moddervlekken verwijderen

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door Prospeer »

Kleren zo snel mogelijk wassen na de rit.
Probeer eens voor te weken in nen emmer met Dreft (nee, niet het wasmiddel, maar het product om de afwas mee te doen, no joke). Natuurlijk spoel je de kleren daarna snel even uit en was je ze met normaal wasmiddel, bij voorkeur poeder. Kijk op de verpakking voor de aanbevolen dosis voor vuile was.
Bij ingedroogde vlekken, vloeibaar wasmiddel rechtstreeks aanbrengen op de kleren, even laten intrekken en dan wassen.
Gebruikersavatar
Sophie17
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: di 05 aug 2008 17:05
Rijdt met: ednine.

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door Sophie17 »

Eigenlijk kunt ge er weinig aan doen....modder is iets dat direct sporen nalaat.
Wassen op 40 is dan ook het max met acryl maar de tips hier boven zoals dreft voor den afwas helpt en wassen met poeder ook poeder schuurt toch nog wat meer dan de liquides.
Hier gebruik ik het beiden om eens af te wisselen en thelpt wel maar vele vlekjes blijven!
BLAN daar ben ik ook tevreden over tis weer witter dit product bleekt wat af.. =D>
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door Reflex »

Ik was regelmatig boven de 40 zonder problemen :P
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door freezy »

Prospeer schreef:Kleren zo snel mogelijk wassen na de rit.
Idd, dit is de beste tip. Is steevast mijn eerste werk als ik thuis kom.

Als er heel veel modder ophangt maak ik de kledij eerst proper met de tuinslang, die ligt dan toch klaar om de fiets te wassen (want dat is het volgende werk).

Wat ook helpt is de witte koerstruien houden voor in de zomer en in de modder iets zwart aantrekken. :wink:
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door BGT »

In mijn kleren zit veel wit in. Als ik dan een modder rit gedaan heb, spuit ik de witte stukken in met Vanish, wrijf het een beetje uit en was dat op 50 graden.
Alles terug proper, zonder problemen.
wime55
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 sep 2013 15:20

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door wime55 »

Misschien een wat late reactie, maar al eens met soda geprobeerd?
Eerst in water laten weken met sodakristallen erbij...daarna gewoon wassen.
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door racoonfreak »

Vandaag in het nieuwsblad rubriek "Vraag het aan Niels Albert" , even overgetypt;
Wat doe je met je koerskledij na een modderige cross ?
De truitjes broeken vesten, thermovesten, dat wordt allemaal gewassen. Op de cross zelf wordt de meeste modder er met de hogedrukreiniger afgespoten door de mecaniciens. Dan gaat alles in een emmer met water en Biotex. En dat blijft de hele dag weken. Als we thuiskomen stopt Chantal alles in de wasmachine. Met het langste programma. Sommige kleren moet ze zelfs twee keer wassen om weer wit te krijgen.
Jommeke12
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 10:52

Re: moddervlekken verwijderen

Bericht door Jommeke12 »

Het beste kun je direct de kleren wel in sop doen als je thuiskomt. Ik wissel af, vanish, vloeibare dixan met een scheutje vloeibaar afwasmiddel, en als je het er niet uitkrijgt, tja, boenen ... tot je vingers blauw zien ... eventueel met een afwasborstel, dan blijft de stof intact.
Maar, mij lukt het zeker niet altijd, hangt ook af van de kleur van de stof, en de aard van de modder. Een tip die ik nog niet heb gebruikt maar die ook zou werken is scheerschuim ... is het proberen waard
Plaats reactie