11/12/13.08.2017 - Oudenaarde - Mountainbike van Vlaanderen

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Reflex »

kristof gilis schreef:Ik ben ingeschreven solo :-)
Hopelijk verteer ik de rit van 144km
Moet lukken toch? 144km lijkt lang maar als het een beetje droog ligt zal dat wel snel voorbij gaan. Meestal gaat het om de hoogtemeters in lange ritten en met 2400hm moet dat pittig worden maar wel doenbaar.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Jemp »

Reflex schreef:Laten we het hier een beetje ontopic houden mannen. Iedereen staat vrij om hieraan deel te nemen of niet, maar om nu een nieuwe organisatie af te gaan kraken omdat jij liever geen druk evenement met een wedstrijdelement doet vind ik nu ook niet fair.

De prijs is gewoon marktconform en dit kost het nu eenmaal om zonder al te veel sponsoren een organisatie van deze grootte op poten te zetten. Dit vergelijken met een losse toertocht is appels en peren vergelijken.

Het staat iedereen inderdaad vrij om wel of niet deel te nemen. En het is aan elk om te bepalen als de prijs correct is of niet. En ik steun je voor 100% dat we elk initiatief dat MTB promoot met open armen moeten ontvangen. We kunnen er alleen maar met z'n allen beter van worden.

Ik zou echter willen weten wat die inschrijfprijs maakt tot wat hij is (los van het feit als dit nu te veel is of niet). Vergelijken met een gewone TT kan inderdaad niet. Moeten we ook niet doen. Maar als ik bv de Ardennes Trophy neem (maar kan ook een andere zijn zoals Bouillon of zo) dan is de inschijving voor een chrono marathon (dus vergelijkbaar) 25€ voor de lange afstand. Dit is inderdaad maar 1 dag, maar qua organisatie vergelijkbaar. Waar moeten we dit verschil zoeken? Is er in de prijs een kampplaats voorzien of bepaalde maaltijden?

Mijn vraag is niet als kritiek bedoeld, maar eerder uit nieuwsgierigheid. Is in die prijs ook een kampplaats of maaltijden voorzien. Wat meer transparatie hierin zou mensen met kritiek mss even doen nadenken...
MTB van Vlaanderen
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 dec 2016 09:04

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door MTB van Vlaanderen »

Om even een paar vragen te beantwoorden.

Vergelijken met een doorsnee toertocht kan inderdaad uiteraard niet. De kosten voor een wedstrijd zijn veel hoger door de wedstrijdvergunningen, tijdsregistratie/inschrijfsysteem, extra inzet seingevers, ... en aangezien wij de lat organisatorisch ook wel een stuk hoger leggen dan de doorsnee toertocht. We begrijpen dat de ene biker liever ongedwongen fietst zonder wedstrijdelement, en dat dat element voor de andere net een bijkomende motivatie is. Vandaar onze keuze om ook een gewone toertocht op het programma te plaatsen, al gaat onze aandacht op dit moment uiteraard in eerste instantie naar de wedstrijdrijders/recreanten die de driedaagse afwerken.

Wat de vergelijking met een eendaagse marathon betreft: zij mikken op een veel groter deelnemersveld dan wat in meerdaagses mogelijk/realistisch is, waardoor zij met een lagere inschrijfprijs aan hetzelfde budget geraken. Minpunt aan deze werkwijze is dat je de voorbije jaren geregeld eendaagses zag geannuleerd worden wegens onvoldoende deelnemers (en dat marathons vaak te maken hebben met files wat wij als deelnemer al geregeld als een serieuze domper hebben ervaren).

Er wordt ook een campingplaats voorzien voor de deelnemers aan de rittenwedstrijd, dit wordt momenteel verder door ons uitgewerkt en zodra er meer concreet nieuws is gecommuniceerd via al onze media en dit forum.

Wij, de drie initiatiefnemers van dit evenement, hebben trouwens het risico genomen om een stuk privékapitaal te investeren in dit project, ik denk dus dat je ons bezwaarlijk geldkloppers kan noemen :wink: Wij zijn trouwens zelf fan van zowel toertochten als iets meer wedstrijdgerichte evenementen, er is een plaats voor beiden. We denken dat iedereen uiteindelijk alleen maar een extra evenement bovenop het huidige aanbod kan aanmoedigen en voor zichzelf de keuze moet maken of onze organisatie voor hem interessant is of niet.

Tot slot: er waren gisteren, twee weken na lancering, al 113 deelnemers ingeschreven, dus denken we inderdaad wel dat de prijs conform de markt is :wink:
Laatst gewijzigd door MTB van Vlaanderen op vr 06 jan 2017 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Jemp »

MTB van Vlaanderen schreef:Om even een paar vragen te beantwoorden.

Vergelijken met een doorsnee toertocht kan inderdaad uiteraard niet. De kosten voor een wedstrijd zijn veel hoger door de wedstrijdvergunningen, tijdsregistratie/inschrijfsysteem, extra inzet seingevers, ... en aangezien wij de lat organisatorisch ook wel een stuk(je) hoger leggen dan de doorsnee toertocht. We begrijpen dat de ene biker liever ongedwongen fietst zonder wedstrijdelement, en dat dat element voor de andere net een bijkomende motivatie is. Vandaar onze keuze om ook een gewone toertocht op het programma te plaatsen, al gaat onze aandacht op dit moment uiteraard in eerste instantie naar de wedstrijdrijders/recreanten die de driedaagse afwerken.

Wat de vergelijking met een eendaagse marathon betreft: zij mikken op een veel groter deelnemersveld dan wat in meerdaagses mogelijk/realistisch is, waardoor zij met een lagere inschrijfprijs aan hetzelfde budget geraken. Minpunt aan deze werkwijze is dat je de voorbije jaren geregeld eendaagses zag geannuleerd worden wegens onvoldoende deelnemers (en dat marathons vaak te maken hebben met files wat wij als deelnemer al geregeld als een serieuze domper hebben ervaren).

Er wordt ook een campingplaats voorzien voor de deelnemers aan de rittenwedstrijd, dit wordt momenteel verder door ons uitgewerkt en zodra er meer concreet nieuws is gecommuniceerd via al onze media en dit forum.

Wij, de drie initiatiefnemers van dit evenement, hebben trouwens het risico genomen om een stuk privékapitaal te investeren in dit project, ik denk dus dat je ons bezwaarlijk geldkloppers kan noemen :wink: Wij zijn trouwens zelf fan van zowel toertochten als iets meer wedstrijdgerichte evenementen, er is een plaats voor beiden. We denken dat iedereen uiteindelijk alleen maar een extra evenement bovenop het huidige aanbod kan aanmoedigen en voor zichzelf de keuze moet maken of onze organisatie voor hem interessant is of niet.

Tot slot: er waren gisteren, twee weken na lancering, al 113 deelnemers ingeschreven, dus denken we inderdaad wel dat de prijs conform de markt is :wink:
Duidelijk.
=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
kristof gilis
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 04 okt 2010 20:21
Rijdt met: BMC FS01 29 XX1

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door kristof gilis »

Reflex schreef:
kristof gilis schreef:Ik ben ingeschreven solo :-)
Hopelijk verteer ik de rit van 144km
Moet lukken toch? 144km lijkt lang maar als het een beetje droog ligt zal dat wel snel voorbij gaan. Meestal gaat het om de hoogtemeters in lange ritten en met 2400hm moet dat pittig worden maar wel doenbaar.
Normaal wel hoor heb BeMC al paar keer gereden maar nog nooit 144km op MTB
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Reflex »

De laatste rit van de BeMC de afgelopen jaren met 110km en ongeveer 3400hm is misschien nog wel zwaarder. Zeker gezien het feit dat dit op de 3e dag is. Dat gaat zeker goedkomen.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door prideandglory1891 »

De ondergrond in de vlaamse ardennen is wel deze niet van de ardennen.
Hier kan de modder ongemeen hard zuigen :lol: en vooral ook blijven plakken.
Ik hoop voor de deelnemers dat het droog is.
Het wordt in ieder geval lastig genoeg en er zullen er zich veel aan mispakken. Ik ken één iemand van de organisatie en je kan er van op aan de ze echt wel alles uit de streek zullen halen en het niveau van de herder marathon zullen evenaren, mss zelfs overstijgen.

Maar 't is niks voor mij, 144km mtb-en :lol:
MTB van Vlaanderen
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 dec 2016 09:04

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door MTB van Vlaanderen »

Zonet hebben wij een allerlaatste wave voor de solo-bikers geopend.
De limiet voor de solo's werd zo op 250 deelnemers gebracht.
Wil je erbij zijn: http://www.mountainbikevanvlaanderen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kristof gilis
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 04 okt 2010 20:21
Rijdt met: BMC FS01 29 XX1

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door kristof gilis »

Ja lap daar gaat mijn top 100plaats :-)
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door uncle sam »

MTB van Vlaanderen schreef:Zonet hebben wij een allerlaatste wave voor de solo-bikers geopend.
De limiet voor de solo's werd zo op 250 deelnemers gebracht.
Wil je erbij zijn: http://www.mountainbikevanvlaanderen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat jullie een praktisch probleem op de hals halen tijdens de proloog.
Als jullie om 16h starten, iedere 2mins een deelnemer, voor de 250 deelnemers, kom je aan 500 minuten = ruim 8h.
Dat betekent dat de laatste rond middernacht gaan rijden?

Vergeet gans die proloog tijdrit en maak er een 3de etappe van aub.
Plaats reactie