verschil dames en heren mtb

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Plaats reactie
ChristofP
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 okt 2012 20:26
Rijdt met: Cube ltd en ghost amr 5900

verschil dames en heren mtb

Bericht door ChristofP »

Mijn vriendin is gebeten door het mtb virus en wil nu een eigen mtb aanschaffen.

Wat zijn de grote verschillen tussen een vrouwen en mannen mtb? Zou een mannenmtb ook gaan? Aangezien je hier tweedehands veel meer van vind.

Heeft er misschien ook iemand een tabel voor de maten? Welke inch bij welke lichaamslengte past.
Als ik het goed voorheb zou 15" voor 1,68 tot 1,74 zijn?
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Re: verschil dames en heren mtb

Bericht door Maaike »

Een mannenmountainbike gaat prima.
Welke maat hangt af van frame tot frame en voorkeur.
Ik (1,745 meterkes lang) rij met een 16" Duncon Amstaff en reed (bike is nu verkocht) met een 17" Granville Pulse.
De Pulse was ook de juiste maat, maar ik rij liever speelser, en m'n Duncon is ook veelzijdiger, daarom heb ik die gehouden.

Het voornaamste is testrijden!
En niet alleen naar de 15"-maat kijken (dit is de lengte van de zitbuis) maar ook de maat van de bovenbuis bekijken.
Er zijn frames met een langere bovenbuis dan andere met dezelfde zitbuislengte, dan hangt het van de voorkeur af wat voor haar het beste is.
Uiteraard is ook het parcours belangrijk. Ga je echt technische uitdagende stukken rijden, zou IK opteren voor een maatje kleiner.
FrBoy
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: do 14 jul 2011 22:20
Rijdt met: Specialized EPIC FSR 29'er

Re: verschil dames en heren mtb

Bericht door FrBoy »

De ideale 'bouw' van vrouwen en mannen is verschillend. 'Ideale' mannen hebben een lang bovenlijf en korte benen, bij vrouwen omgekeerd. Het hangt dus een beetje van het postuur van je vriendin af.
Gebruikersavatar
Maaike
Mountainbiker
Berichten: 718
Lid geworden op: do 02 okt 2008 21:55
Rijdt met: Duncon Amstaff

Re: verschil dames en heren mtb

Bericht door Maaike »

De gemiddelde vrouw heeft inderdaad langere benen. Meer bepaald de bovenbenen.
Gemiddeld is de bovenbeenlengte van een vrouw 1.8 cm langer dan een man van dezelfde lengte.
Voor de gemiddelde vrouw moet daarom de zadelbuis iets schuiner staan. (Dus minder verticaal, zitbuishoek kleiner)

Alleen, een gemiddelde vrouw, dat bestaat niet...
AnneleenMTB
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: di 31 jul 2012 14:38
Rijdt met: Merida TFS 100 2012

Re: verschil dames en heren mtb

Bericht door AnneleenMTB »

ChristofP schreef:Mijn vriendin is gebeten door het mtb virus en wil nu een eigen mtb aanschaffen.

Wat zijn de grote verschillen tussen een vrouwen en mannen mtb? Zou een mannenmtb ook gaan? Aangezien je hier tweedehands veel meer van vind.

Heeft er misschien ook iemand een tabel voor de maten? Welke inch bij welke lichaamslengte past.
Als ik het goed voorheb zou 15" voor 1,68 tot 1,74 zijn?
Beste, indien interesse:
Ik heb een Merida TFS 100 16" te koop staan, nog geen jaar oud. Ook geen modderritten meegedaan, heb hem meer gepoetst dan iets anders mee gedaan :D
Je krijgt er ook baanbanden bij, er zit een dameszadel op (prologo dea t.w.v.€50, gouden KMC ketting -> nieuw, nieuwe drinkbushouder). Hij is afgemonteerd met Shimano Alivio, duo SPD-flat pedalen t.w.v. €30, evt. Nike MTB shoenen maat 38.
In bijlage foto.
Laat maar iets weten!
Plaats reactie