1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
Nielslein
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 okt 2014 08:50

1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door Nielslein »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het MTB'en en wil graag een tweedehands fiets kopen om ermee te beginnen. Ikzelf met 185 lang, binnenbeenlengte 88.
Ik heb ook een racefiets met framemaat 59 en deze is goed.

Volgende fiets zou ik eventueel willen oppikken:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... at-18.html

Na wat berekend te hebben op verschillende sites en met verschillende methodes, kom ik op de maat 19" uit. De vraag die inmiddels al veel gesteld is: is dan deze 18" geschikt voor mij, of kan ik beter naar een grotere maat op zoek gaan...

Ik ben sowieso van plan om straks eens bij een fietsenmaker wat te gaan passen (18 - 20 inch) maar ervaring van andere leert me natuurlijk ook veel.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :-)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door eL Tee »

Een iets te kleine fiets kan je kunstmatig wat 'uitrekken'.

Een te grote fiets is al wat moeilijker te doen krimpen...

Persoonlijk zou ik kijken naar de 18".

Nu, je laten uitmeten zal idd. soelaas brengen. Best wel door een ervaren 'metriseur' ipv.
door een fietshandelaar die wel een 20" maar geen 18" (of omgekeerd) op stock heeft staan ;-)
Nielslein
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 14 okt 2014 08:50

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door Nielslein »

Ik ga me niet laten uitmeten, zeker omdat ik van plan ben om een tweedehands fietske te kopen.
Ik loop gewoon de zaak binnen en vraag of ik eens op wat fietsen kan zitten om te kijken of een 18" eventueel geschikt zou kunnen zijn.

Het aanbod van de link vind ik namelijk qua prijs-kwaliteit erg goed, vandaar ook de vraag of deze fiets mijn maten aan zou kunnen (185 lengte, 88 binnenbeenlengte).

Mijn vriendin heeft overigens hetzelfde model van fiets, haar maten zijn 172 lengte, 82 binnenbeenlengte en heeft de fiets in 16". Dit is voor haar een comfortabele maat. Op basis hiervan ben ik geneigd te denken dat 18" voor mij geschikt zou kunnen zijn.

Maar wanneer ik dingen lees op dit forum, dan neig ik weer meer naar 20".

Mij gaat het erom om niet helemaal naar daar te rijden om de fiets te gaan halen, als ik op voorhand had kunnen weten dat de maat toch niet geschikt was.

Maar als jij al zegt dat 18" beter zou zijn voor mijn metingen, dan kan ik het er dus op wagen...? :roll:
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door Johan-b »

Aan de hand van uw maten, 185/88, zou ik toch eerder een 20 zoeken.
Een 18 met uw maten is, naar mijn inziens, veel te race gericht.
Goed voor als je korte parcours gaat doen waar je over wil vliegen, minder goed voor de "normale" ritten.

Race gericht= met uw bbl gaat uw zadel heel hoog staan tov uw stuur, heel voorover gebogen dus.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door geertg »

Rij zelf met een cube ltd 18" en ben 1,75m. Een 18" lijkt mij eerlijk gezegd voor u te klein.
Gebruikersavatar
schuppe
Mountainbiker
Berichten: 754
Lid geworden op: vr 16 okt 2009 16:06
Rijdt met: orbea oiz h10tr 2022

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door schuppe »

ik ben 176 cm en heb met de 18" inch gereden (en net dezelfde als die jij wil aankopen). Als je kan kiezen kies je best altijd voor de kleinste maat om verschillende redenen. Maar als je bij deze moet kiezen voor een 18 of 20 " zou ik in jou geval gaan voor de 20", de 18" gaat sowieso te klein zijn.
Gebruikersavatar
master j
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 03 aug 2005 01:39
Rijdt met: Scott Scale 900 RC 29", Cube 22" ;-)
Contacteer:

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door master j »

Elk frame, elke frame fabrikant heeft zijn eigen geo.
Bij Cube heb je doorgaans een kortere framelengte tov andere merken in dezelfde maat.

Ben 1m85, binnenbeenlengte 89cm en heb een cube 22" (26"wielen)

Bovenbuis staat wat hoog, maar voor de rest rijdt dat prima. Zowel bergop als bergaf als technisch, of bochtig.

Voor u zou ik zeker de 20" adviseren.
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door psychoboarderke »

Ben zelf 1m82 groot, binnenbeenlengte weet ik zo even niet van buiten.
Indertijd een 26'er Cube LTD 20" gekocht op aanraden van de fietswinkel.
Ik wist toen nog niet beter.

Heb me enkele maanden terug laten opmeten en de 20" was godzijdank de juiste grootte voor mij.
Op een langere stuurpen na, waren geen nieuwe onderdelen nodig om de fiets af te stellen.

Ik zou dus ook eerder geneigd zijn je de 20" te adviseren.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: 1ste MTB kopen, maat 18 of 20?

Bericht door joske77 »

ik heb een reaction 20", BB 88cm, lengte 1.82m

zit perfect, geen last, ook niet bij ritten van +5 uur
Plaats reactie