Pijn in handen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Neonex
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 23:27
Rijdt met: Cube Ltd 29

Pijn in handen

Bericht door Neonex »

Mijn handen vallen presies altijd iin slaap na een km of 25. Dan moet ik altijd mijn handen losschudden om de 5 minuten. Want vorige week in geelrode was het zelfs zo erg dat ik met moeite mijn rem nog kon induwe na 40 km. Eens ik van de fiets stap is het altijd weg na een paar minuten. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Pijn in handen

Bericht door eL Tee »

Hoogstwaarschijnlijk een licht verkeerde positie van de handen. Idealiter vormt de bovenkant van jouw hand een rechte lijn met jouw onderarm.

Dit kan je verhelpen met ergonomische handgrepen zoals deze van Ergon.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Pijn in handen

Bericht door RigolleM »

eL Tee schreef:Dit kan je verhelpen met ergonomische handgrepen zoals deze van Ergon.
Is maar een lapmiddel, meestal is de fietspositie de bepalende faktor.

Heb ook van die Ergo grips gehad en het was beter, maar na een fietsopmeting was het duidelijk dat ik niet correct zat op mijn fiets. Momenteel geen last meer van slapende handen met gewone handvaten.
Gebruikersavatar
lucky7
Freelance medewerker
Berichten: 769
Lid geworden op: wo 06 nov 2002 20:43
Rijdt met: Moozes
Contacteer:

Re: Pijn in handen

Bericht door lucky7 »

Het kan zijn dat de bloeddoorstroming in de polsen niet meer optimaal is,dat geeft ook een slapend gevoel na een tijdje.
Gebruikersavatar
vtteddy
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 22:14
Rijdt met: Rotwild RX 750 ---KTM e-bike macina kapoho LT272

Re: Pijn in handen

Bericht door vtteddy »

Of dat ge een canal carpinus hebt. Dat u zenuw gekneld geraakt (verkeerde houding) en daardoor u vingers voelloos worden . Ergonomische handvatten knn je daarbij wel helpen maar is niet blijvend.
kriscros
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 06 nov 2012 19:25
Rijdt met: crossfiets

Re: Pijn in handen

Bericht door kriscros »

Heb het probleem ook gehad aan beide handen. Dacht dat het carpaal tunnel syndroom ofzo noemde. Heb me aan de rechterpols laten opereren zodat de zenuwen wat meer ruimte krijgen. Nu valt enkel mijn linkerhand nog in slaap. Kan nu toch met 1 hand men stuur deftig vast houden. Zou mijn linker eigenlijk ook moeten laten doen. Helaas heb ik er enkel last van tijdens het fietsen .
Neonex
Mountainbiker
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 23:27
Rijdt met: Cube Ltd 29

Re: Pijn in handen

Bericht door Neonex »

ik heb er eigenlijk alleen last van met men mtb niet met mijn koersfiets . dus denk ik dat ik mischien een misse houding heb op mijn mtb . of slechte handvaten (standaard van cube ). bij mijn scott had ik dit niet maar had daar wel bar ends op staan .
Sunreezer
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 20 mei 2007 15:52
Rijdt met: Orbea Alma Carbon

Re: Pijn in handen

Bericht door Sunreezer »

Ik sukkel ook al lang met dit probleem en ik heb al gemerkt dat het vooral komt door de combinatie van het hard vastklampen van de handvaten in combinatie met schokken. Bij mij is het niet echt een slapend gevoel maar eerder verkrampende vingers.
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Pijn in handen

Bericht door Thibault »

Ik heb ook een keer pijn gehad in mijn polsen door verkeerde houding. Ik draaide mijn handen te veel naar achteren. Nu let ik er bewust op dat de rugzijde van mijn hand in het verlengde ligt van mijn onderarm zoals El Tee al zei.

Ik moet er bewust op letten omdat mijn 'automatische' handenpositie verkeerd is. Hoewel ik al de indruk heb dat dat aan het wijzigen is :)
Gebruikersavatar
Glenneman
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 14:08
Rijdt met: Trek Superfly 8

Re: Pijn in handen

Bericht door Glenneman »

Heb dat ook dikwijls voor en moet ze dan ook losschudden of ff de vingers tijdens t rijden gestrekt op de remhendels leggen en dan gaat het ook over. Misschien helpt meeer drinken zoda uw bloed dunner is en beter door de aders stroomt :)
Plaats reactie