milde allesreiniger en met zachte spons vuil afvegen, daarna fiets afspoelen en laten drogen

Ketting te vuil of niet soepel lopen: ketting afhalen, keukenontvetter erop, met harde borstel ketting schoon schrobben, afspoelen en dan drogen met verfstripper op laagste stand.
G-Bikes
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 20:05

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door G-Bikes »

Er bestaan idd vele manieren om dit te doen. Je kan dikwijls het beste poetsen met lauw water met daarin een paar druppels dreft. Is je fiets gedaan dan kan je met datzelfde water nog je ketting doen (dreft werkt ook ontvettend is is niet zo agressief als een ontvetter). Daarna alles droog maken en je fiets en ketting in de wax zetten.
gvg
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: za 10 jan 2015 18:00
Rijdt met: BMC teamelite TE02 29 XT
Contacteer:

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door gvg »

Zoals veel dingen in het leven hangt alles af van tijd en geld.

Heb je veel geld en weinig tijd, dan kan je overwegen om de fiets altijd met de hogedrukreiniger af te spuiten en daarna met een spray over de ketting en tandwielen te gaan en om de zoveel tijd uw te lagers en andere onderdelen vervangen.

Heb je veel tijd en weinig geld, dan is uit elkaar halen zeker een optie.

Als je, zoals ik, weinig tijd én weinig geld hebt, dan kan je mijn methode volgen:

1) alle grof vuil afspoelen met tuinslang
2) alles, behalve ketting en tandwielen, proper maken met een zeepsopje en spons.
3) ketting en tandwielen inspuiten met een reiniging product.
4) 5 minuten laten inwerken
5) ketting en tandwielen afspoelen met tuinslang en daarna met dat sopje, maar deze keer met een slechte spons
6) afdrogen van de hele fiets, ook de ketting en tandwielen. (met handdoek, ik overweeg een compressor te kopen om dit met perslucht te doen)
7) ketting smeren met ketting olie (de tandwielen laat ik droog)
8.) carbon inspuiten met een carbon spray en oppoetsen met een doekje.

Dat alles kost me een uurtje. Heel soms heb ik geen zin en spoel ik enkel af met de tuinslang. Heel soms heb ik super veel zin en dan haal ik de wielen er af en ga grondig door alle onderdelen (doekje tussen elke tandwiel enzo).

Nog een kleine disclaimer: Ik heb nog maar een kleine 2 maanden mijn fiets en bovenstaande is op basis van gesprekken met dealers en hetgeen ik op het net gevonden heb, niet op basis van eigen ervaring.
Laatst gewijzigd door gvg op do 02 jul 2015 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door Free_ltd »

Paar weken terug de TT van Kortrijk-Dutsel gereden. Achteraf aanschuiven voor de kuisstand en voor mij kwam er een hogedrukreiniger vrij. Dus die maar genomen. Goed opgelet dat ik voldoende afstand had en niet direct erop spoot.

Paar dagen erna een gekraak aan de fiets en niet kunnen vinden wat het was. Rit erop van hetzelfde. Dacht dan eerst omdat het zadel gebarsten was en dan nog eens met ander zadel gaan rijden, maar geen verbetering.

Dus fiets binnen gebracht en kreeg nu telefoon van de LBS met de vraag of ik mijne fiets altijd poetste met de hogedrukreiniger. :oops: Dus de enige keer dat ik het deed, meteen problemen. Body en bracket staken vol water en lagers al aan het roesten.

Dus zaterdag is hij klaar, maar de rekening gaat volgens mij niet lekker aanvoelen ](*,)

Zeer dure les geweest ](*,) ](*,) ](*,)
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door chrisper »

hogedrukreiniger doe ik nooit.
als ik tuinslang gebruik let ik er ook op dat ik niet zijdelings op de trapas en wielnaven spuit.
zo veel mogelijk van boven af spuiten.

verder kuis ik als volgt (na iedere rit):
- als de fiets niet echt vuil is (enkel wat stoffig)
kuis ik enkel het stof wat af, poten van de vork reinigen en opnieuw beetje vorkolie op de foamrings, ketting afstoffen en door doek halen en opnieuw wat olie erop
-als de fiets echt vuil is (modder of al paar keer stoffig geweest)
wielen uit de fiets, wassen met fietsshampoo, ketting ontvetten, alles grondig en voorzichtig afspoelen, drogen, ketting insmeren, vork behandelen met vorkolie, eventueel schijven es kuisen met brake-cleaner, terwijl blokjes checken of ze nog niet versleten zijn...

om de 3 a 4 maand haal ik de fiets eens uit elkaar, alles grondig reinigen en invetten (balhoofd, trapas.....)

mijn advies: de ketting niet sprayen maar druppelen, en als dit wat ingetrokken is, de ketting afkuisen met een vod. het is best dat het smeerproduct tussen de schakels zit, en niet op de ketting want dit trekt enkel meer vuil aan die er aan blijft kleven
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door geertg »

Vorkolie op de foamrings, heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Een druppeltje op de ring en dan openwrijven of wat?
Idem vork met vorkolie behandelen, is dit een druppel op het bewegende gedeelte en dat openwrijven?
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door chrisper »

geertg schreef:Vorkolie op de foamrings, heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Een druppeltje op de ring en dan openwrijven of wat?
Idem vork met vorkolie behandelen, is dit een druppel op het bewegende gedeelte en dat openwrijven?
ik doe een paar druppels vorkolie op de ring, en veer dan mijn vork enkele keren in. hierdoor komt er ook nog een beetje vuil los van de ringen zodat die niet schuren op de vorkpoten. dat kuis ik dan af met een propere vod.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door geertg »

chrisper schreef:
geertg schreef:Vorkolie op de foamrings, heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Een druppeltje op de ring en dan openwrijven of wat?
Idem vork met vorkolie behandelen, is dit een druppel op het bewegende gedeelte en dat openwrijven?
ik doe een paar druppels vorkolie op de ring, en veer dan mijn vork enkele keren in. hierdoor komt er ook nog een beetje vuil los van de ringen zodat die niet schuren op de vorkpoten. dat kuis ik dan af met een propere vod.
Dank, zal dat ook eens doen.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: Onderhoud en wassen van bike

Bericht door Gke »

Free_ltd schreef:Paar weken terug de TT van Kortrijk-Dutsel gereden. Achteraf aanschuiven voor de kuisstand en voor mij kwam er een hogedrukreiniger vrij. Dus die maar genomen. Goed opgelet dat ik voldoende afstand had en niet direct erop spoot.

Paar dagen erna een gekraak aan de fiets en niet kunnen vinden wat het was. Rit erop van hetzelfde. Dacht dan eerst omdat het zadel gebarsten was en dan nog eens met ander zadel gaan rijden, maar geen verbetering.

Dus fiets binnen gebracht en kreeg nu telefoon van de LBS met de vraag of ik mijne fiets altijd poetste met de hogedrukreiniger. :oops: Dus de enige keer dat ik het deed, meteen problemen. Body en bracket staken vol water en lagers al aan het roesten.

Dus zaterdag is hij klaar, maar de rekening gaat volgens mij niet lekker aanvoelen ](*,)

Zeer dure les geweest ](*,) ](*,) ](*,)
Denk eerder dat je hier echt pech hebt gehad....
En zeker geen leuk nieuws is.


Ik spuit regelmatig de Bike af met de hogedruk, en ik zie het er zoveel dat doen op TT's
Natuurlijk niet doen met een vuilfrees... En wat weg blijven van lagers.

Ik ga meestal als volgt te werk,

Alles even goed afspuiten,
Wat warm water en car polish...
Alles kuisen met borstel met lange haren en of spons...
Ketting reinigen met ketting reiniger, brake cleaner of dreft, maakt allemaal niet zo veel verschil.... Reinigen drogen en in vetten.
Fietske wat opblinken en klaar zetten voor volgende rit.

Ik heb in het verleden gemerkt dat hogedruk niet zoveel kwaad kan tov ontvettende producten.
Water verdampt relatief snel(zolang er vet in je lagers zit komt het water niet in contact met je kogels,... ) .Ontvettende producten, komen onvermijdelijk waar je lagers zitten, en dat verdampt niet, maar vreet beetje bij beetje het vet weg.... Je krijgt eerst het gevoel dat je lagers wat soepeler lopen (minder vet = minder weerstand), tot er dan water tussen komt... Dan gaan ze vast lopen.
Is een persoonlijke vaststelling, en zal door vele niet goedgekeurd worden, maar zoals eerder aangegeven ieder zijn manier...
Totale reiniging +\- 15min. En Bike ziet er na het kuisen als nieuw uit....
Plaats reactie