25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door KrisMaes76 »

Vrij vochtig gestart met als doel de 90, maar jammer genoeg na een 10km beginnen sukkelen en vallen en bij de eerste bevoorrading tot de vaststelling gekomen dat de oorzaak de voorvork was, wss demper kapot en daardoor een zeer onbaanvast voorwiel.
Dan maar op tgemak terug naar de start en daar dan nog dik 5u gewacht om mn metgezellen die meegelift waren vanuit Gent...

Die 2 waren vrij zocht als ze uiteindelijk aan de finish kwamen :lol:

Toen ik daar zat te wachten toch wel redelijk wat volk zien binnensijpelen met panne of kwetsuren
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door spaghetti_2 »

Het is dan ook de RdHF, bekend om zijn moeilijkheid, zowel wat het fysieke als technische betreft. Zelfs als er enkel ervaren bikers aan de start zouden staan, dan nog zijn materiaalpech en enkele valpartijen onvermijdelijk (ben ook even goed onderuit gegaan op de wortels). Maar zoals bij elke uitdagende tocht met naam en faam (denk aan een RVV) is niet iedereen ervaren/handig/getraind genoeg voor zulke tochten. Ik heb iemand op sportschoenen de 65 zien fietsen..
scan
Mountainbiker
Berichten: 261
Lid geworden op: za 12 apr 2014 11:02

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door scan »

Gisteren was gewoon om het met 1 woord te zeggen: AF! Proficiat aan Lowie en de rest van de organisatie. Op naar RDHF 2018!
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door Single Tracker »

Hier ook een DNF door materiaalpech. #-o

Mijn enige doel was om de 116 km uit te rijden, daarom was ik ook vrij rustig gestart om voldoende poer in de benen over te houden voor de loodzware finale.

Na de 4de bevoorrading, net na de splitsing rond km 90, kregen we een stuk met enorm veel losse takken te verwerken. Eén van die takken sloeg in m'n derailleur en die kraakte af. ](*,) Een behulpzame man hielp me nog om er een singlespeed van te maken door de derailleur er af te halen en de ketting in te korten, maar helaas, de ketting sloeg constant over en brak enkele honderden meters verder. Na een wandeling van een 5-tal km kwam ik terug in de bewoonde wereld waar één van m'n vrienden (die al gearriveerd was van de 65 km) mij is komen oppikken.

Ontgoocheld, maar materiaalpech hoort bij deze mechanische sport. Volgende keer misschien eens een derailleurpadje meenemen voor onderweg.
bverlindeizegem
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 jun 2017 05:19

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door bverlindeizegem »

Verslag Raid des Hautes Fagnes

Strava activiteit url :
https://www.strava.com/activities/1053855852" onclick="window.open(this.href);return false;

Rond 5uur vertrokken vanuit Izegem nadat ik Vincent Cottignies had opgepikt. Weer zag er perfect uit...De warmte van de voorbije weken was volledig weg en de thermometer lachte me toe met 16gr. Ideale omstandigheden om eens diep te gaan in Malmedy. De moed zonk ons in de schoenen toen het opeens op de autostrade begon te gieten en we bericht krijgen vanuit Malmédy dat daar ook de hemelsluizen open stonden. Mmm de ambitie van de 116km werd onmiddellijk teruggeschroefd naar 91km. Aangekomen op de parking : hoofd naar boven (alles zat potdicht en regen). Er daagden al doembeelden op van 2015 toen ik me ook had ingeschreven voor de 91km en heb moeten afdraaien naar de 63km, met als gevolg DSQ op de uitslag
,wat niet echt bevorderlijk is voor het moraal. Soit aangezet met het motto NIET PLOOIEN. De startklim vaneigens me weer niet kunnen inhouden en de pols sloeg al vlotjes 184bpm (overslagpols is namelijk 157). Bovengekomen en begon weer te drashen... Gelukkig klopten de voorspellingen redelijk goed.. Na kleine 2 uurkes was mijn vriend daar LE SOLEIL. Eerste ravito voorbijgeknald (had namelijk genoeg mee 1.500ml water en 10 gellekes van 35gram met cafeïne). Ik had een goede dag... Mijn klassieke grote dip rond 3uur sporten net onder overslagpols was er niet meer. Vanaf ravito 2 toch iedere keer de bevoorradingen meegepikt zoniet ging ik wrsch dit verslag niet meer kunnen typen. Het mag gezegd zijn RDHF is toch wel de zwaarste marathon van het land. Paar weken terug in exacte dezelfde regio Cimes de Waimes gereden maar die was een pak minder technisch. Veel stukken waren vandaag in omgekeerde richting tov Cimes de Waimes. Ik wil Boterman Thomas bedanken voor de extra bevoorrading en het oppeppen langs het parcours op veel verschillende plaatsen.. Nu in blijde verwachting van zijn fotoverslag. Jammer dat de laatste ravito niet aan dat kasteel lag zoals vroeger maar gewoon 5 min verder... Content zoals een klein kind toen ik het bordje zag van de laatste 5km.. Maar RDHF zou RDHF niet zijn als die laatste kilometers niet extra pittig zouden maken. Het venijn zit dus duidelijk in de staart (wat we eerlijkheidshalve konden gelezen hebben op hun website). Vanzelfsprekend moesten we wederom eens de grond kussen. Deze keer geen schouderluxatie maar enkel keihard op mijn gat gevallen en paar meter verder geschoven.. Zal een kleurboek worden de komende dagen.. maar voor de rest alles OK. Voila na mijn eerste doel Ronde van Vlaanderen 232km met Strava Suffer score 448, is mijn tweede doel namelijk RDHF met succes beëindigd met een Strava Suffer score van 508 over de 91km aan gem snelheid van 13.5km/u. Chrono uitslag : 109de @ masters 1 / 318de algemeen / chrono tijd 7u23. Nu gaan we opbouwen naar de Alpro Leiemarathon op 24sept te Wevelgem (derde doel van dit jaar) Nu hebben we nog exact 12 weken om het marathon trainingsschema af te werken.
Groeten
Bart Verlinde
Izegem
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door Wout_RS »

Sinds November 2016 beginnen met fanatiek te MTBen, na enkele bekende tochten en wedstrijden op te zoeken op het internet kwam ik deze hier tegen.
Na verschillende aftermovies gezien te hebben was ik compleet zot van deze tocht en had ik mezelf als doel opgelegd om in Juni deel te nemen aan deze marathon.
Het zag er allemaal goed uit, maar na enkele maanden begon ik toch in te zien dat dit hier zware paté zou zijn.

Ondertussen heel wat kilometers, toertochten en 1 marathon verder, heb ik me dan toch ingeschreven voor de 90/115km. En we konden verder trainen.
De weken ervoor bleef het droog en beloofde het echt een droomscenario te worden in de Ardennen.

De zaterdag kwamen we met onze club aan in Malmedy en werd ik toch even met beide voetjes op de grond gezet. Mijn eerste kennismaking met de Ardennen.
We zijn eens gaan kijken naar de startklim en de slotafdaling. Na deze twee gezien te hebben zakte de moed in de schoenen en dacht ik bij mezelf had ik me maar
ingeschreven voor de 65km. Als 6maand rijdende mountainbiker had ik mezelf misschien wat teveel willen opleggen. Nu we zouden ons niet opjagen en gewoon rijden.

Zondag begon de start al goed, in de gietende regen vertrekken, begonnen we aan de startklim. Deze viel al bij al goed mee, me niet zot laten maken door al de rest te willen volgen en een eigen tempo te rijden. Daarna volgde de ene afdaling met wortels en steenbrokken elkaar op. Genieten van de omgeving zat er niet echt bij omdat je geconcentreerd moet blijven om niet uit te glijden, vallen over de stenen. Dit pakt mentaal nogal wat in vind ik. Oef de eerste bevoorrading was er, en ik hoopte dat dat volgende km's wat minder technisch worden. En inderdaad dan volgden langere, minder steile klims, passage door de hoge vennen,... De laatste 18km waren net als de eerste terug zeer technisch en ging het tempo terug naar beneden. Hier en daar waren er passages naast steile afdalingen. En de schrik haalde soms de bovenhand en zorgde me dat ik deze passages al wandelend heb gedaan.

Uiteindelijk aangekomen op de 91km (115km had ik al snel van afgezien) na 7u29 totaaltijd, zonder pech, zonder krampen.
Het gevoel is onbeschrijfelijk bij aankomst na dit avontuur gereden te hebben. Er is hier en daar toch tijd geweest om van de vergezichten te genieten, het totaal,
de stilte in de bossen,...
Volgende editie normaal terug aanwezig, hopelijk overwinnen we dan de schrik en rijden we alle passages


=D> Bedankt aan de superorganisatie om dit alles perfect te laten verlopen!
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door EG6 »

Wout_RS schreef: Uiteindelijk aangekomen op de 91km (115km had ik al snel van afgezien) na 7u29 totaaltijd, zonder pech, zonder krampen.
Was wijs om af en toe keer nen aanblik te kunnen delen aangezien we in dezelfde omgeving aan het rijden waren :wink: . Het enige wat ik niet versta aan de tijdtelling is dat ik u op de allerlaatste klim boven voorbij slof, u net iets na mij zie aankomen aan de finish, en ik toch "afgeklokt" ben op 7u43 :-k ?

Of ik moet zo choco gezeten hebben dat er een dubbelganger (ook met blauwe LTD) daar stond (o) .
Gebruikersavatar
Reine5
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei 2014 11:49
Rijdt met: Trek Superfly Al 2013, Specialized Fatboy, Specialized Fuse Pro 6fattie

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door Reine5 »

Single Tracker schreef:Hier ook een DNF door materiaalpech. #-o

Mijn enige doel was om de 116 km uit te rijden, daarom was ik ook vrij rustig gestart om voldoende poer in de benen over te houden voor de loodzware finale.

Na de 4de bevoorrading, net na de splitsing rond km 90, kregen we een stuk met enorm veel losse takken te verwerken. Eén van die takken sloeg in m'n derailleur en die kraakte af. ](*,) Een behulpzame man hielp me nog om er een singlespeed van te maken door de derailleur er af te halen en de ketting in te korten, maar helaas, de ketting sloeg constant over en brak enkele honderden meters verder. Na een wandeling van een 5-tal km kwam ik terug in de bewoonde wereld waar één van m'n vrienden (die al gearriveerd was van de 65 km) mij is komen oppikken.

Ontgoocheld, maar materiaalpech hoort bij deze mechanische sport. Volgende keer misschien eens een derailleurpadje meenemen voor onderweg.
Dan ben ik u voorbij gefietst in de eerste van de laatste vier klimmen, richting Xhoffraix, na dat stuk langs de Warche stroomopwaarts. Ge ging daar te voet bijna even rap als ik op de fatbike ;-). Wel balen natuurlijk, zo dicht bij het einde
Gebruikersavatar
Single Tracker
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 16:39
Rijdt met: Superior van bij Velo Timo
Contacteer:

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door Single Tracker »

Reine5 schreef:
Single Tracker schreef:Hier ook een DNF door materiaalpech. #-o

Mijn enige doel was om de 116 km uit te rijden, daarom was ik ook vrij rustig gestart om voldoende poer in de benen over te houden voor de loodzware finale.

Na de 4de bevoorrading, net na de splitsing rond km 90, kregen we een stuk met enorm veel losse takken te verwerken. Eén van die takken sloeg in m'n derailleur en die kraakte af. ](*,) Een behulpzame man hielp me nog om er een singlespeed van te maken door de derailleur er af te halen en de ketting in te korten, maar helaas, de ketting sloeg constant over en brak enkele honderden meters verder. Na een wandeling van een 5-tal km kwam ik terug in de bewoonde wereld waar één van m'n vrienden (die al gearriveerd was van de 65 km) mij is komen oppikken.

Ontgoocheld, maar materiaalpech hoort bij deze mechanische sport. Volgende keer misschien eens een derailleurpadje meenemen voor onderweg.
Dan ben ik u voorbij gefietst in de eerste van de laatste vier klimmen, richting Xhoffraix, na dat stuk langs de Warche stroomopwaarts. Ge ging daar te voet bijna even rap als ik op de fatbike ;-). Wel balen natuurlijk, zo dicht bij het einde
Klopt! Het was idd zwaar balen, 'k had hem zo graag nog eens uitgereden. Chapeau man als je dit kunt uitrijden met een fatbike! =D>
Marian
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 27 jun 2017 13:25

Re: 25.06.2017 - Malmedy - 19th Raid Des Hautes Fagnes)

Bericht door Marian »

Ik heb zondag 25 juni enkele foto's gemaakt, deze zijn te vinden op:
https://www.oypo.nl/marianbikepictures" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Marian
Laatst gewijzigd door Marian op di 27 jun 2017 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie