11/12/13.08.2017 - Oudenaarde - Mountainbike van Vlaanderen

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
MTB van Vlaanderen
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 dec 2016 09:04

11/12/13.08.2017 - Oudenaarde - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door MTB van Vlaanderen »

Nieuw in Oudenaarde in 2017: driedaagse Mountainbike van Vlaanderen

Oudenaarde was al de wielerstad bij uitstek, maar krijgt er nu ook een mountainbikewedstrijd bij. De Mountainbike van Vlaanderen (11-13 augustus 2017) wordt een totaalevenement voor competitierenners, recreanten, sportieve kinderen en hun fans.

Drie dagen lang wordt Oudenaarde in augustus 2017 de place to be voor mountainbikefans. De Mountainbike van Vlaanderen is een driedaagse mountainbikewedstrijd aangesloten bij Wielerbond Vlaanderen (categorie Open XCO), waarin zowel competitierenners als recreanten tegen de tijd het mooiste van de Vlaamse Ardennen met de MTB kunnen verkennen. Want tussen de Koppenberg, Oude Kwaremont en andere Taaienbergs bulkt het van de bosjes en velden waarin mountainbikers hun hart kunnen ophalen.

Na een intense proloog op vrijdagavond 11 augustus wachten twee loodzware ritten die het peloton over de flanken van Vlaanderens bekendste hellingen zullen voeren. Op zaterdag 12 augustus wacht de koninginnenrit van 144 kilometer en 2400 hoogtemeter (verdeeld over vier lussen), op zondag 13 augustus is de slotetappe 100 kilometer en 1540 hoogtemeter rijk (twee lussen). Start en finish bevinden zich steeds aan de charmante Donkvijver in Oudenaarde. Uniek is dat deelnemers niet alleen solo kunnen starten, maar dat er ook een estafettesysteem is voor duo’s en kwartetten. Bedrijven kunnen strijden voor de Business Trophy en e-bikers krijgen een eigen klassement.

De Mountainbike van Vlaanderen is echter meer dan alleen maar de driedaagse rittenwedstrijd. Op zaterdag 12 augustus zijn er op de Donkvijver wedstrijden in het kader van de Flanders Kids Series voor kinderen van zeven tot en met veertien jaar. Op zondag 13 augustus is er een toertocht voor recreanten, die van de Belgische wielerfederatie KBWB meteen het unieke label Belgian VTT Happening 2017 kreeg toegekend. Er is ook een expozone voorzien met constructeurs uit de fietswereld, en er wordt gedacht aan een wedstrijd voor G-sporters. Kortom: voor ieder wat wils!

Inschrijven voor de driedaagse wedstrijd kan vanaf vandaag 23 december op http://www.mountainbikevanvlaanderen.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot 28 februari geldt een voordeeltarief. Plaatsen zijn beperkt!


De Mountainbike van Vlaanderen is een organisatie van Summerbike, een vereniging samengesteld door Oudenaardenaren Hendrik De Preester, Peter Deconinck en Simon Lamon.
Mountainbike.be is de hoofdsponsor van het evenement.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Leuk initiatief, zat eerst te denken om me als recreant in te schrijven voor de driedaagse, maar denk toch maar dat ik het bij de toertocht zal houden.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door EG6 »

BerggeitCasualFietser schreef:Leuk initiatief, zat eerst te denken om me als recreant in te schrijven voor de driedaagse, maar denk toch maar dat ik het bij de toertocht zal houden.
².
Vind het een prachtige uitdaging, maar ik vind de inschrijvingsprijs voor de "solo" ook dermate hoog dat je toch gaat twijfelen of je de gok gaat wagen voor 175€ als recreant. Ik wil hier zeker geen polemiek starten en beweren dat het z'n prijs niet waard is om welke reden dan ook.
Op zoek gaan naar een partner die er ook 125€ voor wil leggen dus ;)?

- Ben je als "solo" verplicht de proloog op vrijdag te rijden?
- Rij je als duo de proloog op vrijdag samen?
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Jemp »

Is inderdaad niet echt goedkoop. Zeker als de overnachtingen er niet bij zitten ( of de camping plaats). Meer dan 50 euro per rit is goed betaald zelfs al heb je als organisatie een pak kosten voor dergelijk event. :roll: Als local kan ik echter wel bevestigen dat de regio wel veel mogelijkheden heeft om de biker volop te laten genieten. 8)
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door cowboy peter »

mooi initiatief waar ik naar uitkeek, maar op de 2e dag 4x dezelfde lus en op de 3e dag 2x dezelfde lus? Lastig zal het zeker zijn, maar ik loop er niet warm voor, en al zeker niet met zo'n inschrijvingsprijzen. Is er nog iets terug te verdienen ook?
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door Fluffy »

Ik viel ook achterover van de prijs. Maar 'k ga toch meedoen. Wel solo. Want in team betaal je dan wel minder in totaal, maar is de prijs per km per man een pak hoger.
MTB van Vlaanderen
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 dec 2016 09:04

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door MTB van Vlaanderen »

Om even de prijzen te duiden: het was onze betrachting om deze iets lager te houden, maar de hoge kosten die de organisatie van een marathonwedstrijd met zich mee brengen (tijdsregistratie, extra seingevers, leidersshirts, uitwerken van een kwalitatief deelnamepakket, ...) maakten het niet realistisch om als beginnende organisatie goedkoper te gaan dan de huidige prijzen. Hier zit trouwens geen megaorganisatie achter die massa's winst wil boeken, maar enkele bikers in een vzw die medebikers de kans willen gunnen om ook eens een rittenwedstrijd in Vlaanderen te rijden :wink:

Anderzijds, wie reeds vergelijkbare rittenwedstrijden reed in de Ardennen of het buitenland weet dat deze deelnameprijzen zeker marktconform zijn, en we denken dat de enthousiaste reactie van de bikers (bijna 100 deelnemers op minder dan zeven dagen na lancering) dat ook wel bewijst. Het is uiteraard onze bedoeling om hen te bedanken met een organisatie die van bij zijn eerste editie 'af' is.

Het lussensysteem werd bedacht om de iets minder in vorm zijnde medebiker ook de kans te geven mee te doen aan een rittenwedstrijd samen met 1 of 3 ploegmaats, én om de supporters de kans te geven om vaak hun renner te zien.
EG6 schreef:- Ben je als "solo" verplicht de proloog op vrijdag te rijden?
- Rij je als duo de proloog op vrijdag samen?
Tweemaal ja!
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door EG6 »

Bijkomstige vraag:
Ik zie dat er voor de huidige solo-inschrijvingen nog 25 plaatsen beschikbaar zijn aan 175€. Gaat het na dat aantal (of na 28/02/2017, zie site) nog eens omhoog?
MTB van Vlaanderen
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: za 24 dec 2016 09:04

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door MTB van Vlaanderen »

EG6 schreef:Bijkomstige vraag:
Ik zie dat er voor de huidige solo-inschrijvingen nog 25 plaatsen beschikbaar zijn aan 175€. Gaat het na dat aantal (of na 28/02/2017, zie site) nog eens omhoog?
De inschrijfprijs voor solo's zal zeker niet meer omhooggaan. Het is momenteel echter nog onzeker of er later in 2017 nog bijkomende solodeelnamepakketten zullen beschikbaar komen (dat hangt af van het succes van de duo's en kwartetten), dus snel zijn is toch de boodschap :wink:
Gebruikersavatar
kristof gilis
Mountainbiker
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 04 okt 2010 20:21
Rijdt met: BMC FS01 29 XX1

Re: 2017.08.11-13 - Mountainbike van Vlaanderen

Bericht door kristof gilis »

Ik ben ingeschreven solo :-)
Hopelijk verteer ik de rit van 144km
Plaats reactie