Invloed gewicht biker

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-Simon-
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 okt 2015 22:12
Rijdt met: Evil - The Following MB

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door -Simon- »

Ben zelf ook niet de zwaarste, en lang geen specialist maar moet je niet beginnen met ifv je gewicht de "sag" af te regelen? Rebound moet je instellen afhankelijk van terrein, er is genoeg lectuur hierover te vinden waar dat veel beter uitgelegd wordt dan dat ik dat kan, maar blijft altijd wat zoeken. En uiteraard bandendruk, best zo laag mogelijk, tubeless is your friend.
Als dit allemaal een beetje goed zit zou je niet meer of minder mogen stuiteren dan anderen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Reflex »

Ik durf afhankelijk van het parcours ook best nog te spelen met de sag hoor. Heb ik meer vering nodig dan gaat er minder druk in. En als ik op relatief makkelijk terrein zit gaat er meer druk in. Of zelfs de vaste vork. Maar dit uiteraard in wedstrijden. Voor recreatief fietsen ga ik van een bepaalde instelling uit.
Odan
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 13 apr 2017 11:42
Rijdt met: Lapierre zesty 927 ultimate AM

Re: Invloed gewicht biker

Bericht door Odan »

Wil je echt je vering volledig afstellen voor zowel goede midrange travel , en toch het volledige bereik van de vering te gebruiken.. zonder je sag ofwel beenhard of wel te zacht te zetten.. moet je eigenlijk eens beginnen spelen met bottomless tokens en je vering meer progressief maken :)
Want met de standaard veer je vering " slapper" zetten om meer veerweg te krijgen impliceert ook dat je de midrange en short range "slapper" maakt , terwijl je eigenlijk minder totale veerweg ter beschikking hebt omdat je sneller je vering zal laten toeslaan ( slapper + dieper in de travel)
Met tokens verminder je het luchtvolume en niet de veerweg.. waardoor je dus met minder sag toch met een lager basis druk in de vering zit waardoor je vering veel breder aanspreekbaar is
Plaats reactie