Forumoverzicht All about MTB Beginnershoek training: rijden op souplesse

training: rijden op souplesse

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht wo 23 apr 2008 22:41
Iegienie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2005
Griet schreef:
Ben maandag terug gestart met de trainingen na 2 weken herstel.

Direct begonnen met souplessetraining en ik moet zeggen het zal iets van lange duur worden.
Mijne hartslag gaat direct de hoogte in, mijn snelheid piekt naar beneden, krijg krampen in mijn kuiten...........en kan niet stilzitten op mijne zadel.

Maar 't is hier al eerder vermeld dat het vooral "blijven oefenen"zal zijn dus ik weet mij de volgende weken........maanden wel te amuseren.


hehe, allemaal heel klassieke symptomen. don't worrie.

je zal zien, tis wel van lange adem, maar er is wel al na een paar keer een ferme vooruitgang te "meten". Zoals Sunn ook al zei, je mag ook je tpm niet in één keer 30 toeren hoger brengen.

Succes alvast !!!

Bericht do 15 mei 2008 18:28
seren Mountainbiker

Berichten: 2
Mijn bike: Cube Ltd CC Messe
Vandaag ook te horen gekregen van mijn lbs dat het beter is licht te trappen dan zwaar.

Ik viel uit de lucht!

Ik ben nog maar 1,5 maanden bezig met mtb'en en dacht net dat ik vrij goed bezig was. Ik fiets tot nu toe vooral de bloso routes in brabant en de kempen (diest/blauberg/herentals/aarschot/heverlee) en draai meer dan 50% van de tijd op de zwaarste vertanding.
En ik maar lachen met die 'sukkelaars' die gelijk zot aan het ronddraaien waren.
Door vroeger jaren te skateboarden en tijdens mijn studentenjaren veel te trekken, klimmen en beginnend alpinisme te beoefenen (in bergachtig terrein, duh) zijn mijn benen vrij sterk.
Mijn lbs zei dat ik last ging krijgen van mijn knieën en krampen, vooral dan bij langere tochten. Ik fiets nu gemiddeld 30km per dag, met af en toe eens een tocht van 45-65km. Hierbij ben ik tot nu toe van deze klachten bespaard gebleven.

Het hier reeds beschreven fenomeen van zwaar een helling op te 'sleuren' en boven (min of meer) stil te vallen komt mij inderdaad wel bekend voor. Al is dit voor mij enkel bij zwakkere hellingen, bij het steilere werk schakel ik lichter en draai meer op souplesse, maar dan voel(de) ik mij wel een mietje ;)

Ik ga proberen lichter te draaien in (kleine) stappen, al zal dit voor mij wel moeilijk worden (vooral, zoals reeds gezegd, mentaal). Best in combinatie met een hartslagmeter, hierdoor ga ik in het begin waarschijnlijk wel minder snel rijden dan nu.

Op hoop van zegen.

Bericht za 17 mei 2008 11:35
pikethebike jr Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 788
Mijn bike: Olympia Alpina
Wat betreft die lage hartslag: Wanneer ik groter trap ligt het voor mij moeilijker om die hartslag omlaag te krijgen (onder de 140), schakel ik dan terug, en dus een hogere trapfrequentie, dan zakt die vanzelf.

Gisteren nog 2.5 uur aan een gemiddelde hrm van 140 gereden met de koersfiets, met een gemiddelde snelheid van 23.5 Km/u. (conditie is niet vet tegenwoordig)

Gewoon simpelweg de hrm in het oog gehouden (proberen onder de 140 te blijven), en in functie daarvan kleiner of groter gaan trappen, frequentie bleef min of meer gelijk.

Je leert op die manier volgens mij automatisch op souplesse draaien.

Greetz

Pike jr

Bericht wo 28 mei 2008 20:00
cyclon Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1635
http://www.peddelaarsaalten.nl/Download ... strong.pdf

Toch wijzen veel mensen op de opvallend hoge
trapfrequentie die Armstrong kan aanhouden als
sleutel tot zijn succes. Zijn trapfrequentie is tijdens
zijn tijdritten met de jaren inderdaad gestegen van
85-95 naar 105-110 omwentelingen per minuut.
Dit lijkt nogal tegenstrijdig met de bovenstaande
verklaring van een toename in zijn langzame type Ivezels,
maar dit is het niet. Bij eenzelfde vermogen
hoef je bij een hogere trapfrequentie immers
minder kracht te leveren (vermogen = kracht x
omwentelingssnelheid). Zoals gezegd gebruik je
voornamelijk type I-vezels als er weinig kracht nodig
is en schakel je pas je type II-vezels in bij een
hoger krachtsniveau. De factor kracht blijkt wat dat
betreft bepalend voor het gebruik van het type
spiervezel.
Hoewel elke wielrenner anders in elkaar zit, is over
het algemeen verstandig een hoge trapfrequentie
tijdens wedstrijden en trainingen, met name ook
tijdens rustige duurtrainingen, aan te houden
en/of aan te leren. Bijkomende voordelen van een
hoge trapfrequentie (boven de negentig tot honderd
omwentelingen per minuut) zijn dat het
gevoelsmatig minder zwaar aanvoelt, dat je de snel
vermoeibare type II-vezels niet uitput voor je ze
echt nodig hebt (demarrage, eindsprint) en dat de
doorbloeding in de spieren beter is in vergelijking
met een lage trapfrequentie (beneden de zeventig
omwentelingen). Een betere doorbloeding
zorgt voor een betere aan- en afvoer van
respectievelijk voedings- en afvalstoffen,
waardoor je de inspanning langer kan volhouden.

Bericht zo 11 jun 2017 13:46
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 701
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Oud topic, maar blij dat ik het gevonden heb.

Al sinds een paar maanden het gevoel dat ik niet meer vooruit ga en dat klimmen totaal niet meer lukt. Ik heb er ook een hekel aan. 2 jaar terug reed ik op kop met de mannen en nu gaan die mij los voorbij en los van mij weg. Klimmen is bij mij een marteling. Heb me zelfs een 42 gelegd achteraan met het idee makkelijker boven te geraken, maar het blijft stoempen gewoon.

Mij nu eens ingelezen over 'souplesse' en ben er zeker van dat da er bij mij compleet niet in zit. Ik ben nog in blijde verwachting van mijn smalle bandjes en als die er zijn, ga ik wat meer op de baan oefenen op die souplesse omdat ik vermoed dat het daar ietske makkelijker is dat off-road. Tis te hopen dat ik het onder de knie kan krijgen.

Bericht zo 11 jun 2017 19:34
chrisper Mountainbiker

Berichten: 666
Mijn bike: Trek Superfly 8 29inch / Cube LTD 26inch
geloof me, als je volhoud (en in t begin er veel op let) dan lukt het vast wel
ik ben het ook aan het aanleren, en het lukt steeds beter en beter
vroeger soms ook es teveel op groot verzet, en daardoor teveel op kracht rijden
met soms rugpijn tot gevolg
gaat nu echt steeds beter en beter, kom soms ergens makkelijker boven, en recupereer ook rappen na een klim
nu is t vooral nog een mentale kwestie bij mij
als iemand me zo inhaalt, dan heb ik soms het gevoel ik kan daar makkelijk achter als ik wat groter schakel enz
maar dat moet je proberen negeren

Bericht za 17 jun 2017 12:58
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 701
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Moet me nog te goei inlezen of ik wel goed bezig ben.
Ik lees dingen van cadans rond de 90 en 100, maar gisteren met brede banden op de baan gaan rijden en zat tussen de 70 en 80 cadans en hierbij probeerde ik wel rekening te houden om mijn hartslag tussen 110 en 130 te houden zodat ik ook nog wat droger komt te staan :lol: Maar zat ook regelmatig rond de 150 hartslag.

Heb op kleiner verzet gefietst telkens en merkte wel dat ik na 25km uiteindelijk meer uithoudingsvermogen had. Beklimmingen heb ik er nog niet bij genomen.

Deze morgen mijn 28mm bandjes gaan halen en alles klaar gezet voor vanavond eens een uurke of 2 te gaan rijden en zien dat ik aan die souplesse geraak :lol:
Maar ik weet niet of hartslag en souplesse iets met mekaar te zien heeft?

Bericht vr 23 jun 2017 16:22
Free_ltd Mountainbiker

Berichten: 701
Mijn bike: Trek X-Caliber 9 29" 2016
Dat doe ik nu al een aantal ritten en het bevalt me wel. Maar klimmen blijft pijn doen :lol: Dat beloofd voor volgende week zondag in La Roche en Ardennes.

Maar toch moet ik nog in snelheid winnen en soms gaat het me wat te snel rond. Maar zoals ik al vaak heb gelezen, kan dat gerust 6 maanden tot een jaar duren eer ge er compleet mee weg zijt. Daarom dat ik ook nu wielen met 28mm bandjes heb voor soms op de weg te gaan rijden. Daar vind ik het wat makkelijker om op te oefenen.

Bericht vr 23 jun 2017 20:47
mtber1975 Mountainbiker

Berichten: 12
Je moet ze alle 2 trainen souplesse en kracht als je alleen souplesse traint zal de snelheid niet veel omhoog gaan ,souplesse rijden is ook niet voor iedereen hetzelfde voor de ene is 110cadans goed gevoel voor de ander 97 cadans.
Lance reed hogere cadans op advies van zijn dokter omdat hij door doping meer zuurstof kon verplaatsen in het bloed. (Of het was toch zoiets) docu staat op YouTube waarin ze dit uitleggen.
rij nu 5jaar en kan nu pas de groep volgen altijd op souplesse getraind,dit jaar zwaarder verzet beginnentrainen en snelheid gaat omhoog, na 3 weken merk je al groot verschil.mvg

Vorige

Keer terug naar Beginnershoek