Bikepark Geraardsbergen

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Jay Kay
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: do 27 mei 2010 10:24
Rijdt met: Banshee Prime & Cube Elite 29" Carbon

Bikepark Geraardsbergen

Bericht door Jay Kay »

Dit weekend ben ik het MountainbikePark in Geraardsbergen eens gaan bezoeken. Omdat er nog nergens een bespreking van te vinden is. Had er enkel hier en daar verschillende krantenarikels over gevonden – gedateerd van 2009 wel. Hier op’t forum er iets van gelezen maar geen details of beschrijving – enkel “waarschijlijke dit of waarschijnlijk dat”. En ik dacht: ik zal zelf eens naar daar bollen. Et voila.

Het park is op poten gezet door het “Race to victory” team en Per Velo winkel. Er is nog geen website van het park zelf.

Bereikbaarheid: ’t is geen sinecure als ge ’t niet weet liggen (mij hadden ze gezegd “op de Guillemijnlaan” – en ik dacht: ik zal dat wel vinden maar heeft effe geduurd -en het ligt voor de duidelijkheid niét op de guillemijnlaan)

Parking: je parkeert je voor alle gemak best op de “vesten”, een straat/plein dat naar de muur leidt. Als je op de vesten met je gezicht naar de kerk staat en dus naar beneden/bergaf kijkt moet je naar links. Doe dat maar tot ge aan café “boerenhol” zijt. (aan de rechterkant) dan draait die baan links naar boven….en zie je een plakaat rechts staan van het Race to victory team. Dat padje ga je in en ge zijt er. Evident als ge het weet.

Toegang is gratis & ge moogt erop als Race to victory er niet aan’t trainen is. Zaterdagvoormiddag is het dus weldegelijk vrij.

Is het groot? Neen, niet echt. En daarmee zeg ik niets verkeerd denk ik. Maar in vlaanderen moet je nu eenmaal roeien met de riemen die ge hebt.
Wat ligt er: Een kleine north shore. Echter (jammer) zonder kombocht er erin. Wel met een afdalings in en op’t einde daarvan een 90° hoek in die northshore. Dus opletten want ge ligt rap met u klikken en u klakken beneden.
Ook nog een opeenvolging van dunnere balken.
En stuk of 3 drop off’s. Verschillende in hoogte, which is fun.
Enkele korte maar wel hevige afdalingen.
Een paar jumpkes. De ene al erger dan de andere maar ze vallen goed mee.
Een afdaling met hobbels (waaronder een dubbele jumpke) om te springen. van een meter of 50. Deed mij ook wat aan een pumptrack denken. Alle stukjes zijn met mekander verbonden door een fijn pad door de bomen. Een echte flow vond ik er wel niet daarvoor is het nét iets te klein.

En als ge daar toch zijt: rij de muur eens op en komt langs de trappen naar beneden: ik had meer schrik dan in’t mtb park :-) godverdomme steil. U remmen goed controleren op voorhand :-)

Als ge dan toch in de buurt zijt kunt ge zeker ook gewoon de cross country route van Geraardsbergen erbij doen.

Plezierig? Ja. Zeker. Als ge dat wilt raken u wielen hier eigenlijk wel dikwijls in de lucht.
’t Is ook een schoon streek als ge wat cross country erbij wilt doen en de hellingen zijn nijdig. Zowel omhoog als omlaag. Als het op vlaanderen aankomt is het na filthy trails as good as it gets denkik – hoewel het zelfs daarmee eigenlijk geen vergelijk is, ’t park is klein.
Maar als ge in de vlaanders woont en ge wilt a taste of freeride of u tricks onderhouden en aanscherpen & ge hebt geen goesting 2 uur in uwen auto naar Filthy trails Limburg te rijden of naar Winterberg, wel dan is het hier dat ge wezen moet.
Mitrix
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: do 27 jun 2002 02:00
Rijdt met: Canyon Nerve XC 7.0

Bericht door Mitrix »

Bedankt voor de tip! Ik ga dit deze avond eens gaan verkennen!
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

en is er al wat opgekuist daar ?? Samen met MC Anthony daar gereden ( luske bij gepakt tijdens de regiotour ) en toen was er geen doorkomen aan.
Het is inderdaad een geestig parcours

MaC'Red 8)
2roots
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 09:28
Rijdt met: - Cannondale Chase II - specialized Big hit - Commencal - V4 ESSENTIAL 2015-
Contacteer:

Bericht door 2roots »

Afbeelding

Afbeelding
yucca
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: di 01 aug 2006 23:34
Rijdt met: mongoose tetra sx, Epic expert 2007, BMC Racemaster 2009, Specialized Enduro S-WORKS 2009

Bericht door yucca »

MaC'Red schreef:en is er al wat opgekuist daar ?? Samen met MC Anthony daar gereden ( luske bij gepakt tijdens de regiotour ) en toen was er geen doorkomen aan.
Het is inderdaad een geestig parcours

MaC'Red 8)
In maart is alles opgekuist, doch op heden alles opnieuw overwoekerd. Verzoek naar Stad geraardsbergen is vertrokken om alles nog eens te snoeien. Waarschijnlijk volgende week.

in ieder geval wordt het volledige" bikepark"-je opgekuist voor 22 augustus want dan passeert de belgacom-mtbcup daar. Indien je wil rijden kan wel door hoor...GRTZ
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

Half juni zijn ik en Anthony erdoor gereden en was alles idd overwoekerd, naar de belgacom cup ga ik ook in G'bergen maar als fotograaf weliswaar.

MaC'Red 8)
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Vandaag het bikepark gaan verkennen en volgens mij wisten dat ik ging komen :-D : 2 gasten van 't stad waren alles aan het opkuisen. Alle onkruid was weg en je kon ongehinderd doorrijden. Op het einde vroegen ze me zelfs of het voldoende was =D> =D> =D>

Over het bikepark: het is idd effe zoeken. Ik had het bord aan de ingang niet zien staan.
Voor diegenen die het startpunt precies willen weten :
http://maps.google.be/maps/ms?hl=nl&ie= ... 51585c4222

Het is een weliswaar klein bikepark maar wel veel fun. Sommige hellingen zijn echt nijdig, maar ik ben overal bovengeraakt. :drunk:

Eén afdaling durfde ik echt niet, op het einde van de northshore naar links en dan de 2de naar rechts, onderdeel van de zwarte piste. De Garmin gaf 28% daling op (ben met pedalen los naar beneden gegaan en bijna overkop gegaan #-o ). Onderaan had je totaal geen uitloopstrook (bocht van 75°), maar alleen een boom, dus dat riskeerde ik me niet :drunk:
Sommige stukken vind ik wel heel gevaarlijk, zoals die jumps... Je hebt geen uitloop na de sprong, dus véééél respect voor die freeriders die dit allemaal durven. Ik mag er niet aan denken om al die jumps te doen. :bounce:
Die dubbele kombocht in die afdaling vond ik wel echt super.

Northshore is nog oefenen voor mij. Dit is echt mijn zwakke punt. :cry:

De rode route is doenbaar voor iedereen, in de zwarte zitten toch kleppers van formaat.

Na een 45 minuten rijden had ik het wel gezien en ging ik al een stuk sneller door alle bochten en hellingskes. Is puur oefening en parcourskennis.
Fysiek is het wel een killer, moet ik zeggen.
Al bij al een leuk park om te gaahn rijden als je in de buurt bent.

Ik ben nadien doorgereden vanop de Vesten op naar de Muur via het steile stuk door het park (24% !!!) ipv via de Vesten. Leuk maar ik was blij als ik kon uithijgen aan de Muurkapel. Dan een stuk Bloso gevolgd naar de Bosberg en op de kop door het Moerbeekse bos en dan terug naar G'bergen.
Totaal van slechts 25 km maar wel 650 hms! Ik voelde het goed...

Leuke dag in één van mijn lievelingsomgevingen...
Laatst gewijzigd door MC Tim op za 14 aug 2010 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pervelo
Pro
Berichten: 141
Lid geworden op: di 18 okt 2005 13:29
Rijdt met: Thompson/Bmc/pervelo bike/tune,chris king,no tubes,black spire.......

Bericht door pervelo »

Het bikepark is nu nog eens volledig opgekuisd.
De rode en zwarte lus zullen volgende week volledig opgenomen zijn in het parcours van de Belgacom gp.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

pervelo schreef:Het bikepark is nu nog eens volledig opgekuisd.
De rode en zwarte lus zullen volgende week volledig opgenomen zijn in het parcours van de Belgacom gp.
aha dan weet ik meteen waar ik moet foto's nemen se, rijden ze de muur en kapelmuur ook op ??

MaC'Red 8)
Gebruikersavatar
pervelo
Pro
Berichten: 141
Lid geworden op: di 18 okt 2005 13:29
Rijdt met: Thompson/Bmc/pervelo bike/tune,chris king,no tubes,black spire.......

Bericht door pervelo »

MaC'Red schreef:
pervelo schreef:Het bikepark is nu nog eens volledig opgekuisd.
De rode en zwarte lus zullen volgende week volledig opgenomen zijn in het parcours van de Belgacom gp.
aha dan weet ik meteen waar ik moet foto's nemen se, rijden ze de muur en kapelmuur ook op ??

MaC'Red 8)
De muur volledig in de startloop,nadien het hoogste deel met kapelmuur.
Omhoog gaat het de volgende ronden via het grupellopark(het park met gouden standbeeld) waar ze nadien ook afdalen.
Plaats reactie