Endurobike

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Endurobike

Bericht door bosse »

Problems...

Ik ben wat aant rondkijken voor een endurobike.

Doel?--> De fiets voor ritten in de ardennen, enduro wedstrijden (Belgie tot magavalanche) en bikeparks.

Het is voor mij wel een MUST dat de bike ook goed bergop rijdt. Daarom heb ik wat schrik voor een fiets met 150mm veerweg.

Mijn voorkeur gaar uit naar een met 120mm. Dit gaat wel ideaal zijn in onze ardennen. Maar gaat dit ook nog in Belgische endurowedstrijden? En wat in de grotere wedstrijden...

Wat dneken jullie?
Ahja, zowiso 29''.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Endurobike

Bericht door pieterp »

Voor de Belgische enduros kom je heel ver met een 29er met 120mm veerweg (Specialized Camber, Pyga Oneten29, Nicolai Helius TB, Kona Process 111, Intense Spider, ...)
Voor de Megavalanche mag het denk ik al wat meer zijn (er zijn er natuurlijk ook die dat met een hardtail doen).

Ik heb zelf gekozen voor iets met minder veerweg (Pyga Oneten29) omdat dat past voor 80% van de tijd dat de fiets gebruikt wordt (Ardennen en seriues middengebergte a al Drome in Frankrijk) en meer veerweg dus overbodig zou zijn.
Ik heb er wel een 140mm vork opstaan wat wel lekker is.

Verder zijn er een hele hoop bikes die 130mm veerweg hebben en dus heel capabel zijn.
Specialized Stumpjumper FSR, Kona Satori, Scott Genius, Banshee, Intense Carbine,..

De volgende klasse is pas die met echt veel veerweg voor een 29er (Specialized Enduro, Nicolai Ion 15,...).
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Endurobike

Bericht door pieterp »

Niner RIP9 versus Niner WFO9...
Salsa Horsethief
Orange Gyro vs Five 29
Alutech Tofane
BMC Trailfox
Rocky Mountain Instinct

Er is veel keuze op de markt.
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Re: Endurobike

Bericht door bosse »

Bedankt voor de reactie.

Je hebt gelijk dat ik voor 80% in Belgie blijf. Hier kom ik zeker met 120mm toe.
Maar dan zit ik wseer te twijfelen als ik bv een manche van de specialized sram enduro series wil meedoen,...
Ik ga nog eens nadenken en misschien eens testen hier en daar.

Iemand anders nog een mening of ervaring?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Endurobike

Bericht door nothing 's impossible »

Ik rij met een hardtail met dikke banden (sandman) op enduro's, als het zadel beneden staat lukt dat vlot ;)
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: Endurobike

Bericht door bettes »

Als ik nu moest kiezen voor een volledige bike zou de speci camber evo 29 er kort bij zijn... Zeker als het je eerste enduro is heb je nog niet echt de ervaring om zelf een velo bij elkaar te knutselen met de parts die je goed vindt.
Afbeelding
http://www.mtb-news.de/news/2013/07/15/ ... hrbericht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeroen Meus schreef:supersimpel - superlekker, een beke reverb stealth erop en da is klaar!
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Re: Endurobike

Bericht door bosse »

Idd, heb in de week eens gereden op de gewone Camber 2013. Ging wel vlot! Zeker bergop...

Afbeelding
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: Endurobike

Bericht door bettes »

En de evo heeft dan nog een betere geometrie voor naar beneden ;-)
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Re: Endurobike

Bericht door bosse »

Ik heb een 120mm testfiets gevonden. (dank aan Swooth)
Eens zien wat dat geeft.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Endurobike

Bericht door eL Tee »

nothing 's impossible schreef:Ik rij met een hardtail met dikke banden (sandman) op enduro's, als het zadel beneden staat lukt dat vlot ;)
Jommoja, als ik zo die filmpjes van je bekijk, dan ben jij ook niet zomaar "Jan-met-de-pet" :-)
Plaats reactie