12/13/14.05.2017 - La Roche - Belgian Mountainbike Challenge

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
sneln eddy
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: za 02 mei 2009 20:59
Rijdt met: Ne mat zwarten

12/13/14.05.2017 - La Roche - Belgian Mountainbike Challenge

Bericht door sneln eddy »

Voila, we hebben terug een doel om te trainen.
Al de derde keer dat ik me inschrijf voor deze driedaagse en hopelijk voor de derde keer terug naar
huis met de finischer T-shirt ?
Heb al vernomen dat de ritten een beetje gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige jaren.
Weet iemand hier iets meer dan hoor ik het graag?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BEMC 2017

Bericht door Reflex »

Rit 1 : La Roche - Tenneville - La Roche : 87 km - 2450 hm

De eerste rit bestaat niet langer uit twee lussen zoals de voorbije drie jaar, maar is geïnspireerd op rit twee uit de editie 2016. De start vanuit het centrum van la Roche richting Parc à Gibier is volledig op asfalt.

De eerste 17 kilometers, tot aan de bevoorrading in Buisson, verloopt hoofdzakelijk over bredere paden, met enkele technische afdalingen en is meteen extreem pittig.

De volgende 23 km tot aan de dubbele bevoorrading in Wyompont is de makkelijkste van de hele driedaagse en kan dienen om eventjes te recupereren alvorens tussen bevoorrading 2 en 3 een lastig deel in de bossen nabij Wyompont aan te vatten.

Van Wyompont terug naar Buisson liggen een aantal uiterst technische passages langs de rivier en een reeks venijnige klimmen. De vierde bevoorrading bevindt zich opnieuw op dezelfde plaats in Buisson. De finale vanaf Maboge wordt meteen eentje om lang over na te praten, met twee zeer lastige beklimmingen en twee technische afdalingen. De klassieke lange afdaling vanuit Borzée zal voor velen een opluchting zijn. De finish langs de oevers van de Ourthe in de prachtige tuin van hotel Floreal lonkt…

Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BEMC 2017

Bericht door Reflex »

Rit 2 : La Roche - Houffalize - La Roche : 100 km - 3050 hm

De koninginnenrit van de BeMC wordt voortaan op zaterdag gereden. De eerste 20 km zijn quasi identiek aan deze uit de editie 2016.

Vanaf Houffalize komen er echter een heel deel nieuwe paden en bekendere paden in omgekeerd richting of elders in de rit. De afdaling en beklimmingen op het voormalige wereldbekerparcours liggen nu ook een tiental kilometer later, zodat deze vermoedelijk nog lastiger zullen aanvoelen.

Even voorbij Bonnerue wordt terug aangesloten op het “klassieke” parcours met onder meer de afdaling van de extreem steile “wall of death”. Tussen Engreux en de laatste bevoorrading nabij de barrage van Nisramont is het parcours iets makkelijker.

De finale, met de nu al legendarische crossing van de Ourthe, is iets makkelijker geworden ten opzichte van voorgaande edities, maar blijft met gemiddeld 38 hoogtemeters per kilometer verre van te onderschatten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BEMC 2017

Bericht door Reflex »

Rit 3 : La Roche - La Roche : 72,5 km - 2450 hm

De laatste rit is weliswaar de kortste, maar de verhouding tussen kilometers en hoogtemeters is met gemiddeld 33, een pak hoger dan de voorbije twee ritten.

Er worden twee lussen afgelegd ten noord-oosten van La Roche. Net zoals vroeger het geval was in rit 1, moet de “muur van Borzée” twee keer overwonnen worden. De tweede maal zelfs als laatste echte helling van de meerdaagse en dus mogelijks beslissend voor de eindoverwinning.

Er liggen op het parcours een aantal nieuwe technische stukken – waaronder een spectaculaire afdaling richting kasteel van La Roche – die na drie dagen afzien, kort voor de finish nog voor het verschil kunnen zorgen.

Deze rit leent zich bovendien perfect voor toeschouwers om de renners verschillende malen te zien passeren er erna mee te genieten van de pasta party.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: BEMC 2017

Bericht door Reflex »

Alle informatie is te vinden op: https://www.facebook.com/BeMC.be" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.bemc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Reflex »

sneln eddy schreef:Voila, we hebben terug een doel om te trainen.
Al de derde keer dat ik me inschrijf voor deze driedaagse en hopelijk voor de derde keer terug naar
huis met de finischer T-shirt ?
Heb al vernomen dat de ritten een beetje gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige jaren.
Weet iemand hier iets meer dan hoor ik het graag?
In elk geval veel succes de komende editie. Als je de vorige edities het shirt hebt mogen ontvangen dan moet het behoudens pech ook deze keer goedkomen. Ik hoop ook weer aanwezig te mogen zijn in deze mooie wedstrijd en ben enorm benieuwd hoe de parcourswijziging bevalt.
Gebruikersavatar
sneln eddy
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: za 02 mei 2009 20:59
Rijdt met: Ne mat zwarten

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door sneln eddy »

Reflex schreef:
sneln eddy schreef:Voila, we hebben terug een doel om te trainen.
Al de derde keer dat ik me inschrijf voor deze driedaagse en hopelijk voor de derde keer terug naar
huis met de finischer T-shirt ?
Heb al vernomen dat de ritten een beetje gewijzigd zijn ten opzichte van de vorige jaren.
Weet iemand hier iets meer dan hoor ik het graag?
In elk geval veel succes de komende editie. Als je de vorige edities het shirt hebt mogen ontvangen dan moet het behoudens pech ook deze keer goedkomen. Ik hoop ook weer aanwezig te mogen zijn in deze mooie wedstrijd en ben enorm benieuwd hoe de parcourswijziging bevalt.

Vorig jaar nog de roc meegedaan en dan beginnen verbouwen tot nu en eindelijk klaar of zo goed als.
Dus zo snel mogelijk weer op de fiets om te trainen en de goeie conditie terug te vinden.
frederik_w
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 18 okt 2015 19:01
Rijdt met: BMC fourstroke 01. BMC speedfox trailcrew 03

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door frederik_w »

ik ga volgend jaar voor de eerste keer deelnemen, en kijk er zeer erg naar uit.
iemand nog goede tips waar ik trainingsinfo kan vinden voor dit soort meerdaagse ?
alexhaemers
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 25 feb 2015 11:49
Rijdt met: Scott speedster 20 2015 - KTM ultra team 29 2015 - epic fully 2018

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door alexhaemers »

succes aan allen ! vind de prijzen wel van de pot gerukt ... maar dat is mijn mening
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Reflex »

sneln eddy schreef: Vorig jaar nog de roc meegedaan en dan beginnen verbouwen tot nu en eindelijk klaar of zo goed als.
Dus zo snel mogelijk weer op de fiets om te trainen en de goeie conditie terug te vinden.
Als je nu langzaam begint op te bouwen (dus niet ineens weer vol beginnen) en zo richting Februari weer op je volle duur zit. Dan kun je vanaf Februari wat interval en blokjes trainingen erin gooien om je Vo2max nog wat hoger te leggen. Als je dan wat toertochten in de heuvels erbij neemt en tegen eind April wat rustiger aan doet (wel blijven fietsen maar op lagere hartslag) dan komt het zeker goed. Eigenlijk ideaal om nu weer te kunnen beginnen.

Mocht je daarnaast de kans en tijd krijgen om krachttraining en Core stability te doen gedurende deze wintermaanden dan helpt dit ook enorm. Met name voor de uithouding van je spieren en de kracht op de korte klimmen maakt dat een wereld van verschil.
Plaats reactie