12/13/14.05.2017 - La Roche - Belgian Mountainbike Challenge

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Reflex »

alexhaemers schreef:succes aan allen ! vind de prijzen wel van de pot gerukt ... maar dat is mijn mening
Dat moet iedereen inderdaad voor zijn eigen uitmaken. Persoonlijk vind ik het zijn geld wel waard. Je moet dit niet zien als 3 toertochten na elkaar want dan lijkt het inderdaad duur. Dit is een wedstrijd die tot in de puntjes geregeld is. Overal staan er verkeersregelaars die ervoor zorgen dat je nergens moet wachten en overal veilig kunt doorvlammen. Er zijn 4 bevoorradingen per rit die werkelijk bomvol liggen (gelletjes, sportrepen, cola voor de laatste paar km etc etc). Na de rit liggen er bidons met recoveryshake en pannekoeken en soms rijstepap, een proffesionele bikewash met smeermiddelen en schoonmaakmiddelen. Een pastaparty op het einde. Eigenlijk te veel om op te noemen. Als ik zo naar het totale pakket kijk en zie hoeveel mensen er in de weer zijn (niet alleen dat weekend maar ook de dagen ervoor en erna en achter de schermen) dan is dit wel een scherpe prijs. Uiteraard zullen ze er op verdienen om zo wat geld opzij te zetten voor tegenvallers, maar dat is niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Reflex »

frederik_w schreef:ik ga volgend jaar voor de eerste keer deelnemen, en kijk er zeer erg naar uit.
iemand nog goede tips waar ik trainingsinfo kan vinden voor dit soort meerdaagse ?
Afgelopen jaar was er een samenwerking met een trainer die regelmatig wat tips verstuurde. (http://mtbikecoach.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) Je kon daar ook voor een mooi bedrag begeleid worden. Volgens mij is dat dit jaar ook het geval, hier zal binnenkort wel iets over gecommuniceerd worden denk ik. Hier op het forum kunnen wij jou echter ook helpen. Al zijn wij geen echte trainers hebben de meesten hier wel veel kennis door eigen ervaringen. Als je dat wilt kun je een topic openen in het "Sportvoeding, drank en training" subforum.
alexhaemers
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 25 feb 2015 11:49
Rijdt met: Scott speedster 20 2015 - KTM ultra team 29 2015 - epic fully 2018

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door alexhaemers »

Reflex schreef:
alexhaemers schreef:succes aan allen ! vind de prijzen wel van de pot gerukt ... maar dat is mijn mening
Dat moet iedereen inderdaad voor zijn eigen uitmaken. Persoonlijk vind ik het zijn geld wel waard. Je moet dit niet zien als 3 toertochten na elkaar want dan lijkt het inderdaad duur. Dit is een wedstrijd die tot in de puntjes geregeld is. Overal staan er verkeersregelaars die ervoor zorgen dat je nergens moet wachten en overal veilig kunt doorvlammen. Er zijn 4 bevoorradingen per rit die werkelijk bomvol liggen (gelletjes, sportrepen, cola voor de laatste paar km etc etc). Na de rit liggen er bidons met recoveryshake en pannekoeken en soms rijstepap, een proffesionele bikewash met smeermiddelen en schoonmaakmiddelen. Een pastaparty op het einde. Eigenlijk te veel om op te noemen. Als ik zo naar het totale pakket kijk en zie hoeveel mensen er in de weer zijn (niet alleen dat weekend maar ook de dagen ervoor en erna en achter de schermen) dan is dit wel een scherpe prijs. Uiteraard zullen ze er op verdienen om zo wat geld opzij te zetten voor tegenvallers, maar dat is niet meer dan logisch.
ik kan volledig uw mening volgen. vorig jaar deze gereden voor een stuk minder... nu ik hun het zeker de organisatie om hier op te verdienen anders kan de sport niet verder.
"ben wel nog altijd aan het wachten op mijn roadboek van 2016 :P "
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door spaghetti_2 »

Vorig jaar de LCMT gereden, dit jaar wil ik misschien wel eens voor BeMC én LCMT gaan. Wedstrijden zoals deze zijn niet al te dik gezaaid.
Dolores
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 20 jun 2015 18:21
Rijdt met: Canyon Spectral 7.0 / Grand Canyon CF 6.9

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Dolores »

2017 wordt ook mijn eerste deelname, en zie er enorm naar uit. Fiets nog maar een kleine 2 jaar met mtb en koersfiets maar heb de smaak wel te pakken.
Vorig jaar hebben we de Marmotte meegereden en dit jaar is BEMC het main target.
Weet alleen nog niet goed met welke fiets ik ga meedoen...

Ofwel met een Canyon Spectral 7.0 (Alu 27,5" trailfiets 140mm veerweg, 2x11 xt, 13kg) ofwel met de Canyon Grand canyon 6,9 (Carbon 29" hardtail 100mm veerweg, 2x11 xt, 11kg) Fiets op beide heel graag. Als ik gewoon ga toeren in de ardennen neem ik sowieso de Spectral, maar ja, het is met een klassement en de grand canyon is lichter en sneller :-) Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door patje2 »

Dolores schreef:2017 wordt ook mijn eerste deelname, en zie er enorm naar uit. Fiets nog maar een kleine 2 jaar met mtb en koersfiets maar heb de smaak wel te pakken.
Vorig jaar hebben we de Marmotte meegereden en dit jaar is BEMC het main target.
Weet alleen nog niet goed met welke fiets ik ga meedoen...

Ofwel met een Canyon Spectral 7.0 (Alu 27,5" trailfiets 140mm veerweg, 2x11 xt, 13kg) ofwel met de Canyon Grand canyon 6,9 (Carbon 29" hardtail 100mm veerweg, 2x11 xt, 11kg) Fiets op beide heel graag. Als ik gewoon ga toeren in de ardennen neem ik sowieso de Spectral, maar ja, het is met een klassement en de grand canyon is lichter en sneller :-) Wat zouden jullie doen?

Ga je voor het klassement of voor het uitrijden.
Persoonlijk rij ik in de ardennen altijd op de fully op de vlakkere tour tochten met de hardtail ik rij wel nooit crono´s of race´s
Dolores
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 20 jun 2015 18:21
Rijdt met: Canyon Spectral 7.0 / Grand Canyon CF 6.9

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Dolores »

Bij de eerste 100 vd 350 zou mooi zijn

Met welke banden rijden jullie?

Standaard werd mijn fiets geleverd met x-kings racesport. Voor hier cava maar veel te zwakke zijwanden voor het BeMC parcours.
Misschien zou ik de x-king protection versie kopen.
Had gelezen in het 2016 topic dat sommigen onder jullie gereden had met de race king als achterband, wat zijn jullie ervaringen?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door _anonymus_ »

BeMC zou ik toch met de hardtail rijden i.p.v. een 140mm-fully. In de BeMC worden de verschillen vooral bergop gemaakt :-)
En zo technisch vond ik hem nu ook niet, de twee keer dat ik hem heb gereden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Reflex »

Ik heb de BeMC gereden met Raceking achter en X-king voor. Wel in protection versie omdat ik toch niet voor de top 20 ga en dan verkies ik betrouwbaarheid. In de relatief droge omstandigheden van de laatste jaren was dit een prima combo. Ligt er onverhoopt toch wat meer modder dan kun je nog met de druk spelen. Een X-king achter kan ook, maar als het droog ligt is dit wel wat zwaarder.

Ik zou hem met een hardtail rijden. Heel technisch is het niet (al zijn er uiteraard wel stukken waar je er plezier mee zult hebben) maar de klimmen wegen wel zwaar op het einde. Dan is iedere gram er 1 te veel.

Top 100 moet zeker mogelijk zijn, al hangt dit uiteraard van je conditie af. Maar buiten de top 30 ofzo (fun klasse) merk je dat het gemoedelijk gaat en er op de stop wat langer gewacht wordt. Al zie je ook weer mensen die voor een 70e plaats heel zenuwachtig aan komen rijden om snel een bidon te pakken en weer weg te rijden. Maar het belangrijkste is plezier maken.
Dolores
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 20 jun 2015 18:21
Rijdt met: Canyon Spectral 7.0 / Grand Canyon CF 6.9

Re: Belgian Mountainbike Challenge 12-14 Mei 2017

Bericht door Dolores »

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Ik kijk er alvast naar uit :-D
Plaats reactie