Eiger Bike Challenge 13/08

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door Reindert »

Nog iemand die deze dit jaar rijdt? Ik ben er van vrijdag.
Eerste deelname. Zoals ik lees van vorige edities, vooral steil klimmen en dalen. Niet zo technisch.
Vorig jaar in Zwitserland de Cristalp gereden. Benieuwd wat ik van deze ga vinden. :)
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door Reindert »

Er stonden maar 5 belgen aan de start, maar voor die enkelen die een volgende editie mee doen, kan het interessant zijn: een klein verslag.

Eiger BIke Challenge dus. 88km en net geen 4000hm. Vooraf wist ik vooral dat je veel ging klimmen, veel steil ging klimmen en in een magnifiek decor ging biken. Technisch zou het niet echt worden.

Wel dat fantastisch decor kan ik je meteen bevestigen. Vrijdag met de camper op een 20min van Grindelwald op een camping gestaan. Aan Brienzer See. Ronduit magnifiek.
Zaterdag naar Grindelwald, zelfde laken een broek: stadje omgeven door prachtige bergen; Eiger, Jungfrau en Monch. De Gletscher die je mooi ziet liggen. Echt knap.
Vrijdag nog miezer weer, zaterdag komt de zon erdoor en het zou vanaf dan stralend warm zomerweer worden.
De 2 oudste zonen nemen deel aan de kidsrace. 4 en 6 jaar en ze worden elk 6de in hun categorietje. Apetrots iedereen. Super georganiseerd.

S'avonds op de camping Gletscherdorf gaan staan. Echte aanrader. Zicht op de bergen, klein, rustig en dicht bij het centrum en de start.

Zondag de marathon: om 07.00h is de start voor de langste afstand. Omdat het frisjes is en je toch wel boven de 2000m gaat, neem ik een klein jasje mee. Ik twijfel nog, want vorig jaar in de Cristalp heb ik dat ook enkel in de afdaling naar Grimentz aan gedaan. En toen was het pak minder goed weer. Ach ja, de bergen, daar lach je niet mee denk je dan, en je neemt het toch maar mee :)
Onderweg heb ik het wel afgegeven aan mijn vrouw, want heb het niet aangedaan.

Ik sta vlak achter de UCI box en de start is verschroeiend. Amper een goeie 200 renners en het zijn duidelijk geen pannekoeken. Ik kan vrij goed klimmen, maar al rap ben ik bij de beklimming van de grosse scheidegg al bij de tweede helft van het pak. Hele lange beklimming op asfalt. Heel lange beklimming :) Boven komt de zon erdoor en na wat steil afdalen op schoytterwegen klim je nog een knikje hoger naar First. Klimmen is hier gewoonweg belachelijk steil. We zijn 25km weg en er zijn er hier al die stappen!! Boven kantelt het parcours op 50 meter van belachelijk steil klimmen naar belachelijk steil afdalen. Je bent dan ook in een wip beneden. Halverwege is er zelfs een lusje in de wei gelegd om je remmen te laten afkoelen. Verplicht :)

Op het profiel had ik gedacht dat het nu wel zou rustig zijn tot aan km 55, de tweede lange beklimming de Kleine scheidegg. Absoluut niets van dat. Naar Felt en naar Bort moet je nog enkele steile klims afleggen. Ik zie heel vaak op mijn polar snelheden van 4 of 5 of joepie, 6km/h. ](*,)

(Wie ondertussen denkt dat ik een platte pannekoek ben. Ik mag toch zeggen dat ik wel wat al heb gereden en steeds netjes alle langste afstanden van de marathons mooi in het midden van het deelnemersveld afleg. Soms zelfs boven het midden... :) )

Maar bon, we zijn dan in Grindelwald en beginnen aan de laatste lange klim naar Kleine scheidegg. Als ik het goed inschat is dat een klim van een goeie 10km. Ook hier asfalt dat boven overgaat in schotterwegen. En god wat is die lang. Hier heb je echt alle tijd om enkele levensbeschouwingen te overzien. Al ben je gauw gewoon in 'niet nadenken, trappen-modus'. Enkele stapstukken passeren nog in zompige alpenweiden die een hellingsgraad hebben waarbij je fiets naar beneden schuift als je hem loslaat .... ;)
'These are the days' lees ik onbdertussen op een spandoek.

Ik kom uiteindelijk boven, zie daar vrouw en kinderen die de bergtrein hebben genomen naar het stationnetje dat je daar op 2200m passeert. Ik blijf daar even wat de held uithangen, geniet van het zicht en dan vlieg ik nog 15 km naar beneden tot in Grindelwald. Tijd is niet echt van belang zo in mijn eentje. Maar met nog verloren te rijden in de laatste km, doe ik er 7u52min over. Geen toptijd dus :)

Conclusie:
Was het de moeite? Absoluut. Want het is een adembenemende schoon decor waar je in rijdt. Toporganisatie ook.
Is het een fun mountainbikeparcours? Neen, echt niet. Heel veel asfalt, en wat schotter. Het afdalen ook. Ik voelde me eerder in een loodzware bergetappe van de tour de france ofzo :)

Ondanks ik hem geen 2de keer zou rijden, raad ik hem toch aan. Maar verwacht je gewoon aan keihard klimmen en afdalen zonder techniek in een adembenemende omgeving. Dat laatste primeert absoluut. Ga niet naar daar voor lekkere flowtracks en grave slingerende singletracks omhoog of omlaag.

Voila. Voor wat het waard is. Groetjes. 8)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door BertG »

Heb je toevallig geen Strava ofzo Reindert? Zou die rit wel eens willen zien.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door Reindert »

Nee dat heb ik niet. Ook geen gps ofzo... Maar miss met wat gegoogle kom je er wel op uit?
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door Reindert »

https://www.strava.com/activities/68884 ... ec0373fe66" onclick="window.open(this.href);return false;

Eerste resultaat dat ik tegen kom...;)
MrJones
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: di 28 apr 2009 11:27
Rijdt met: Scalpel SI Carbon 3, Canyon Grand Canyon CF SLX 9.9

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door MrJones »

Op de website van de organisatie staat zelfs gpx file (en kaartje waarop aangeduid staat welke stukken je altijd mag rijden)
http://www.eigerbike.ch/profil.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi verslag trouwens, thx!
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Eiger Bike Challenge 13/08

Bericht door BertG »

Reindert schreef:https://www.strava.com/activities/68884 ... ec0373fe66

Eerste resultaat dat ik tegen kom...;)
Merci, had zelf gezocht met de Strava zoekfunctie maar niks gevonden...

Mooi verslagje btw.
Plaats reactie