Chain guide

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevicwonder
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: di 19 jan 2010 22:55
Rijdt met: ne goeiel

Chain guide

Bericht door stevicwonder »

Ik zou graag op mijn nieuwe speelgoed dat ik aan het samen stellen ben een chain guide plaatsen
Ik ben nogal een leek op dat gebied maar welke raden jullie aan
Ik rij met een dubbel crank met vertanding 39 - 26 lukt dat of niet
Tips zijn zeker welkom en eventueel foto's ook
Ps moet geplaatst worden tussen frame en bb cup
Gebruikersavatar
stevicwonder
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: di 19 jan 2010 22:55
Rijdt met: ne goeiel

Re: Chain guide

Bericht door stevicwonder »

Echt niemand die mij verder kan helpen met wa tips
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Chain guide

Bericht door IPPE »

Zoiets?

Afbeelding
Afbeelding

Ik maak gebruik van een Blackspire geleider en Bash .Ik heb wel gekozen voor een Saint BB omdat die een rechter cup heeft die breder is (meer draad) omdat mijn frame niet voorzien is van een ISCG bevestiging.
De positie van de geleider moet je zodanig afstellen dat deze de Bash net niet raakt en uw ketting bijna tegen de tanden gedrukt wordt. Klinkt ingewikkeld ,maar je zal zien wat ik bedoel. Het is vergelijkbaar met het afstellen van het bovenste derry-wieltje t.o.v. de cassette
Gebruikersavatar
stevicwonder
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: di 19 jan 2010 22:55
Rijdt met: ne goeiel

Re: Chain guide

Bericht door stevicwonder »

IPPE schreef:Zoiets?

Afbeelding
Afbeelding

Ik maak gebruik van een Blackspire geleider en Bash .Ik heb wel gekozen voor een Saint BB omdat die een rechter cup heeft die breder is (meer draad) omdat mijn frame niet voorzien is van een ISCG bevestiging.
De positie van de geleider moet je zodanig afstellen dat deze de Bash net niet raakt en uw ketting bijna tegen de tanden gedrukt wordt. Klinkt ingewikkeld ,maar je zal zien wat ik bedoel. Het is vergelijkbaar met het afstellen van het bovenste derry-wieltje t.o.v. de cassette


En dat is ook voor een dubbel crank hè want ik heb gezien dat de truvativ x guide of de mrp 2x met 2 tandwieltjes werken gaat bij u dan de geleider mee bewegen of springt de ketting dan boven op de geleider het is wel zoiets dat ik zoek
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Chain guide

Bericht door IPPE »

Afbeelding

De stinger maakt gebruik van een aandrijfrol met 2 niveau's. Als je naar het kleine tandwiel schakelt komt je ketting op het hoger gedeelte te liggen. Werkt goed, alleen kan het zijn dat de ketting tegen de geleiding schuurt. Dit geeft soms het geluid alsof je versnellingen niet goed afgesteld staan.

Een andere mogelijkheid is deze:
Afbeelding

Simpel bevestigen aan de liggend achterbrug
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Chain guide

Bericht door aresius »

Die laatste kettingspanner (c-guide) heb ik enkele maanden geleden op m'n fully geïnstalleerd.
Enorm veel heb ik er nog niet mee gereden, dus qua duurzaamheid kan ik nog niet spreken.

Maar enkele weken geleden hebben we een lekker technische tocht (inclusfief downhill track) in de buurt van Aachen gereden.
Op deze toch wel bumpy downhill track (genaamd Lucy als ik me niet vergis) had ik geen last van een klapperende ketting en is deze ook niet versprongen van tandwiel.
Dus het klein onozel dingetje doet wel wonderen.
Plaats reactie